העופות ניצלו מההכחדה של קרוביהם הדינוזאורים בזכות היכולת לאכול זרעים

הפגיעה שינתה את האקלים של כדור הארץ וגרמה להסתרת אור השמש למשך מספר שנים. השמדת הצמחיה שללה מהדינוזאורים אוכלי הצמחים את מזונם ולאחר מכן גם אוכלי הבשר סבלו ממותם של הראשונים. אבל זרעים שהיו עדיין באדמה יכלו לשמש כמזון לעופות עד שכדור הארץ החל להתאושש

עוף חסר שיניים היה עשוי להיות האב הקדמון של העופות המודרניים. איור: Danielle Dufault
דינוזאור מעופף חסר שיניים היה עשוי להיות האב הקדמון של העופות המודרניים. איור: Danielle Dufault

העופות המודרניים חייבים את הישרדותם לאבותיהם שהיו מסוגלים לנקר זרעים לאחר אירוע האסטרואיד שחיסל את רוב היצורים החיים כולל הדינוזאורים, אומרים מדענים.
עופות דמויי דינוזאורים בעלי מקורים חסרי שיניים שרדו את “החורף הגרעיני” שהתרחש בעקבות פגיעת העצם השמימי, בזכות התזונה שלהם. הפגיעה שינתה את האקלים של כדור הארץ וגרמה להסתרת אור השמש למשך מספר שנים.
השמדת הצמחיה שללה מהדינוזאורים אוכלי הצמחים את מזונם ולאחר מכן גם אוכלי הבשר סבלו ממותם של הראשונים. אבל זרעים שהיו עדיין באדמה יכלו לשמש כמזון לעופות עד שכדור הארץ החל להתאושש.
התאוריה, שפורסמה לאחרונה בכתב העת Current Biology, יכולה להסביר מדוע לאף ציפור מודרנית אין מקור מלא שיניים.

“אחרי המטאוריט, נוצר חורף גרעיני שבו לא הרבה צמחים גדלו ובוודאי לא מספיק כדי להאכיל את אוכלי הצמחים. אוכלי הבשר לא יכלו לאכול את אוכלי הצמחים כי כולם נספו”, אמר החוקר הראשי דרק לארסון, מאוניברסיטת טורונטו.
“אנו חושבים כי להישרדות העופות קשר לנוכחות המקור שלהם” אמר לארסון.

שיני דינוזאורים מאובנים

החוקרים בדקו יותר מ -3,000 שיניים מאובנות של דינוזאורים מעופפים המכונים maniraptorans. דינוזאורים אלה הם חלק מהמשפחה הקרובה ביותר של העופות המודרניים, אך בסוף תקופת הקרטיקון (פגיעת האסטרואיד), רבים מהם נעלמו, כולל עופות בעלי שיניים. הצוות חשד שאולי לתזונת העופות היה חלק לבהישרדותם של אבותיהם של העופות המודרניים.

“בחנו את התזונה של עופות מודרניים והצלחנו לשחזר כיצד נראה עוף קדמוני היפותטי ומה הייתה התזונה הסבירה שלו,” אמר לארסון. “עוף הניזון מזרעים צריך מקור חזק יחסית וקצר שיהיה מסוגל לפצח את הזרעים הללו. לארסון הוסיף: “רוב הציפורים של היום לא היו בסביבה אלמלא אבותיהם אוכלי הזרעים, אם כי ייתכן שקומץ עופות שרד את הפגיעה באמצעות אכילת חרקים.”
האבק באטמוספרה מהפגיעה של השביט או האסטרואיד הענק הסתיר את השמש ולא איפשר לתהליך הפוטוסינתזה להתקיים בצמחים. עם זאת, זרעים שהצטברו כבר באדמה היו עדיין זמינים כמקור מזון לכל דבר רק אם יש לבעל החיים מקור מתאים המסוגל לאכול אותם.

1. האם לא היינו מצפים לראות בין השורדים את אלו שטרפו את העופות ?
    מעופפים בעלי מקור עם שיניים ?
    שהרי מקור המזון שלהם שרד