גישות האסלאם כלפי תיאורית האבולוציה: מבט היסטורי ועכשווי בעקבות הצעדים שנקט משרד החינוך של השלטון החדש בסוריה

תיאורית האבולוציה שפיתח צ'ארלס דרווין במאה ה-19 הפכה לאחת התגליות המדעיות המשפיעות ביותר בהיסטוריה של המדע. רעיונותיה, ההוכחות המצטברות לה ופיתוחיה בסינתזה האבולוציונית המודרנית הציעו פרספקטיבה חדשה על האופן שבו התפתחו חיים על פני כדור הארץ, וכך היא חוללה שינוי מהותי בהבנתנו את הטבע. עם זאת, בקהילות דתיות רבות תורת האבולוציה עוררה ויכוחים ערכיים ותאולוגיים.
בעולם המוסלמי, היחס לאבולוציה מגוון ומורכב. יש זרמים המקבלים את האבולוציה במסגרת רעיון הבריאה האלוהית, בדומה לתפיסה של חלק מהזרמים בנצרות, המכונה "התכנון התבוני", בעוד אחרים דוחים אותה ורואים בה סתירה ישירה לכתבי הקודש. דינמיקה זו התחדדה לאחרונה (ינואר 2025) בסוריה, שבה הממשלה הזמנית הורתה להסיר פרקי אבולוציה מתכנית הלימודים בבתי הספר. החלטה זו מעלה שאלות על יחסה של תרבות האסלאם למדע, על תפקיד החינוך הדתי ועל השפעות פוליטיות על מערכות החינוך בעולם הערבי.
התייחסויות מוקדמות לתהליכים אבולוציוניים במסורת האסלאם
בקרב הוגים מוסלמים מוקדמים התגלו רמזים לתפיסות המזכירות תהליכים אבולוציוניים. לדוגמה, אל-ג'אחז (776–868), מחבר ספר החיות, התייחס למושגי "מאבק הקיום" והישרדות החזקים – רעיון קרוב לרעיון האבולוציוני המאוחר בכאלף שנה, רעיון "הישרדות הכשירים". [1]במושגיו של אל-ג'אחז, חיות נאבקות זו בזו על משאבים, ותכונות המאפשרות הישרדות עוברות לדורות הבאים. רעיונותיו של אל-ג'אחז זכו להתעניינות מחודשת בשל הדמיון העקרוני למושגים מודרניים שנכללים בברירה הטבעית.
במאה ה-10, "אחי הטוהר", או "האחים הטהורים" בבצרה, בעירק של ימינו, פיתחו בכתביהם הפילוסופיים תפיסה אבולוציונית לפיה היקום והחיים התפתחו בהדרגה. לפי גישה זו, החומר הראשוני עבר שינוי באמצעות אנרגיה, וכך נוצרו מינרלים, צמחים ובעלי חיים.
במאה ה-14, אבן ח'לדון, היסטוריון ופילוסוף בולט, הציג את האבולוציה כחלק מתהליך בריאה דתי. הוא כתב על "התהליך ההדרגתי של הבריאה" והציע את האפשרות שהמינים התפתחו בהדרגה מתוך צורות חיים פשוטות יותר, כאשר בני האדם הם שיאו של תהליך זה. רעיונותיו הדגישו את האפשרות לשלב בין תפיסה דתית לתפיסה מדעית.
תפיסת האבולוציה בעולם המוסלמי המודרני
במאה ה-19 החלו מוסלמים להיחשף לתורת האבולוציה של דרווין. אחד האישים המרכזיים שעסקו בנושא היה ג'מאל א-דין אל-אפגאני, אשר טען כי האבולוציה מתיישבת עם האמונה באלוהים. הוא טען שהתהליך האבולוציוני משקף את חכמת האל ויכולותיו היצירתיות. תפיסה זו זכתה לתמיכה בקרב אנשי רוח ומדענים מוסלמים, במיוחד בטורקיה ומצרים.
מנגד, במהלך המאה ה-20 גברו התנגדויות מצד זרמים שמרניים בעולם המוסלמי, במיוחד בקרב קהילות סלפיות. התנגדות זו נבעה מהחשש שהאבולוציה סותרת את סיפור הבריאה כפי שהוא מופיע בקוראן, ומכך שהרעיון נתפס כחלק מהשפעה מערבית המערערת על הערכים המסורתיים.
בערב הסעודית ובמדינות נוספות, התנגדות לאבולוציה הפכה למדיניות רשמית, אשר כללה איסור על לימוד הנושא בבתי הספר. התנגדות זו התפשטה למדינות מוסלמיות נוספות, שבהן החינוך הדתי נתפס ככלי לשימור הזהות התרבותית והדתית.
