סוללה גרעינית קטנה

חוקרים מאוניברסיטת מיזורי פיתחו מקור אנרגיה גרעינית שהינו קטן, קל משקל, בטוח ויעיל יותר ומיועד למכשירים נישאים

סוללה גרעינית. צילום: אוניברסיטת מיזורי

סוללות מסוגלות להפעיל כמעט הכל – החל מחיישנים זעירים ועד מערכות גדולות. בעוד שהמדענים מוצאים דרכים להפיכתן לקטנות ולעוצמתיות יותר, יכולות לצוץ בעיות כאשר סוללות אלו גדולות וכבדות הרבה יותר מההתקן עצמו.

“לשם אספקת די כוח אנו נדרשים לשיטות מסוימות שהינן בעלות קיבולת אנרגיה גבוהה,” אמרJae Kwon, פרופסור להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת מיזורי. “סוללה רדיואיזוטופית יכולה לספק קיבולת אנרגיה שהינה גבוהה יותר בשישה סדרי גודל מסוללות כימיות רגילות.”

המדען וצוות המחקר שלו עובדים על הכנת סוללה גרעינית קטנה, כרגע בגודל ובעובי של מטבע, שעתידה להפעיל מספר מערכות מיקרו- וננו-אלקטרומאכניות. חרף העובדה כי השימוש בסוללות גרעיניות מעלה חשש בקרב הציבור הרחב, החוקר טוען כי הן בטוחות לגמרי.

“אנשים שומעים את המילה “גרעיני” וחושבים מייד על משהו מאוד מסוכן,” הוא מציין. “אולם, מקורות אנרגיה גרעינית כבר היום משמשים באופן בטוח להפעלת מגוון התקנים, כגון קוצבי-לב, לוויינים בחלל ומערכות תת-מימיות.” החידוש בהמצאה של החוקרים אינו רק בגודלה הקטן של הסוללה, אלא גם בעובדה כי היא מהווה מוליך-למחצה – הסוללה החדשה משתמשת במוליך-למחצה שהינו נוזל ולא מוצק.

“החלק המאתגר בשימוש של סוללה רדיואקטיבית טמון בעובדה כי כאשר אתה מנצל את האנרגיה, חלק מאנרגית הקרינה עלול לפגום במבנה הגבישי של מוליך-למחצה שהינו מוצק,” מסביר החוקר. “ע”י שימוש במוליך-למחצה נוזלי אנו מאמינים כי ניתן לצמצם את השפעתה של בעיה זו.”

בעתיד, החוקרים מקווים להגביר את עוצמת הסוללה, להפחית את גודלה ולהפעילה עם מגוון חומרים אחרים. החוקר מאמין כי הסוללה יכולה להיות דקיקה יותר משיערת אדם. על האמצאה הזו נתבקש כבר פטנט, וממצאי המחקר פורסמו בכתבי-העת Journal of Applied Physics Letters ו- Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry.

הידיעה מאוניברסיטת מיזורי

1. כל זה עוד לא מתקרב להיתוך קר . באמת שזה מעולה לקוצבי לב כי אכן המוצר קטן . אבל !! חשוב לבין שאותו סוללה גרעינית . יש לה סוף וגם היא תגיע לפח הזבל .. פיתוח גאוני אבל עוד מוצר של שנה שנתיים עד  שהיתוך הקר יצא לפועל עד אז נחמד מאוד לשמוע על שטויות כאלה 🙂

2. שישה סדרי גודל כלמר קיבולת אנרגיה גדולה פי מילון מזו של סוללה רגילה. נראה שהישומים המתבקשים הם הרבה מעבר לשיפור הביצועים של מחשבים ניידים וכד. מה בדבר הנעה של מכוניות? ומטוסים? כיצד ניתן להשוות את הנזקים האקולוגיים של שימוש בסוללות כאילו עם השימוש בדלק כימי?

3. "סוללה רדיואיזוטופית יכולה לספק קיבולת אנרגיה שהינה גבוהה יותר בשישה סדרי גודל מסוללות כימיות רגילות."

שישה סידרי גודל? מה? איפה קונים כזה ללפטופ? סוף סוף להשאיר את הכבל בבית בלי מפצלים ואנשים שנתקלים.

4. פתאום המושג זמן מחצית החיים מקבל משמעות יותר מוחשית…
    רק אני לא מבין איך הם יוזילו את המחיר שלהם. בינתיים, כנראה שאיראן כבר הבינה שנפט זה כבר לא עכשוי…

5. נקווה רק שהתחזית של גיל לא תתגשם על ידי זה שהסוללה תקצר את חיי הקונה.

6. אחמדניג’ד בחנות אייס לקופאית :
    תני לי בבקשה שתי סוללות פלוטוניום , לא , לא כאלה , מהשמנות הגדולות.
    שאלה : מה המתח של הסוללה המתוארת ?

7. לא נראה לי שיצרני המכשירים מעוניינים בכך עובדה שהיה מכשיר מצוין של נוקיה 3110 דומני (הכחול הזה) שכמעט לא התקלקל ובכל זאת הפסיקו לייצר אותו כדי לפנות דרך לדורות חדשים.

8. פרסומת לסללולארי דור 12:

"אתה יכול לדבר ולגלוש עד שתמות ללא טעינה,
    המכשיר יחזיק יותר"

😀