שריד האדם המודרני העתיק ביותר התגלו במערת קסם ליד ראש העין

שיני האדם המודרני הותיק ביותר שהתגלו במערת קסם. צילום:ישראל הרשקוביץ, אוניברסיטת תל-אביב

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב חשפו ממצאים המעידים על הימצאותו של אדם מודרני (הומו סאפיינס) בארץ ישראל כבר לפני כ-400 אלף שנה.

זוהי התקופה המוקדמת ביותר בה נמצאו עד כה עדויות להימצאותו של אדם מודרני בעולם. הממצאים התגלו במערת קסם, אתר פרה-היסטורי ליד ראש העין שהתגלה בשנת 2000 והם מתפרסמים עתה בכתב העת האמריקני לאנתרופולוגיה פיסית.

החוקרים פרופ’ אבי גופר וד”ר רן ברקאי מהחוג לארכיאולוגיה, המנהלים את החפירה במערת קסם, ופרופ’ ישראל הרשקוביץ מהמחלקה לאנטומיה ואנתרופולוגיה בביה”ס לרפואה ע”ש סקלר באוניברסיטת תל אביב, ביצעו בשיתוף פעולה עם צוות מדענים בינלאומי, ניתוח מורפולוגי בשמונה שיניים של בני אדם שנמצאו במערת קסם.

מהניתוח המורפולוגי המפורט מאד של השיניים שכלל סריקות CT ורנטגן עולה, כי גודל השיניים וצורתן דומים דמיון רב לאלו של אדם מודרני שעד עתה התגלו ממצאים ראשונים שלו בעולם רק לפני 200 אלף שנה ביבשת אפריקה. השיניים ממערת קסם דומות מאד לממצאים של אדם מודרני בישראל, שגילם כ-100 אלף שנה, ממערת סחול שבכרמל וממערת קפזה שבגליל התחתון ליד נצרת.

מערת קסם מתוארכת לפרק הזמן שבין 400 ל-200 אלף שנה לפני זמננו והארכיאולוגים החופרים בה סבורים, שממצאיה מעידים על שינויים משמעותיים באופן ההתנהגות של בני האדם הקדומים. פרק זמן זה מהווה שלב מאוד משמעותי בהיסטוריה של האנושות מבחינה תרבותית וביולוגית, והעובדה שנמצאו שיניים של אדם מודרני, מעידה ששינויים אלו קשורים ככל הנראה גם לשינויים אבולוציוניים שחלו באדם.

פרופ’ אבי גופר וד”ר רן ברקאי ציינו כי, ממצאים המייחדים את תרבותם של יושבי מערת קסם, כגון ייצור שיטתי וסידרתי של להבים מאבן צור, שימוש קבוע באש, דגמי ציד, ביתור וחלוקה של בשר בעלי חיים, כרייה של חומרי גלם לסיתות כלי צור מעומק הקרקע ועוד, מחזקים את ההשערה כי מדובר אכן בהתנהגות חדשנית המקדימה את זמנה ומשתלבת היטב עם הופעתו של האדם המודרני.

לדברי החוקרים, הגילוי במערת קסם עשוי לשנות את התפישה, שרווחה עד כה בעולם המחקר, לפיה מקורו של אדם מודרני ביבשת אפריקה.

בשנים האחרונות נמצאו אומנם ממצאים ארכיאולוגים ושלדים של בני אדם בסין ובספרד העשויים לערער על תפיסה זו, אבל הממצאים שנמצאו עתה במערת קסם הם מובהקים לאין ערוך, וגילם המוקדם מהווה ללא ספק תגלית ארכיאולוגית יוצאת דופן.

החפירות במערת קסם נמשכות, והחופרים מקווים כי יתגלו ממצאים נוספים שיאפשרו לאשש את ממצאי המחקר שפורסם זה עתה ולהעמיק את הבנת האבולוציה של האדם ובעיקר את הופעתו של אדם מודרני.

