חשיבות תנועת החלבונים לתגובה החיסונית בגוף

תגלית של חוקרים מאוניברסיטת נוטר-דאם חושפת את חשיבות התנועה הדינאמית של חלבונים המעורבים בתגובה החיסונית של הגוף.

בריאן בייקר, אוניברסיטת נוטר דם

תגלית של חוקרים מאוניברסיטת נוטר-דאם (אינדיאנה, ארה”ב) חושפת את חשיבות התנועה הדינאמית של חלבונים המעורבים בתגובה החיסונית של הגוף.

ממצאי המחקר החדש פורסמו בכתב העת המדעי Immunity, כתב-העת המחקרי המוביל בתחום תורת החיסון.

מזה זמן רב יודעים מדענים כי הקולטנים המצויים בתאי-טי של המערכת החיסונית חשובים עבור הזיהוי והחיסול של תאים הנגועים בנגיפים מסוכנים או במחוללי-מחלה אחרים. קבוצת המחקר בחנה פעילות-מצולבת ‏‎(cross-reactivity)‎, כלומר – היכולת של קולטני תאי-טי שונים, שכמותם קיימים מספר מאות מיליונים בגוף, לזהות מספר רב של אנטיגנים שונים המיוצרים ע”י תאים אחרים. התהליך חשוב עבור הטיפול בנגיפים, סרטן, חיסון-עצמי, דחיית איברים מושתלים וסוגיות אחרות הקשורות למערכת החיסונית.

רוב המחקרים הקודמים התייחסו לקולטנים המצויים בתאים כאל רכיבים נייחים, אולם, למעשה, הפרודות נעות ומסגלות לעצמן מבנים אפשריים רבים. צוות המחקר מצא כי בהצלחה או בכישלון של קולטני תאי-הטי להיקשר לאנטיגנים המתאימים מעורבת תנועה מורכבת למציאת המבנה הסופי המתאים ביותר. אנטיגנים שונים מולידים תנועות מסוגים שונים.

“אנו מוסיפים למשוואה את ההשפעה של התנועה,” מסביר החוקר הראשי. “גורם זה גם מסבך וגם מפשט, בו-זמנית, את ההבנה שלנו לגביי הכרה מולקולארית. היקפי תנועה שונים מתקבלים כאשר נוכחים אנטיגנים שונים. הדבר מסבך את ההבנה שלנו לגביי הגיוון שאיתו מתמודדת המערכת החיסונית, אך בה בעת מפשטת את ההבנה שלנו לגביי הסתגלותה של המערכת לגיוון זה.

“באופן עקרוני, עלינו להתחשב בגמישות כאשר אנו בוחנים מבנים הקשורים למערכת החיסונית ולמבנים בביולוגיה, ככלל.”
ההשקפה הנייחת, שהייתה המועדפת ביותר בביולוגיה מבנית עד כה, מוסטת עתה לעבר מתן דגש רב יותר על הדינאמיקה של החלבונים, מסביר החוקר. לדוגמא, מדענים גילו כי תרכיבי-חיסון יכולים לסייע למערכת החיסונית במאבקה במחלת הסרטן, אולם הם עדיין עשויים להיכשל בפעילותם זו אם לא יילקחו בחשבון שיקולים של גמישות ודינאמיקה.

“זה כנראה יהיה אחד מהתחומים המגדירים של הביוכימיה בעשור הקרוב – קביעת ההשפעה של תנועת פרודות ביולוגיות על הפעילות הביולוגית עצמה,” מוסיף החוקר הראשי.