נחתת המאדים שיפריאלי בדרך לקרקע

החללית שמשקלה 577 ק"ג נפרדה בהצלחה מספינת האם שלה – אקסו מארס ביום ראשון אחר הצהרים והיא נמצאת כעת במסלול ישיר למפגש עם האטמוספירה של מאדים. כאשר תגיע יהיו לה קצת פחות משש דקות כדי להפחית את מהירותה מ-21 אלף קמ"ש לאפס כדי לנחות נחיתה קופצנית אך רכה על הקרקע המאובקת של מאדים

הדמיה של היפרדות החללית שיפריאלי מהחללית האם אקסו מארס. איור: סוכנות החלל האירופית
החללית שיפריאלי של סוכנות החלל האירופית נמצאת במסלול שיביא אותה לנחיתה על מאדים מחר, 19 באוקטובר.

עדכונים

החללית שמשקלה 577 ק"ג נפרדה בהצלחה מספינת האם שלה – אקסו מארס ביום ראשון אחר הצהרים והיא נמצאת כעת במסלול ישיר למפגש עם האטמוספירה של מאדים. כאשר תגיע יהיו לה קצת פחות משש דקות כדי להפחית את מהירותה מ-21 אלף קמ"ש לאפס כדי לנחות נחיתה קופצנית אך רכה על הקרקע המאובקת של מאדים.
מכתש מרידיאני, על קו המשווה של מאדים בו תנחת הוא גם המקום שנחקר על ידי רכב השטח אופורטיוניטי ולראשונה מתבצעת נחיתה כפולה באותו מקום במאדים.

שיפריאלי היא מערכת הדגמה טכנולוגית. מטרתה להראות את יכולתה של סוכנות החלל האירופית (ESA) לנחות על כוכב הלכת השכן. הסוכנות ניסתה זאת קודם לכן פעם אחד במאמץ להנחתת החללית הרובוטית ביגל 2 בשנת 2003. החללית הצליחה להגיע לנגיעה בקרקע, אך לא הצליחה לפרוש את קולטי השמש כיאות, והדבר גרם לחסימת כל יכולת תקשורת עם כדור הארץ.
מבחינה זו לשיפריאלי לא תהיה בעיה כי אין לה קולטי שמש, מצד שני הנחתת תוכל לעבוד רק כשבוע, עד שתאזל האנרגיה בסוללות שלה.
החללית שנשאה אותה, אקסו מארס (ExoMars Trace Gas Orbiter) שתעקוב אחר הגזים באטמוספירה, תשמש כממסר לשידורי הרדיו למרחק של למעלה מ-170 מיליון ק"מ המפרידים כעת בין כדור הארץ ומאדים.
שיפריאלי נמצאת כעת לבדה, ואיש אינו יכול לשנות את מסלולה או לתת לה פקודות חדשות. רצף הנחיתה ביום רביעי הוא אוטומטי לחלוטין. החללית תצליח להשיל את מרבית מהירותה הודות למגיני חום שידחפו אותה נגד האוויר המאדימאי ויסייעו לה לעמוד בטמפרטורות של 1,500 מעלות צלזיוס. השילוב של מצנח גדול ומקבץ של מנועים רקטיים יאפשרו לה להגיע לכמעט אפס מהירות ממש מעל לפני השטח. את שני המטרים האחרונים היא תעשה בנפילה על גחונה.
החללית אמורה לשדר שידורי UHF שיבשרו על הכניסה לאטמוספירה, הירידה ושלב החיתה, כאשר טלסקופ רדיו הודי יוכל לקלוט את השידורים הללו ולהעבירם למרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדרמשטט. אם המתקן בהודו יוכל עדיין לשמוע את שיפריאלי בשעה 15:00 שעון גרייניץ' (18:00 שעון ישראל) ביום רביעי, משמעות הדבר הוא שהחללית נחתה בשלום על פני הקרקע.
ובינתיים, החללית האם, שצפויה לה משימה ארוכה הרבה יותר, תומרנה כדי להגיע למסלול חניה סביב מאדים ולא להתרסק על כוכב הלכת או להתנגש בשיפריאלי. ביום רביעי תעבור החללית אקזו מארס הבערת מנוע שיציב אותה במסלול אליפטי גדול סביב מאדים.
המקפת תחקור בשנים הקרובות את התנהגות רכיבי האטמוספירה כגון מתאן, אדי מים ודו תחמוצת החנקן. אף על פי שגזים אלה נמצאים בריכוזים נמוכים באטמוספירה, הם (ובעיקר מתאן) טומנים בחובם רמזים על אודות מצב הפעילות הנוכחי בכוכב הלכת, והם אפילו עשויים לרמוז על קיום חיים במאדים. אקסו מארס שוגרה במארס 2016 מבייקונור שבקזחסטן והיא נחשבת למשימה משותפת אירופית-רוסית.

שידור חי של הנחיתה ביום רביעי באתר סוכנות החלל האירופית

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. לא הבנתי מדוע לחללית במשקל 577 ק"ג לא ניתן לחבר לוחות סולריים קלים הנפרסים מאליהם, בנוסף למנוע החשמלי שכבר מובנה בה. כך המשימה שלה על פני מאדים תוכל להימשך חודשים ואף שנים במקום שבוע בלבד – זאת גם אם חלק ממערך הלוחות הסולריים ייהרס ו/או לא ייפרס כראוי, ואפילו כאשר סופות החול יכסו את הלוחות הסולריים במהלך הזמן.
    ושאלה נוספת: האם ומדוע נאס"א ויתרה כאן על גשושית נעה על פני שטח מאדים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן