סיקור מקיף

כיתות-לימוד המופעלות באנרגיה סולארית

מיזם חדשני בהובלת כימאים מאוניברסיטת סאות’המפטון מנצל מחוללי חשמל המתקבל מאור השמש לאספקת תחומי עניין של טכנולוגיית המידע ומדע הכרוך בהפעלה מעשית, עבור תלמידים במדינות מתפתחות 

כיתת מחשבים ניידת המופעלת באנרגיה סולרית, ומגיעה לאיזורים נידחים באפריקה. צילום: אינטל
כיתת מחשבים ניידת המופעלת באנרגיה סולרית, ומגיעה לאיזורים נידחים באפריקה. צילום: אינטל

בעיה עיקרית בלימוד תחומי מדע במדינות מתפתחות, במיוחד בבתי-ספר כפריים, היא בכך שרק לעיתים נדירות התלמידים מסוגלים לקבל התנסות מעשית בניסויים מדעיים. זאת, בשל העדר ציוד, כימיקלים ומתקנים, אולם בעיקר בשל העדר חשמל ומים זורמים.
כעת, פרופסור Tony Rest, מרצה לכימיה מאוניברסיטת סאות’המפטון ו- Keith Wilkinson, מורה לשעבר בבית-הספר הבינלאומי בלוסקה, זמביה, המציאו פתרון מופעל-אנרגיה סולארית המבוסס על מקרן דיגיטלי ופאנלים זולים לקליטת אנרגיה סולארית, כך שהתלמידים מסוגלים לקבל גישה לשיטות לימוד מתקדמות וממוחשבות.

מסביר הפרופסור: “העדר החשמל הוא עניין רציני במיוחד עבור בתי-ספר כפריים ולא סביר שמצב זה ישתפר בעתיד הנראה לעין. לאור החסרונות הטמונים בשימוש במחוללי בנזין, ולנוכח הקשיים בהשגת אספקה וסיכוני בטיחות, מחוללים מבוססי אנרגיה סולארית הפכו להיות זמינים במחירים לא יקרים ומספקים פתרון בר-קיימא מאחר ובאזורים אלו קיים שפע של מקור האנרגיה הבסיסי הנדרש להפעלתם – אור השמש.

רוב מקרני המידע/וידיאו נדרשים להספק של 300-200 ואט והם אינם יכולים להיות ישימים מבחינה כלכלית בהתבסס על אנרגיה סולארית בכפרים נידחים. אולם, השימוש במיני-מקרנים, הנדרשים להספק של 50 ואט, הביא למהפכה במצב והפך את השימוש במקרן המופעל על סוללה לבר-ביצוע.

המחוללים המבוססים על אנרגיה סולארית, המורכבים מפאנלים סולאריים, סוללות והתקנים להמרת אנרגיה, ניתנים לחיבור למקרן התלמידים ומאפשרים העברת שיעורים מעשיים באמצעות מקורות מולטימדיה המציגים ניסויי מעבדה ושיטות מעשיות חשובות.

מסביר הפרופסור: “ניתן להרחיב את ההתנסויות הללו לתחומים מדעיים אחרים החל מפיסיקה, ביולוגיה ומתמטיקה, ועד לתחומים המערבים גורמים מעשיים כגון הנדסה, וכלה בתחומי האומנות, כגון שרברבות, נגרות והסעדה. באמצעות הגדלת טווח התחומים הנהנים מהשימוש בטכנולוגיית המידע, העלות הכוללת של ניצול פעילות המחולל המבוסס על אנרגיה סולארית מופחתת. תוצר לוואי נוסף הוא שהתלמידים בבתי-ספר כפריים משיגים גישה לכישורי טכנולוגיית מידע חשובים.”

הידיעה על המחקר

4 תגובות

  1. הלוואי ותימצא הדרך להנגשת חינוך תורם גם לארצות העולם השלישי.

  2. ההישג הגדול לדעתי זה שהצליחו למצוא סיבה להביא פאנלים סולארים לכפרים נידחים.

  3. אבי, במחילה מכבודך…
    זרם לא נמדד בואט אלא באמפר, גם אנרגיה לא נמדדת בואט אלא בדז׳ול.
    מה שנמדד בואט זה ההספק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.