מתכת יקרה תוכל להוביל לפיתוחם של טיפולים חדשים כנגד מחלת הסרטן

אוסמיום, מתכת הקרובה בטבלת היסודות לפלטינה עשויה לסייע בטיפול בסוגי סרטן שונים

גוש אוסמיום, מתוך ויקיפדיה

מתכת יקרה, אשר מעולם עד כה לא שימשה ביישומים רפואיים, מפותחת בימים אלו כחומר נוגד-סרטן ע"י חוקרים מאוניברסיטת Warwick אשר בבריטניה.

המתכת המדוברת, אוֹסְמיוּם (מספר אטומי 76, osmium), קרובה מאוד למתכת פלטינה, השכיחה בטיפולים כנגד סרטן בצורתה התרופתית כ"ציס-פלטין" (cisplatin). המקרה המפורסם ביותר הוא של רוכב האופניים לאנס אמסטרונג שטופל בעזרתה כנגד סרטן האשכים, המחלה בה הוא לקה.

עתה, החוקרים, מהמחלקה לכימיה באוניברסיטה האנגלית, עובדים בשיתוף פעולה עם מחלקת הקניין הטכנולוגי של האוניברסיטה בכדי למצוא שותפים שיעזרו בקידום יכולותיה התרופתיות של המתכת אוסמיום באמצעות ביצוע מחקרים ביולוגיים מעמיקים יותר.

פרופסור Peter Sadler, מהמחלקה לכימיה אורגנית, מסביר: "למרות הוכחת הצלחתה המרובה של התרופה ציס-פלטין היא אינה שימושית עבור כל סוגי הסרטן הקיימים. כמו-כן, היא מהווה טיפול די רעיל, המסוגל להוליד תופעות-לוואי. בנוסף, תאי הגוף יכולים להפוך עמידים בפני הפלטינה."

אוסמיום, יחד עם תכונותיה הכימיות הייחודיות, מציעה פתרון אפשרי חדש לצורך רפואי שלא בא על פתרונו עדיין. המתכת הציגה תוצאות מעולות בטיפולם של מספר סוגים של תאי סרטן, בכללם סרטן השחלות והמעי שפותחו ונבדקו במעבדה. למתכת יתרון נוסף בכך שהיא חלופה זולה הרבה יותר מאשר פלטינה.

החוקר הראשי, יחד עם עמיתיו המדענים, מנסים לפתח תרכובות חדשות מבוססות-אוסמיום, והם מאמינים כי אלו יוכלו להוליד פיתוחן של תרופות שישמשו בריפוי משולב יחד עם תרופות קיימות אחרות כגון ציס-פלטין.

"התרכובות שפיתחנו מבטיחות ביותר," אומרת החוקרת. "אנו בונים תמונה לגביי ההבנה כיצד תרכובות שונות עשויות להגיב עם ד.נ.א. בתאים סרטניים. באמצעות שינוי המתמירים השונים שעל אטום המתכת המרכזי (הליגנדים) אנו יכולים להשפיע לא רק על אופן התגובה, אלא גם על מהירותה. במהלך תהליך התכנון הנוכחי אנו יכולים לעשות שינויים שישפיעו גם על פעילות התרכובת עצמה."

היא מוסיפה ומציינת: "יתרון נוסף טמון בעובדה כי תרכובות אלו אינן מתנגשות עם הפעילות של תרכובות הפלטינה הקיימות. הן משמידות את התאים הסרטניים בצורה אחרת, כך שניתן יהיה להשתמש בהן בד בבד עם תרכובות הפלטינה בריפוי משולב."

הידיעה המקורית מהאוניברסיטה