קבוצת סטודנטים מהטכניון תסייע בשיקום הערבה באמצעות חיידקים

ןעוד באותו הנושא: המשרד להגנת הסביבה מתייעץ עם מומחים במשרד הסביבה האמריקאי על טיפול בקרקע בעברונה

סטודנטים מהטכניון מפרקים את הנפט שדלף בעין עברונה באמצעות חיידקים. צילום: הטכניון

קבוצת סטודנטים מהטכניון יצאה לערבה כדי לבחון אפשרות לשיקום הקרקע באמצעות פירוק ביולוגי – פירוק של הנפט באמצעות חיידקים.

בתחילת דצמבר נפגעה שמורת עברונה שבערבה כתוצאה מדליפת צינור נפט. בארוע, שהוגדר כאסון האקולוגי החמור בתולדות המדינה, דלפו מן הצינור חמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי, שזיהמו את הקרקע וגרמו נזק סביבתי רב. בעקבות זאת התגייסו לסייע סטודנטים מהטכניון, כולם חברי קבוצת מעל”ה (מהנדסי העתיד למען הסביבה).

קבוצת מעל”ה, המונה כעשרים סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון, הוקמה בינואר 2014 במטרה לרתום את הידע הנלמד בטכניון לטובת הסביבה. חוקרים צעירים וחברי סגל ביחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות נרתמו ללוות את הקבוצה בהיבטים המקצועיים. זו יוזמה סטודנטיאלית, המתבצעת בהתנדבות מלאה.

“הגענו לשטח הפגוע ונפגשנו עם אנשי רשות הטבע והגנים, הפועלים לשיקום השמורה,” סיפר מייסד מעל”ה אוריאל קלר, סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. “נדהמנו מעוצמת הנזק. בשמורה עדיין זורמים נחלים שחורים, ושלוליות נפט רבות נקוו לאורכם. בעלי חיים רבים מצאו את מותם באסון וגם הצמחייה שחורה. זו תמונה של שמורת טבע שנחרבה.

“הרעיון שלנו הוא לשקם את הקרקע באמצעות חיידקים המסוגלים לעכל את הנפט ולצמצם את הנזק האקולוגי. זה נוסה בעבר בדליפות נפט בעולם, כדוגמת דליפת הנפט הגדולה ב-2010 במפרץ מקסיקו. דגמנו קרקע בכמה נקודות שזוהמו, והבאנו אותן למעבדה בטכניון כדי למצוא אוכלוסיית חיידקים טבעית בקרקע שתוכל לעכל את הנפט, באמצעות שיטות גידול ביולוגיות ומיכשור מתקדם. בבדיקה נתייחס לפרמטרים הידרולוגיים, גאולוגיים ואקולוגיים כדי לייצר מודל חישובי שיתאר את הטיפול בקרקע.”

הסטודנטים המתנדבים פועלים בהנחייתם של פרופסור אורי שביט מהיחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות, ופרופסור סימה ירון מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון.

בהתייעצות השתתפו מומחים אמריקאיים לטיפול בזיהומי קרקע • לפי הערכות המשרד, הטפול בקרקע יימשך חודשים רבים • סגן השר להגנת הסביבה, ח”כ אופיר אקוניס, הנחה את אנשי המקצוע לדאוג כי הקרקע תהיה בטוחה למטיילים, לבעלי החיים ולצמחים

ביום חמישי האחרון ערכו נציגי המשרד להגנת הסביבה, שיחת ועידה עם נציגי הEPA, משרד הגנת הסביבה האמריקאי. השיחה נערכה בהנחיית סגן השר, חבר הכנסת אופיר אקוניס ועסקה בטיפול באירוע דליפת הנפט בבאר אורה. השיחה נערכה בין מומחים מטעם המשרד לבין מומחים מהמשרד האמריקאי לטיפול בזיהומי קרקע עם התמחות בזיהומים מדלקים.
טרם השיחה הגיש המשרד תקציר וסקירה של שלל הפעולות שננקטו במסגרת אירוע דליפת הנפט וכן הצעות להמשך. נציגי ה-EPA ציינו לטובה את דרך העבודה ותפקוד המשרד באירוע בכל הנוגע לפעילויות המיידיות שנעשו- שאיבת הנפט, יצירת חסמים בקרקע להתפשטות הזיהום והוצאה מהירה של הקרקע המזוהמת. נוסף על כך, נתנו מספר המלצות לשיקום האזור לאחר האסון אשר ייבחנו ויישקלו על ידי מומחי המשרד. המשרד פועל להביא למצב בו הקרקע לא תהווה סיכון למטיילים, לבעלי החיים ולצמחייה בזמן הקצר ביותר. עם זאת, השיקום המלא צפוי להימשך זמן רב.

אירוע דליפת הנפט בבאר-אורה שאירע בתחילת החודש הינו רחב היקף ובעל השלכות כבדות על האיזון הסביבתי, הצמחייה ובעלי החיים בשמורה. כזכור, דיווחה קצא”א כי 5 מיליון ליטרים של נפט גולמי דלפו על פני שטח של כ-144 דונם. כ-90% מהנפט כבר הוצא מהקרקע.

בהנחיית סגן השר אקוניס שמורת עין עברונה תשאר סגורה למטיילים גם בימי חופשת החנוכה, בכדי לשמור על בריאותם של המטיילים. פקחי רט”ג ממשיכים בסיוריהם ומונעים גישה מטיילים.