תרכובת פלטינה חדישה כנגד תאים סרטניים

mitaplatin - תרכובת פלטינה לטיפול בסרטן

כימאים ממכון המחקר MIT פיתחו תרכובת פלטינה חדישה שעוצמתה דומה לזו של התרופה נוגדת סרטן הנפוצה ציס-פלטינה ובעלת יכולת טובה יותר לחיסול תאים סרטניים.

התרכובת החדישה, מיטא-פלטינה (mitaplatin), משלבת ציס-פלטינה עם תרכובת נוספת, דיכלורו-אצטאט (dichloroacetate, DCA), המסוגלת לשנות את התכונות של המיטוכונדריה של תאים סרטניים באופן בררני. תאים סרטניים משנים את תכונות המיטוכונדריה שלהם בכדי לשנות את הדרך שבה הם מנצלים גלוקוזה בהשוואה לתאים בריאים, והחומר DCA מכוון עצמו באופן בררני למיטוכונדריה מסוג זה, בהשאירו את התאים הבריאים ללא פגע.

“השפעה שונה זו מאפשרת למיטא-פלטינה לחסל בררנית תאים סרטניים בתרבית משותפת עם תאיי פיברובלסט (fibroblast, נבט ליפי, תא המשתתף ביצירת סיבי רקמות חיבור), אשר אינם מושפעים במינונים אותם בדקנו,” אומר החוקר Stephen Lippard, פרופסור לכימיה במכון.

הכימאים תכננו מיטא-פלטינה כזו שכאשר היא חודרת לתא היא משחררת ציס-פלטינה ושתי יחידות של DCA ע”י חיזור תוך-תאי. בעקבות כך, החומר החדש מסוגל לתקוף ד.נ.א. גרעיני עם הציס-פלטינה ואת המיטוכונדריה עם DCA. התרכובת DCA מעודדת את השחרור של חומרים מקדמי מוות-תאי מהמיטוכונדריה, ובכך מגבירה את יכולת חיסול התאים הסרטניים של הציס-פלטינה.

בשלב הבא של המחקר, המדענים הראו שבמכרסמים, החומר החדש מסוגל להינתן במינונים הרבה יותר גבוהים מאלו של הציס-פלטינה, ואז עברו לבדיקות החומר על עכברים שהושתלו בהם רקמות אנושיות. באם ממצאי שלבים אלו יהיו מבטיחים, המדענים מתכננים ניסויים נוספים להדגמת יכולתה של התרכובת החדשה בריפוי מחלת הסרטן.

הידיעה ממכון MIT