קנדה שיגרה לווין לחקר האוזון ושינויי האקלים

סוכנות החלל הקנדית שיגרה לווין חדש לסייע למדענים לחקור את התדלדלות האוזון באטמוספירה. זהו הלווין הקטן הראשון שקנדה בונה מזה שלושה עשורים. עלות הלווין למשלם המסים הקנדי – 60 מיליון דולרים קנדיים שהם 43 מיליון דולרים אמריקניים.

במהלך המשימה, יאסוף הלווין נתונים כדי להעריך את השפעת שינויי האקלים והכלורו-פלואורו-קרבונים ׁ(CFC) – הגזים ההורסים את שכבת האוזון – על שכבה זו המגינה מפני הקרינה האולטרה-סגולה של השמש.

חברת מגלן אירוספייס, הקבלן הראשי במשימה אמר כי הלווין SCISAT שוגר לחלל בידי נאס"א ביום שלישי, 12 באוגוסט 2003.

"שיגור לוויין קנדי ראשון לאחר שלושים שנה הוא ציון דרך, אמר סגן נשיא לשיווק של מגלן. הלווין שוגר מאפו של טיל מדגם פגסוס שהושמט ממטוס בגובה של 12.2 קילומטרים מעל האוקיאנוס השקט.

מגלן, אחת ממספר חברות תעשיה ואנרגיה שבבעלות איל ההון מקלגרי, מורי אדוארדס, מסרה כי המשימה תימשך לפחות שנתיים. הלווין במשקל 150 קילוגרם מונע באמצעות קולטי שמש והוא נע במסלול בגובה 650 קילומטרים מעל כדור הארץ. הוא יתמקד בחקר שינויי האקלים מעל קנדה ואוקיאנוס הקרח הצפוני.

המדענים מודאגים מהתדלדלות שכבת האוזון מעל האיזור הארקטי של קנדה, שם נמדדה ירידה של 45 אחוזים במהלך שנות התשעים, מסרה סוכנות החלל הקנדית בהודעה לעיתונות.
מרבית הירידה ברמת האוזוון מיוחסת ל-CFC – תרכובת כימית הנמצאת לרוב בתרסיסים ובמקררים. כעת נאסר השימוש ב-CFC על ידי כל המדינות המפותחות, ובהדרגה הוא ייאסר לשימוש גם במדינות המתפתחות עד 2010.

בקוטב הדרומי – המקביל, החור באוזון מעל אנטארקטיקה גדל והתרחב מדי שנה מאז 1979, וכעת הגיע לרוחב שיא. הוא מכסה כמעט 25 מיליון קמ"ר, וריכוזו נמוך מהממוצע בשאר כדור הארץ ב-70 אחוזים.