הסרת פרקי האבולוציה מתכנית הלימודים בסוריה
בתחילת 2025, לאחר נפילת משטרו של בשאר אל-אסד, אשר נשלט על ידי מפלגת הבעת' הסורית במשך עשרות שנים, הכריזה הממשלה הזמנית בסוריה על רפורמות מקיפות במערכת החינוך. רפורמות אלו כללו שינויי תכנים רבים שנועדו להתאים את מערכת החינוך לערכים דתיים אסלאמיים, תוך הסרת תכנים אשר נתפסו כקשורים למשטר הקודם או למערב. בין השינויים הבולטים הוחלט להסיר פרקים המלמדים על "מקורות החיים" ותיאורית האבולוציה, אשר היו חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים המדעית של סוריה. [2]
הרקע להחלטה טמון באידאולוגיה של הקואליציה הנוכחית, המובלת על ידי תנועת "היאת תחריר א-שאם" (HTS), שהיא תנועה אסלאמיסטית בעלת נטיות שמרניות. תנועה זו, אשר בעבר הייתה מזוהה עם אל-קאעידה, שואפת לייסד מדינה הנשענת על עקרונות דתיים אסלאמיים. המהלך לשינוי תכנית הלימודים נתפס כצעד חיוני למימוש החזון של התנועה, במטרה להנחיל את הערכים הדתיים כבר מגיל צעיר.
עמדות הממשלה הזמנית והתגובות בציבור ובעולם
הממשלה הזמנית טוענת כי השינויים בתכנית הלימודים נועדו "לנקות" את מערכת החינוך מתכנים אשר "עיוותו" את האמת הדתית, ולחזק את הזהות האסלאמית של התלמידים. לטענת שר החינוך הסורי, נאזיר מוחמד אל-קאדרי, מדובר בתיקונים שנועדו לשפר את הבנת הדת ולהתאים את ההוראה לפרשנויות המדויקות של הקוראן.
במסגרת הרפורמות, נטען כי התכנים אשר מלמדים את תיאורית האבולוציה אינם עומדים בקנה אחד עם עקרונות הדת המוסלמית. פרשנים דתיים רבים טענו כי האבולוציה סותרת את סיפור הבריאה בקוראן, שבו האדם נברא ישירות על ידי אללה ולא כתוצאה מתהליך טבעי ממושך.
החלטת הממשלה עוררה סערה רחבה בציבור ובקהילת האקדמיה. הורים רבים הביעו חשש מכך שהשינויים בתכנית הלימודים יפגעו בעתיד החינוכי והמקצועי של ילדיהם. מחנכים ופעילים חברתיים טענו כי המהלך מבטא ניסיון להשליט השקפת עולם דתית חד-צדדית על מערכת החינוך, דבר שמנוגד לערכי ההכללה והשוויון.
בקרב קהילת המדע הבינלאומית נשמעה ביקורת חריפה על הסרת תכנים מדעיים בסיסיים מתכנית הלימודים. מדענים הזהירו כי הסרת פרקים אלו תפגע ביכולת של הדור הבא להשתלב בשיח המדעי העולמי ותגרום לנזק חמור למערכת החינוך במדינה.
השלכות רחבות של השינויים
הסרת פרקי האבולוציה מתכנית הלימודים בסוריה מהווה פגיעה בחינוך המדעי וכך מאיימת על החינוך המדעי במדינה. האבולוציה, כאחת מאבני היסוד של הביולוגיה המודרנית, מספקת את הבסיס להבנת תחומים כמו גנטיקה, ביולוגיה של התא ואקולוגיה. ללא לימוד יסודי של נושא זה, תלמידים סוריים יתקשו להבין תהליכים מדעיים מורכבים וליישם ידע זה במחקר אקדמי או מקצועי.
בנוסף, הסרת נושא האבולוציה פוגעת בפיתוח חשיבה ביקורתית בקרב התלמידים. תורת האבולוציה לא רק מספקת הסברים על מוצא החיים, אלא גם מלמדת תלמידים להתמודד עם רעיונות מורכבים ולהבין את כוחם של נתונים ותצפיות מדעיות. בכך היא מעודדת גישה פתוחה ואנליטית, החיונית להתמודדות עם אתגרי העתיד.
השלכות חברתיות, דתיות וגיאופוליטיות
המהלך של הממשלה הסורית עשוי להעמיק את הפערים בין קבוצות שונות באוכלוסייה. בעוד שמגזרים שמרניים עשויים לראות בשינויים צעד חיובי לשימור ערכי הדת, קבוצות חילוניות ואחרות עלולות לחוש מודרות. חינוך המוגבל להשקפה דתית אחת פוגע באפשרות לבנות מדינה פלורליסטית ומכילה.
