הפתרון האולטימטיבי לסוכרת? תא בוגר אחד הפך לאחר, בלי צורך בתא גזע

חוקרים בהארווארד הצליחו להפוך תא לבלב בוגר נפוץ של עכבר לתא יוצר אינסולין המהווים רק אחוז אחד מהלבלב אך חיוניים לגוף באמצעות תכנות מחדש

תאי לבלב של עכבר. בירוק - תאי אקסוקרין של הלבלב, השטח האדום בתמונה הוא האינסולין. הפסים הכחולים הם צינורות דם המתקרבים לתאי הבטא יוצרי האינסולין. צילום - ג'ו זו, מעבד, מלטון, אוניברסיטת הארוארד, באדיבות אוניברסיטת הארוארד ומכון האווארד יוז.

האם שדה המחקר בתחום תאי הגזע ואולי אף הצורך בהם עומד להשתנות? חוקרים במכון הארוארד לתאי הגזע (HSCI) בראשותו של דאג מלטון והפוסט דוקורט ג'ו זו, דיווחו כי הצליחו להשיג את המטרה עליה חולמים ביולגים התפתחותיים – הפיכה ישירה של תא בוגר מסוג אחד לתא בוגר מסוג אחר.

הצוות של מלטון דיווח בגליון 28 באוגוסט של כתב העת נייצ'ר כי הם השתמשו בטכניקה המכונה “תכנות ישיר” והצליחו להפוך תאי הפרשה הורמונלית חיצונית, המהווים 95% מהתאים בלבלב, לתא היוקרתי והנדיר המייצר אינסולין בטא. כאשר תאי בטא אלה, המהווים אחוז אחד מהלבלב, בעל החיים שנושא אותו חולה בסוכרת מסוג 1.

בנוסף לערך של פיתוח זה לשדה הרפואה, העבודה מהווה צעד קדימה לקראת פיתוח של טיפול לסוכרת מסוג 2, ואולי לבסוף גם לסוכרת מסוג 1, טיפול שאולי עשוי למנוע את הצורך של החולים לנטר את מצב הסוכר בדם וליטול תרופות או אף אינסולין בזריקות. ואולם חשוב להדגיש כי יש עדיין אינספור מכשולים בדרך לטיפול בבני אדם על בסיס ניסוי זה.

מלטון, חוקר במכון האווארד יוז הציג את העבודה בכמה כנסים מדעיים בחודשים האחרונים ודבריו יצרו תגובות של הפתעה מהמאזינים ואפילו מאלו ששמעו על כך מדרג שני. ג'ורג' דיליי הנשיא היוצא של האגודה הבינלאומית למחקר תאי הגזע וחבר הנהלת HSCI, אמר כי ממצאיו של מלטון הם בקנה מידה ש”יגרום למהפכה בתחום שגם ככה הוא מהפכני”.

שלא כמו התהליך של גידול תאי גזע פוליפוטנטיים, שגרם להתרגשותמאז הוצגו לפני שנתיים בידי החוקר היפני שיניה יאמאנאקה, טכניקת תכנות ישיר זה אינה דורשת הפיכת תאים בוגרים לתאי גזע ורק לאחר מכן לנסות לגלות כיצד להפוך אותם לתאים מתמיינים הרצויים לנו. ואולם מלטון אומר כי שיטת התכנות מחדש לא תבטל את הצורך בשימוש בתאי גזע מולטיפוטנטיים בוגרים או בתאי גזע עובריים. “אנו חייבים לתקוף את הבעיה מזויות רבות” אמר מלטון וסיפר כי במעבדה שלו נעשים מחקרים גם בתאים מסוגים אלה.

ראוי לציין כי אחד המכשולים בדרך לשימוש בטיפול לבני אדם הוא שאנשי צוותו של מלטון השתמשו בוירוסים כדי להחדיר את גורמי השינוי לתאי המטרה. בשל הסיכונים בגישה זו לבני אדם, הצוות מחפש חומרים כימיים שיהיו יעילים ובטוחים יותר מוירוסים.

להודעה באתר אוניברסיטת הארוארד

באותו נושא:

1. זה כמו לגלות שציאניד מחסל סרטן בעכברים בהזרקה ממוקדת ואח"כ לטעון שיש בעיה בשימוש בציאניד בבני האדם.