1. עם כל הכבוד, זה עדיין רחוק מלהיות מדע מדוייק!
    השערות על גבי השערות ודמיונות על גבי דמיונות, בפרט שאין הזדמנות לאותם מתים להסביר את דעתם בענין…

2. לפי הטבלה המצורפת למאמר קיימת שונות גדולה בין פרטים שונים בתוך אותו תת-מין. שונות זו מביאה חפיפה לא מעטה בין גודל שיניים של אדם מודרני והומו ספיינס קדום, כך שאבחנה ביניהן אפשרית רק במקרה שהתמזל מזלך למצוא אדם מודרני בעל שיניים קטנות יחסית (או ארכאי בעל שיניים גדולות יחסית)

באופן כללי גודל שיניים אינו יכול לשמש כקריטריון טוב להפרדה בין מינים. כידוע כל סוגי הכלבים שייכים כולם לאותו מין (זאב מצוי) ואף לאותו תת-מין (כלב בית) ולמרות זאת הם נבדלים בגודל שינייהם.

3. הודעת אוניברסיטת תל אביב מצערת ממש, בהיותה פופוליסטית וכוזבת. לכאורה היא נסמכת על המאמר שאיפיוני הרשת שלו מצויים בתגובה 14, ואולי כתבו אותה סטודנטים של המחברים.
    בניגוד למה שכתוב בהודעה שבראש העמוד,
    “חוקרים מאוניברסיטת תל אביב חשפו ממצאים המעידים על הימצאותו של אדם מודרני (הומו סאפיינס) בארץ ישראל כבר לפני כ-400 אלף שנה” – המאמר אומר שאותן שינים שלאמונת המחברים – אמונה ולא ודאות – נמצאו בשכבות העליונות של המערה, שגילן פחות מ300 אלף שנה.
    וזה רק אם השינים אכן של הומו ספיינס, טענה המוטלת בספק במאמר עצמו.
    הדבר הכי מעניין שניתן להסיק ממאמר זה ומדומים לו, הוא שאם אומנם תכונות השינים יכולות לשמש מאפיין למין נפרד, אז עלינו לראות את אדם בן ימינו כמין חדש, תולדת תהליך אבולוציוני של הומו ספיינס קדום.

4. ושוב תודה יאיר
    במאמר ישנה טבלה השוואתית של גודל השיניים של מיני הומו שונים.
    לבני אדם מודרנים שיניים קטנות יותר בממוצע מאשר מיני הומו-ספיינס ארכאיים.
    כפי שציין נכון יאיר הממצאים במערת קסם מעידים על כך שאין אלו בני אדם מודרניים כיוון שהשיניים גדולות יחסית.
    יותר מכל אני חושב שהדוגמה הזו יכולה ללמד שיעור מעלף לגבי ההבדל בין הודעות לעיתונות ומאמר מדעי

5. המאמר פורסם בAmerican journal of physical Anthropology
    במאמר המודפס שאני קורא אין כתובת רשת, שם המאמר Middle Pleistocene Dental Remains From Qesem Cave (Isrel אפשר למצוא אותו דרך wileyonlinelibrary.com

6. השלמות ותיקונים: כל מי שמתעניין באבולוציה של האדם בודאי קרא את ההודעה של האוניברסיטה בעירנות שלא לומר התרגשות – סוף סוף השם התבוני הביא ראיות למוצא כל בני האדם מהיהודים.
    למרבה הצער ההודעה לא כוללת את העיקר.
    המאמר המקורי לא אומר את מה שקראנו בהודעה. החוקרים לא היו מסוגלים להסיק חד משמעית לגבי אף אחת מהשינים את שיוכה למין הומו רלבנטי, אלא רק שהשיניים מהשכבה העליונה מראות קרבה חזקה יותר לממצאי הומו ספיינס במערות סחול/קפזה, מאשר לשאר המינים.
    שינים אחדות הראות קרבה לניאנדרטאלים, אחרות להומו ארקטוס כולל לדוגמה מסין.
    החוקרים ציינו בדיון מסכם שלושה תרחישי הסבר אפשריים לגבי הממצאים:
    1. האוכלוסיה שהשירה שינים במערה שייכת למין הומו ארכאי של דרום מערב אסיה, ולמרות קשיים מסויימים הם מאמינים שאוכלוסיה זאת קרובה לאוכלוסיית סחול קפזה.
    2. התפתחות ארוכת טווח של אוכלוסיה ניאנדרטאלית במערב אסיה, והתפתחות של תת מין ניאנדרטאלי מקומי.
    3. יותר ממין הומו יחיד מיוצג בדוגמאות המערה.

