עסקת פייסבוק חלל תקשורת מעידה על יכולת ייצור הלווינים בישראל – אך זו עדיין בסכנת סגירה

כך אמר עופר דורון, מנהל מפעל מבת חלל של התעשיה האווירית בראיון לאתר הידען בעקבות העסקה בה רכשה פייסבוק את כל קיבולת תמסורת האינטרנט בלוויין עמוס 6 לחמש שנים במטרה לספק אינטרנט בחינם לאפריקה * עמרי ארנון, חלל תקשורת: הבחירה של פייסבוק בנו נותנת תו איכות גם ללוויינים וגם לחברה 

עופר דורון, מנכ"ל מבת-חלל בכנס הסייבר החמישי, ינוי 2015 באוניברסיטת תל אביב. צילום: אבי בליזובסקי
עמרי ארנון, חלל תקשורת: הבחירה של פייסבוק בנו נותנת תו איכות גם ללוויינים וגם לחברה.

עסקת רכישת קיבולת האינטרנט הלוויין עמוס 6 הנבנה כעת בתעשיה האווירית עבור חברת חלל תקשורת, מעידה על יכולת ייצור הלווינים בישראל – אך זו עדיין בסכנת סגירה. כך אומר בראיון לאתר הידען עופר דורון, מנכ"ל מפעל מבת חלל של התעשייה האווירית "ממשלות אירופה וממשלת ארה"ב משקיעים הון עתק בפיתוח לוויני תקשורת שאחר כך משמשים את המפעילים שלהם, מדינת ישראל ממש לא משקיעה המצב מאוד קשה עד כדי העמדה בספק של היכולת הזו. אני מקווה שנצליח לצאת לדרך בתקופה הקרובה עם עמוס 7. אם לא, יהיה קושי מאוד גדול לשמר את היכולת לייצר לווינים. מבחינה זו, החדשות של רכישת קיבולת האינטרנט של עמוס 6 הן חדשות טובות אבל למרות זאת, מרחף מעלינו צל גדול של סגירת היכולת אנחנו בהחלט על פרשת דרכים."

איך העסקה של פייסבוק ויוטלסאט עם  חברת חלל תקשורת תואיל לתעשיית החלל בישראל בכלל והתעשייה האווירית (יצרנית הלוויין) בפרט?

עופר דורון: "ברמה המעשית עלינו העסקה אינה משפיעה כלל על התעשייה האווירית.. הלווין נמצא בשלבי בניה אחרונים והוא פועל כפי שתוכנן. עמוס 6 תוכנן מראש עם קיבולת גדולה במיוחד כדי לשמש כשדרת אינטרנט ובמיוחד באפריקה והחיזוי של חברת חלל לצורך באינטרנט באפריקה היה מוצלח. אני סבור שההסכם עושה טוב ואותם, על אף שעסקה לא משפיעה ישירות על עמוס 6, היא מחזקת את מעמדה של תעשיית החלל הישראלית שמסוגלת לספק לוויין בחזית הטכנולוגיה העולמית ומחזק את מעמדה של חלל תקשורת כמפעילה משהורה הראשונה. מכיוון שהלקוח ספציפית הוא פייסבוק העסקה זוכה להדים חיוביים.

כמה שווה העסקה, 100 מיליון דולר מתוך עלות הלוויין?  

עלות הלוויין בחלל היא בסביבות 300 מיליון דולר אך גם אחרי השיגור יש הוצאות תפעול ולכן עלות זו היא רק חלק קטן מהעלות הכוללת של תפעול הלוויין.

ספר על תהליך הבניה של הלווין?

"התחלנו לבנות את עמוס 6 לפני שלוש שנים לערך. זה הלוויין הכי גדול שנבנה אצלנו ומשקלו 5.3 טון, יש לו מטעד מתקדם, חלקו בתדרי KA שנועדו מראש לתת רוחב סרט אדיר לאינטרנט, וחלקו לוויין תקשורתי רגיל (בעיקר טלוויזיה). עמוס 6 הוא לוויין מרוכב מאוד ונחנו גאים בו. הוא נמצא בניסויים הסופיים אחרי שסיימנו כבר את הבניה והוא צפוי להיות משוגר מכף קנוורל באמצעות משגר פאלקון 9 של חברת SpaceX."

לגבי לאן הולך התחום הזה?

"תחום לווייני התקשורת הולך לכיוון שירותי אינטרנט מהחלל, יש המוני אנשים במדינות מפותחות ומפותחות פחות ולא פותחות בכלל שאין להם אינטרנט, גם בארה"ב, יהיה יקר לחבר בכבלים וסיבים אופטיים חוואי באמצע איווה בחלק מהמקומות התקשורת הלוויינים היא חלופה לכבלים וחלק מהמקומות זו הדרך היחידה להתחבר אינטרנט. חברת חלל הימרה על הכיוון הזה. עכשיו כאשר פייסבוק נכנסת לתחום לפייסבוק ההימור של חלל הצליח אבל מבחינתי מדובר בארבעה לקוחות הלאה, הלווין נבנה בישראל הבעלים חברה ישראלית ויוטלסאט ופייסבוק משתמשים בו."

האם ההצלחה הפעם מגבירה את הסיכוי שיזמינו אצלכם עוד לוויין?

לצערי אינני סבור  שיזמינו אצלנל כל כך מהר עוד לוויין. אבל איתנותה של חברת חלל חשובה מאוד ליכולת שלה לרכוש לוויינים נוספים ובזכות זו היא חשובה ליכולת השימור של תעשיית לוויינות תקשורת כחול לבן שהתפתחה לאורך השנים בעמל רב ללא מימון מדינתי משמעותי בניגוד למה שקורה ברוב  העולם וחיזוק חברת חלל מגביר את האפשרות שלה לבנות לווינים חדשים מה שקריטי ליכולת להמשיך לפתח ולייצר לוויינים ישראלים.

