שיטה חדשה לגידול תאי גזע

מדענים מקליפורניה פיתחו מצע לגידול מושבות של תאי גזע, מבלי שיידרשו לחומר מן החי שעד כה שימש במערכות אלה

תאי גזע. צילום: המעבדה לתאי הגזע באוניברסיטת קליפורניה בריברסייד

מרבית החוקרים העובדים עם תאי גזע עובריים, התאים שיכולים להפוך לכל סוג של תא בוגר מתמחה בגוף האדם (בין היתר, תאי עצב,תאי לב, ותאים יוצרי אינסולין)– משתמשים בחומרים מן החי כדי לגדל את התאים. ואולם מכיוון שהחומרים הללו מקורם בבעלי חיים הם עלולים להעביר נגיפים ופתוגנים אחרים לתאי הגזע העובריים ולגרום לכך שהתאים הללו לא יוכלו לשמש ביישומים רפואיים.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בריברסייד פיתחו שיטה חדשה לגידול תאי גזע במעבדה שבה לא משתמשים בחומרים מן החי – התקדמות חשובה לקראת השימוש בתאים אלה ברפואה. בזכות הפוטנציאל העצום שלהם, תאי הגזע העובריים נחשבים למקור מבטיח לשיטות ריפוי תאיות עתידיות לצורך טיפול במחלות כגון פרקינסון וסכרת.

נובורו סאו, פרופסור לביוכימיה באוניברסיטת קליפורניה פיתח שיטה חדשה שמאפשרת זאת. בשיטה המקובלת במעבדות כיום מגדלים המדענים תאי גזע על חלבונים דמויי ג'ל (מאטריג'ל) . החומרים הללו מופקים מגידולים בעכברים, הכוללים גם מטריצות חוץ תאיות המורכבות מחלבונים ספציפיים. ציפוי המטריג'ל מספק את הפיגום שעליהם נצמדים בפעם הראשונה תאי הגזע ולאחר מכן הם גדלים במושבות אחידות לפני שהם מתמיינים לתאים מתמחים.

“פיתוח שיטת ציפוי שאינה מכילה חומרים מבעלי חיים לגידול תאי גזע עדיין נותרה אתגר גדול בשל מורכבות השיטה ומיעוט הידע אודות הקשר שבין מערכות הבקרה של תאי הגזע והמצע” מסביר סאטו, שעמד בראש צוות המחקר.

המעבדה שלו זיהתה נתיבי איתות ספציפיים המכונים Rho-Rock שבהם משתמשים תאי הגזע במהלך יצירת המושבה ואשר משחקים תפקיד חשוב באינטראקציה הפיזית בין תאי הגזע. כאשר החוקרים חסמו את הנתיב, הם גילו כצפוי, כי התהליך של יצירת המושבה השתבש. הם גם גילו כי תאי הגזע שמרו על הפוטנציאל שלהם להתמיין לכל תא שהוא.

“עד כה היה מקובל לשער כי תהליך יצירת המושבות הוא חיוני לשמירה על הפוטנציאל שלהם” אמר סאטו. “אך כעת הראנו כי ניתן לשמור על הפוטנציאל הזה בנפרד מקשר עם תאי גזע אחרים. “המחקר יצעיד קדימה הן את ההבנה של מסלולי האותות בתאי הגזע והן על פיתוח שיטות משופרות לגידול תאי גזע” אמרה פרו טלבו, מנהלת מרכז המחקר של תאי הגזע באוניברסיטת קליפורניה בריברסייד, המעבדה שבה עובד סאטו.

ייצור אינסופי של תאי דם אדומים

מדענים דיווחו כי עלה בידם להפיק תאי דם אדומים מתאי גזע עובריים של בני אדם. מדובר בשלב חשוב בדרך ליצירת מאגרים של תאי דם אדומים לצורכי השתלה. תאי דם אדומים הם מרכיב חשוב ביותר בגוף האדם שכן הם נושאים חמצן לכל חלקי הגוף, היכולת לפתח תאים כאלה תבטיח מאגרים עצומים של תאי דם ותבטל את התלות בתרומות דם.

מומחים בתחום טוענים כי מדובר בהתקדמות חשובה אך הזהירו כי הטכנולוגיה עוד לא נמצאת בשלב היישומי וכי ישנן עדיין בעיות רבות שיש לפתור, בטרם נוכל לייצר מאגרים של תאי דם אדומים.

המחקר, נערך על ידי חוקרים מספר אוניברסיטאות בארה”ב. החוקרים דיווחו כי התאים שיוצרו התנהגו כמו תאי דם אדומים בבדיקות מעבדה. הם כתבו כי המשמעות של תוצאות הניסויים היא שתאי גזע עובריים יוכלו לשמש בעתיד כפס ייצור ממנו יופקו תאי דם לחולים עם דם מסוג O שלילי.

השלב הבא הוא לבדוק האם הטכנולוגיה יעילה מספיק כדי לייצר תאי דם בכמויות גדולות, והאם תאי דם אלה יכולים לשרוד מחוץ לתנאי מעבדה מספיק זמן כדי להיות מוחדרים לגופו של בן אדם ולמלא את ייעודם. אורך חייהם של תאי דם אדומים הוא 120 יום בממוצע.

להודעה על המחקר הראשון