7. לא ברור לי מהמאמר האם ניתן לקבוע מהשיניים שנמצאו האם הם שייכות לאדם מודרני (הומו סאפיינס-סאפיינס) או שייתכן שהם שייכים למיני סאפיינס ארכאיים.

אם מדובר במיני סטפיינס ארכאיים אז התגלית פחות משמעותית כיוון שידוע על מיני ספיינס ארכאיים שנמצאו מחוץ לאפריקה ואפילו בארץ ישראל. אם מדובר בהומו סאפיינס-סאפיינס אזי לא ברור לי כיצד זה מתיישב עם עדויות DNA התומכות בתיאוריית היציאה מאפריקה.

8. כמה שאלות:

איך התאוריה של מוצא האדם מחוץ לאפריקה מסבירה את העובדה שהמגוון הגנטי הכי גדול נמצא באפריקה?
    וכן הולך ומצטמצם ככל שמתרחקים מאפריקה?

איך זה מתיישב עם ה DNA המיטוכונדרי שמעיד על 200K שנים?
    האמת את הנקודה הזו אני פחות מבין. האם זה וודאי שרק אמא אחת היתה לפני 200K. האם זה בהסתברות כלשהיא? מה עם הכרומוזום הגברי? מה הבדיקות כאן מראות?

אשמח לתשובות אם מישהו מבין ויודע.
    מרתק 🙂

9. האם נכון שמה שסברו עד עכשיו הוא שראשית האדם המודרני היא מלפני כמאתיים אלף?
    האם נכון שמה שהחוקרים טוענים כאן שראשית האדם המודרני מוקדמת יותר – אולי אפילו לפני ארבע מאות אלף?
    אם כן אז זה צריך להיות החידוש המרעיש והכותרת – האדם המודרני יותר וותיק ממה שחשבו עד כה!

10. 6 נכבדי מה מפריע לך שמתקבלת עידות ארכיאולוגית תומכת במימצאים ביולוגיים? יהיו עוד הוכחות וסתירות. זו השיטה המדעית לדרוש ולחקור.
    אגב, המשמעות של 400000 שנה שונה מהותית מ 200000 שנה בהתפתחות האדם המודרני. והמחקר ימשך .

11. שוב פעם רעש על לא כלום

אנחנו כבר יודעים על פי דנא מיטוכונרי שהאדם הוא בן +- 200 אלף שנה
    הסיפור הזה כבר נחתם ונסגר עוד בשנות השמונים (לקח 20 שנה לקבל את הרעיון ה”קשה” הזה).

לפני שנתיים הוא בכלל טען שאדם פלורס הוא הומו סאפיאנס הלוקה בתסמונת לרון,
    הטענה הופרכה לחלוטין:

12. האם אדם וחוה נבראו בארץ ישראל שמוכרת לנו כיום או במקום אחר?
    מענין אותי לדעת…

13. אין ספק כי גילוי זה מאתגר את תאורית היציאה מאפריקה
    שלפי בני האדם המודרנים יצאו מאפריקה לפני בערך מאה אלף שנה.
    אולם התאוריה לפיה מאורע קטסטרופי כלשהו חיסל לחלוטין את כל אוכלוסיות האדם מחוץ לאפריקה יכול ליישב את הממצאים.

לאחרונה התגה שאבותינו התערבבו עם נאנדרטלים ואף עם אוכלוסיות קדומות יותר.
    אם כך יתכן גם שנותרו מושבות אדם קטנות מחוץ לאפריקה שנטמעו בזרם המהגרים.

14. כל גילוי ארכיאולוגי על האבולוציה של ההומוסאפיינס תוקע מסמר בארון המתים של סיפורי הבריאה.