טיפול בתא לחץ הביא לשיפור משמעותי בעכברים עם אלצהיימר

תוצאות המחקר החדש של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב התפרסמו לאחרונה בכתב העת Neurobiology of Aging

אילוסטרציה של תא לחץ במרכז הרפואי אסף הרופא. קרדיט: תמיר נוי, באדיבות אוניברסיטת תל-אביב.

טיפול חדש ומהפכני במחלת האלצהיימר: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הביאו לשיפור משמעותי בעכברי מודל למחלת האלצהיימר באמצעות טיפול בתא לחץ (חמצן היפרברי) – שיטה מוכרת ומקובלת, שיש לה פוטנציאל לשימוש קליני מיידי.

את המחקר החדש ערכו חוקרים מבית הספר סגול למדעי המוח ומהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב: פרופ’ אורי אשרי והדוקטורנטית רונית שפירא מהמחלקה לנוירוביולוגיה, פרופ’ בקה סולומון מהמחלקה לביוטכנולוגיה, פרופ’ דן פרנקל מהמחלקה לנוירוביולוגיה ופרופ’ שי אפרתי מהפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב וממרכז סגול לרפואה היפרברית במרכז הרפואי אסף הרופא.

מחלת האלצהיימר היא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה (שיטיון) באוכלוסייה המבוגרת. למרות שנעשו צעדים משמעותיים בהבנת המחלה בעשורים האחרונים, עדיין אין טיפול אפקטיבי למחלה.

“במחלה זו נפגעים מספר גדול של תהליכים, כמו אספקת חמצן, דלקתיות, ומשקעים חלבוניים”, אומר פרופ’ אשרי, שהוביל את המחקר החדש. “המחקר שלנו מראה שטיפול בחמצן בתא לחץ משפר בו-זמנית, ובאופן משמעותי, מספר תהליכים שנפגעו במחלה – ובכך מביא לשיפור התנהגותי. המחקר גם תורם להבנה מנגנונית של מהות הטיפול הייחודי. מעל לכול, מאחר שהטיפול בתא לחץ משמש כבר היום כטיפול מקובל בקליניקה לשורה של מצבים רפואיים, לרבות הפרעות נוירולוגיות, לטיפול בתא לחץ יש פוטנציאל מיידי בקליניקה”.

לדברי פרופ’ אשרי, מחקרים רבים הראו כי בחולי אלצהיימר ישנה זרימת דם נמוכה למוח, ובכך הצביעו על המעורבות של היפוקסיה (תנאי חמצן נמוכים) במחלה. טיפול בחמצן בתא לחץ כולל נשימה של אוויר המכיל 100% חמצן בתנאי לחץ שגדולים מ-1 אטמוספירה, ונעשה בו שימוש בקליניקה לטיפול במגוון מחלות ומצבים רפואיים, על מנת להגדיל את אספקת החמצן לרקמות פגועות והאצת הליכי ריפוי, כולל עלייה בכמות תאי הגזע. לאחרונה הוכח שטיפול בתא לחץ יכול להיות יעיל בחולים שלקו בשבץ מוחי או חבלות ראש, גם שנים לאחר האירוע.

שיפור ביכולות קוגניטיביות

במחקרם החדש, מצאו החוקרים מאוניברסיטת תל אביב שטיפול בתא לחץ הביא לשיפור משמעותי במצבם של עכברי מודל למחלת האלצהיימר. החוקרים מצאו שהטיפול שיפר משמעותית את מצב ההיפוקסיה במוחות העכברים החולים) פי 5.6) והוריד בצורה משמעותית  (65%) את הופעת המרקרים (הסמנים) הפתולוגיים המאפיינים את האלצהיימר, כגון משקעי אמילואיד, ולירידה של כ-70% בחלבון טאו מזורחן. כמו-כן, הטיפול הוריד את רמת הפקטורים הגורמים לדלקת והעלה את הפקטורים נוגדי הדלקת, ובכך הביא לירידה בדלקת במערכת העצבים. שינויים אלו הביאו לשיפור מובהק ביכולות הקוגניטיביות של העכברים.

“מחקרים נוספים נדרשים כדי להבהיר את האופנים השונים בהם הטיפול בתא לחץ משפיע על המחלה, וכן להעריך את השפעותיו החיוביות על אוכלוסיות אלצהיימר שונות”, מסבירים רונית שפירא ופרופ’ אשרי, “אבל אנו מציעים כי טיפול בחמצן מהווה פלטפורמה חדשה לטיפול באלצהיימר, פלטפורמה בעלת פוטנציאל חיובי בטוח מבחינה קלינית”.

“עבודת המחקר מדגימה לראשונה בצורה ישירה, על רקמת המוח, את המנגנונים השונים בהם הטיפול בתא לחץ יכול להביא לשיפור תפקודיים מוחיים” אומר פרופ’ אפרתי. “בהקשר של בני אדם, יש להניח כי הטיפול צריך להינתן בשלבים המוקדמים של הירידה הקוגניטיבית, לפני שישנו איבוד משמעותי של רקמת המוח, ופה יש אתגר משמעותי בזיהוי מוקדם של המחלה”.

פרופ’ אורי אשרי ציין שעל סמך ממצאי הניסוי בעכברי מודל, מתגבשים בימים אלה פרוטוקולים טיפוליים, שיהוו בסיס למחקרים עם חולים שיתחילו בעתיד הקרוב.

למאמר המלא