יתרה מכך, הצגת האבולוציה כסותרת את האמונה הדתית עלולה לחזק תחושת ניכור בין קהילות דתיות לקהילה המדעית. מצב זה עלול לעכב פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים במדינה, ולפגוע בהשתלבותה של סוריה בקהילה הבינלאומית.
ההחלטה של סוריה עלולה ליצור תקדים מסוכן שעשוי לשמש מדינות נוספות בעלות נטיות דומות. אם מדינות נוספות יבחרו להסיר את נושא האבולוציה מתכניות הלימודים שלהן, הדבר עלול להוביל לגל של התנתקות מהמדע המודרני ולהחרפת המתח בין דת למדע ברחבי העולם המוסלמי.
עתיד החינוך המדעי בסוריה
החלטת הממשלה הסורית להוציא את האבולוציה מתוכניות הלימודים בסוריה נובעת משילוב של אידיאולוגיה פוליטית ותאולוגית, המנסה להעמיק נרטיב דתי שמרני ולערער את קיומן של תפיסות מדעיות המאיימות על פרשנויות מסוימות של הקוראן. ההחלטה היא חלק ממאבק בין ערכים מסורתיים למודרניות, בין דת למדע, ובין זהות לאומית להשתלבות גלובלית. בעוד שהמהלך עשוי לזכות לתמיכה מצד קבוצות מסוימות, השפעותיו ארוכות הטווח עלולות להיות הרסניות לחינוך, לחברה ולכלכלה של סוריה .ההשלכות האפשריות כוללות ירידה בהבנה המדעית של תלמידים, חיזוק זהות דתית שמרנית, ופגיעה פוטנציאלית בחוסן החברתי והחינוכי של המדינה. יש לזכור שהחינוך המדעי אינו רק כלי להבנת הטבע, אלא גם פלטפורמה לפיתוח חשיבה ביקורתית ופתוחה, החיונית לקיומה של חברה מתקדמת ודינמית.
הוויכוח סביב תורת האבולוציה בעולם המוסלמי, ובעיקר בסוריה, מדגיש את המתח בין דת למדע ואת ההשפעות הפוליטיות והחברתיות של מערכת החינוך. החלטת הממשלה בסוריה להסיר את פרקי האבולוציה מסמלת לא רק מאבק דתי, אלא גם קרב על עתידה החברתי והתרבותי של המדינה. הדיון בשילוב נושא האבולוציה כחלק מהותי מתוכנית הלימודים במדעי הביולוגיה אינה רק שאלה של מדיניות חינוכית, אלא נוגעת לשאלות רחבות על ערכים, זהות והתמודדות עם אתגרי המאה ה-21.
מקורות:
- Al-Jāḥiẓ, Book of Animals.
- Pew Research Center, "The World’s Muslims: Religion, Politics and Society," 2013.
- Rana Dajani, "Why I Teach Evolution to Muslim Students," Nature, 2015.
- CNN, "Syria’s New Government Sparks Backlash Over Curriculum Changes," 2025.
- BBC, "Amendments to School Textbooks Draw Outcry in Syria," 2025.
- Shoaib Ahmed Malik, Islam and Evolution: al-Ghazālī and the Modern Evolutionary Paradigm, 2021
[1] Al-Jāḥiẓ, Book of Animals.
[2] CNN, "Syria’s New Government Sparks Backlash Over Curriculum Changes," 2025; BBC, "Amendments to School Textbooks Draw Outcry in Syria," 2025.
עוד בנושא באתר הידען:
4 תגובות
ובארץ?
הדתות בכלל, ואלו המונותיאיסטיות בפרט, הן אסונה של האנושות. לא רק שהן אינן סובלניות אחת לשניה, הן גם רצחניות זו לזו.
הרי אם האלוהים שלנו אין בלעדו, אז כל מי שכופר בו אחת דינו למות.
מיליונים על מיליונים של אנשים נהרגו במלחמות דת מימי הנצרות הקדומה, על ידי האיסלאם לדורותיו, והיום על ידי החמאס היהודי של המתנחלים הארורים.
אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה כי אתה מסתכל לאסלאם מזווית הלא נכונה .. לפי דעתי האסלם הוא הכיוון הנכון ומיוחד התקופה זו!
האיסלם שווה טרור תמיד היה כך מאז לידתו של " הנביא" מוחמד ואף לפני וכל סיפור אחר הוא שקר על שקר