"הצורך בכך שהקשר של מדינת ישראל אל העולם ייעשה דרך לווינים ישראלי המופעלת מישראל הוא אסטרטגי, וכך איננו עומדים בפני סכנות כאלה או אחרות."

מה בדבר יצוא? דובר על מכירת לוויין דמוי עמוס לאיטליה שהתבטלה?

"אנחנו מנסים כל הזמן  לייצא אבל זה לא פשוט. השוק קשה ומאוד מדינתי ברוב האספקטים שלו. יש מעט מאוד רכש לוויינים מחוץ למדינות עצמן. אנחנו עושים מאמצים רבים לייצא זה מאוד לא פשוט. הסבירות שנהיה יצרן לוויינים גדול בתחום התקשורת איננה גבוהה ולכן המשך קיום התעשייה תלוי בחוזקו של השוק הישראלי , קרי חלל תקשורת, ונדרשת הוצאה משמעותית של הממשלה בנושא הזה כדי להמשיך להחיות את קו לווייני התקשורת, ולפתח את הדורות הבאים.

יצד ישפיע ההסכם על חלל תקשורת בפרט, ועל השוק הישראלי בכלל?
"על השוק הישראלי הוא לא ממש ישפיע למעט ההשפעה על החברה שלנו. הלוויין מכסה בעיקר את אפריקה ב-KA רחב סרט עם הרבה אלומות. יש לו 36 אלומות שמתוכן 24 פעילות בו זמנית".

עמרי ארנון, חלל תקשורת: הבחירה של פייסבוק בנו נותנת תו איכות גם ללוויינים וגם לחברה.

"לגבי חלל תקשורת, ברור שזו עסקה מאוד חשובה עבורנו. קודם כל מדובר על העובדה שהצלחנו להיות ראשונים עם לוויין אלומות רחבות סרט (Multibeam) מעל אפריקה." אומר עמרי ארנון, סמנכ"ל השיווק של חברת חלל תקשורת. "צפינו זאת מראש, היות ותכנון הלוויין החל כבר לפני חמש שנים. למתחרים היו לוויינים פחות מתקדמים מבחינה טכנולוגית, אבל אני חושב ששתי החברות שחתמו איתנו על העסקה ראו את היכולות של עמוס 6 והחליטו לבחור בו אחרי הרבה זמן שעבדנו מולם. הם לקחו כל קיבולת ה-KA. אבל ללוויין יש גם קיבולת KU שמאפשרת שירותי טלוויזיה ושירותים נוספים מעל אירופה והמזרח התיכון".

מה החשיבות לכך שרוכשת הקיבולת היא חברה גדולה כמו פייסבוק?
"פייסבוק מפעילה את מיזם Internt.org שמטרתו להפיץ את האינטרנט לאזורים שאין בהם אינטרנט, או כאלה שיש אינטרנט אך הוא לא מספק. העובדה שהם בחרו בנו אחרי עבודה מאוד קפדנית, היא חשובה מאוד. זו הפעם הראשונה שהם בוחרים לוויין כלשהו, ובטח שבקנה מידה כזה. פייסבוק היא מותג שבהחלט אומר משהו. אני חושב שהבחירה בנו נותנת תו איכות גם ללוויינים וגם לחברה."

מה עם לוויין נוסף?
"תכנון ובניית לוויין אורכים שנים ארוכות מרגע תחילת התכנון ועד לשיגור. בשלב זה יש כבר מחשבה בקנה על הלוויין הבא. אנחנו עובדים כל הזמן להגדיל את צי הלוויינים שלנו, וכרגע יש לנו ארבעה לוויינים פעילים. עמוס 6 יחליף את עמוס 2 ויוסיף יכולות, שירותים וכיסוי. עמוס 6 הוא כמעט כמו שני לוויינים גדולים בפני עצמם – גם לווין KA וגם KU גדול כאשר רק החלק של ה-KU  גדול יותר מכל הקיבולת של עמוס 2. זה משחק לטובתנו ואנחנו ממשיכים לפתח את החברה."

האם תזמינו גם את הלוויין הבא בתעשייה האווירית?
ארנון: "בהחלט נשקול זאת. אנחנו ציונים לא פחות מאף אחד אחר. עד היום את כל הלוויינים שלנו חוץ מאחד עשינו בתעשייה האווירית".

פייסבוק קנתה את כל קיבולת משדרי האינטרנט של הלוויין עמוס 6 תמורת 100 מ' ד' לאספקת אינטרנט חינם לתושבי אפריקה

עופר דורון, התע"א: הגנת הסייבר של נכסי החלל הוא תחום צומח, הרבה מפעילי לוויינים החלו להיות מודעים לסכנה

עופר דורון: הלווין עמוס 4 הוא הלווין הגדול ביותר שנבנה בארץ ומכיל טכנולוגיות חדשניות שפותחו עבורו

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

תגובה אחת

  1. כדאי להשקיע כמה שיותר בתעשיות חלל. בסיכומו של דבר ההשקעה תחזיר את עצמה. אפשר ורצוי להיכנס לפרויקטים בינלאומיים לא רק בלווייני תקשורת. אפשר גם לפתח לוויינים מטארולוגיים ולבנות לכך יחסי ציבור על מנת שמדינות אחרות תזמנה לוויינים כאלה בארץ. כך גם ביחס ללוויינים לחיפוש מחצבים. תכנון וייצור ננו חלליות והשתתפות בפרויקטים בינלאומיים לשיגור חלליות למאדים ולכוכבי לכת אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן