‫לפרוץ את המחסום למוח / ג’נין אינטר לנדי‬

בועיות זעירות עשויות לעזור לתרופות מצילות חיים לחצות את המחסום המפריד בין מחזור הדם למוח

אסטרוציטים מקיפים נים דם במוח. קרדיט: Ben Brahim Mohammed

מחסום הדם-מוח, שכבה צפופה של תאים דחוסים היטב המדפנים נימי דם במוח כמו גדודים של חיילים, היה מאז ומעולם קללת הרפואה העצבית. אמנם קו ההגנה הזה מגן על המוח מפני כימיקלים רבים העלולים להזיק לו. אבל הוא גם מותיר בחוץ את רוב התרופות. מדענים משקיעים כבר עשרות שנות מחקר בחיפוש אחר דרכים לפרוץ את המחסום למשך זמן ארוך דיו כדי לאפשר לתרופות נגד אלצהיימר, פרקינסון או סרטן לחמוק פנימה. כעת, אומרים חוקרים שהם כנראה עלו סוף-סוף על משהו.

השיטה החדשה משתמשת בבועיות-מיקרו – בועיות קטנטנות המכילות גז פשוט המוקף בשכבה שומנית נוקשה. מדענים באוניברסיטת הרווארד, במכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT), באוניברסיטת קולומביה ובמכונים אחרים, מפתחים שיטות להזריק את הבועיות לזרם הדם ולהנחות אותן באמצעות אולטרה-סאונד לעבר מחסום הדם-מוח. הבועיות פורצות את המחסום באתרים מסוימים הנקבעים על ידי אלומת האולטרה-סאונד. מרגע שנפרץ המחסום, מדענים מזריקים לחולה חלקיקי-ננו מגנטיים המצופים בתרופה ומשתמשים במכשיר דימות בתהודה מגנטית (MRI) כדי להנחות את החלקיקים אל עבר הנקודה המדויקת שבה הם נחוצים. עד כה, הראו מחקרים במכרסמים עלייה של עד 20% בכמות התרופות לסרטן או לאלצהיימר המגיעות למוח כשמשתמשים בבועיות-מיקרו ובאולטרה-סאונד.

הבועיות המיקרוסקופיות הן רק החידוש האחרון והמבטיח ביותר בשורה של ניסיונות לפתור את בעיית מחסום הדם-מוח. ניסיונות אלו כוללים החדרת צנתר אל נימי המוח ופיתוח סדרה שלמה של תרופות שיכולות “לשכנע” את המוח לתת להן לעבור. “בועיות- מיקרו פולשניות פחות וכלכליות יותר משיטות אחרות,” אומר נתן מק’דונלד, רדיולוג וחוקר בבית החולים בריגהם אנד ווימנס בבוסטון.

אבל המדענים צריכים עדיין לפתור כמה בעיות. המכשול העיקרי הוא כיצד להגביר את עוצמת האולטרסאונד לרמה שתהיה יעילה בבני אדם בלי להזיק לרקמות. מק’דונלד סבור שהחוקרים מתקדמים מהר בכל החזיתות. “זה לא מוכן ומזומן עדיין לשימוש בבני אדם,” הוא אומר. “אבל אנחנו נגיע לשם במהירות.”

1. שטויות במיץ גזר.
    הטיפול הזה יהרוג אנשים אם ינסו אותו.
    החדרה של מיקרו-בועיות לקפילרות המוחיות גורמת בהן וואזו-קונסטריקציה ועוד יכולה לגרום לחסימה על ידי לכידה של הבועיות.
    אולטרסאונד ובועיות יגרמו לקביטציה שיכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים עקב זרימות גזירה גבוהות, או לנזק למחסום דם-מוח שלא יתוקן במהרה ויאפשר חדירת חומרים בעייתיים הרבה יותר למוח, למשל כמו מערכת החיסון של שאר הגוף (רעיון רע)

2. ואז?
    האם המחסום משחזר את עצמו? או שלאחר טיפול כזה, איזורים מסויימים נותרים “פרוצים”?