מדענים הצליחו לסנתז חומר נוגד-סרטן מבוקש

לומיויטיצין אגליקון

צוות מדענים מאוניברסיטת ייל הצליח לסנתז, לראשונה אי-פעם, תרכובת כימית הקרויה לומיויטיצין אגליקון, תוצאה שתוכל להוביל לפיתוח משפחה חדשה של מולקולות המסוגלות להתכוונן אל ולהשמיד תאי גזע סרטניים.

כימאים מרחבי העולם כולו גילו עניין בתכונות נוגדות הסרטן האפשריות של החומר לומיויטיצין מאז גילויו בשנת 2001. אולם, עד כה, הם לא הצליחו לקבל כמויות משמעותיות של התרכובת, שמקורה בחיידק ימי נדיר שלא ניתן לגרום לו בקלות לייצר את התרכובת הזו. בעשור הקודם, קבוצות מחקר נפרדות ברחבי העולם ניסו, במקום זאת, לסנתז את התרכובת הטבעית במעבדה, אולם ללא הצלחה.
כעת, צוות מחקר מאוניברסיטת ייל, בראשותו של הכימאי Seth Herzon, הצליח לסנתז לראשונה אי-פעם את החומר לומיויטיצין אגליקון, ממצא שסולל דרכים חדשות לפיתוח טיפולים כימותרפיים חדשניים שבעזרתם ניתן יהיה להתכוונן לתאי גזע סרטניים, הנחשבים כהתחלתם של גידולים במספר סוגי סרטן, לרבות שחלות, מוח, ריאות, בלוטת הערמונית ולוקמיה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי Journal of the American Chemical Society.
“כשבעים אחוזים מהחומרים נוגדי-הסרטן דהיום מקורם בחומרים טבעיים, כך שהייתה עבודה רבה בתחום זה,” אמר החוקר. “אולם, תרכובת זו מאוד שונה מבחינה מבנית מחומרים טבעיים אחרים, מאפיין שהפך את הסינתזה שלה במעבדה לבעייתית במיוחד.”
צוות המחקר הצליח לקבל, בנוסף לחומר המבוקש לומיויטיצין אגליקון, גם מולקולות קטנות יותר, דומות, שהוכחו כיעילות ביותר עבור השמדת תאי גזע של שחלות.
המדענים נרגשים במיוחד לגביי יכולתו האפשרית של החומר לומיויטיצין אגליקון לחסל תאי גזע סרטניים של השחלות מאחר ומחלה זו עמידה בפני טקסול וקרבופלטין – שתיים מהתרופות הכימותרפיות הנפוצות ביותר. “לסרטן השחלות יש שיעור גבוה של התרחשויות חוזרות ונשנות, ולאחר הטיפול הכימותרפי שנועד להיאבק בגידול בפעם הראשונה, עדיין נשארים תאי סרטן עמידים הנוטים לחזור שוב ושוב,” מסביר החוקר. “אם תצליח לחסל את תאי הגזע לפני שיש להם את ההזדמנות להפוך לגידול, או אז למטופל יהיה סיכוי גבוה הרבה יותר לשרוד – ואין לנו כיום מספיק טיפולים אפשריים שמתכווננים על תאי גזע סרטניים.”
צוות המחקר, שהצליח לסנתז את המולקולה באחד-עשר שלבים בלבד מתוך אבני-בניין כימיים בסיסיים, עבד על הסוגיה מאז 2008 והשקיע יותר משנה על שלב אחד בלבד של התהליך שבו נוצר קשר פחמן-פחמן. זה היה הישג שחוקרים רבים אחרים האמינו כי הוא בלתי-אפשרי, אולם הצוות פתר את הסוגיה בשיטה קצת אחרת.
“כמות גדולה של דם, יזע ודמעות הושקעה ביצירת קשר זה,” הסביר החוקר. “לאחר שפתרנו את השלב הזה, שאר התהליך היה די פשוט.”

בשלב הבא, הצוות ימשיך לאפיין את התרכובת עצמה על-מנת לקבל תובנות רבות יותר באשר למנגנון המתרחש באותם תאי גזע ברמה המולקולארית. הצוות מקווה להתחיל ולבחון את התרכובות בבע”ח בתוך זמן קצר.
“זוהי דוגמא מצוינת ליחסי-הגומלין שבין כימיה בסיסית ולבין מדעים יישומיים,” מציין החוקר. “המטרה הראשונית שלנו בסינתזת החומר הטבעי הובילה אותנו לכיוונים חדשים לחלוטין שיוכלו להיות בעלי השלכות נרחבות על רפואת האדם.”

1. “אבל אני כן יכול לומר שהרה אנשים מוחים על זה” והרי הרבה זבובים אוכלים חרא אנשים אינם טועים.

2. מר קרח:
    מניין השנאה הזאת למי שמנסה להגן עליך מפני חזרה של סיפור התלידומיד?!
    לא מדובר כאן בבירוקרטיה והתרופה לא תעוכב על ידי איש מעבר לנדרש.

3. רק חבל שהבירוקרטיה תעכב את זה המון המון שנים , הרבה אנשים יסבלו והכבה כסף וחיי אדם יבוזבזו בגלל אותה בירוקרטיה הכוללת פטנטים , רגולציה(או תת רגולציה) מושחתת וכו’