שיטה חדשה לדימות מולקולות בתוככי התאים

הדמיית תנועת מולקולות בתא. צילום: אוניברסיטת גוטבורג, שוודיה

חוקרים מאוניברסיטת גות’נבורג בשוודיה פיתחו שיטה חדשה לדימות תאים פרטניים. השיטה החדשה מאפשרת לקבל תמונות לא רק של גבולות התאים אלא גם של מולקולות מסוימות הנמצאות בתוך התאים או ע”ג פני-השטח שלהם, וכן את מיקומן המדויק.

תאי אדם פרטניים הינם קטנים ביותר והם בעלי קוטר של מאית המילימטר לערך. לאור זאת, יש צורך בציוד מדידה מיוחד על מנת להבדיל בין החלקים השונים בתוככי התא. חוקרים משתמשים לרוב במיקרוסקופ המגדיל את תמונת התא ומציג את תוואי הגבולות שלו, אולם מכשיר זה אינו מספק כל מידע בנוגע למולקולות המצויות בתוככי התא ועל גביי פני השטח שלו.

“מחזיק הדוגמה החדש שלנו מלא בתאים האחוזים בו,” אומרת החוקרת Ingela Lanekoff. “בשלב הבא אנו מקפיאים במהירות את הדגימה לטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלזיוס, דבר המאפשר לנו לקבל תמונות של המולקולות השונות הקיימות ברגע הקיפאון. באמצעות שיטה זו אנו מסוגלים להפיק תמונות המציגות לנו לא רק את גבולות התאים אלא גם את המולקולות המצויות בתוכם, וכן את מיקומן המדויק.”

ומדוע החוקרים מעוניינים לדעת מהן המולקולות המצויות בתא יחיד? מכיוון שהתא הינו המרכיב החי הקטן ביותר הקיים, והתהליכים הכימיים המתרחשים בתוכו הם בעלי משמעות חשובה לתפקודו של התא בגוף החי. לדוגמא, במוח שלנו קיימים תאים מיוחדים המסוגלים לתקשר האחד עם השני באמצעות אותות כימיים. הוכח כבר כי תקשורת חיונית זו תלויה במולקולות המסוימות הקיימות בקרומית תאי המוח.

דימות המולקולות המצויות בקרומית של תאים פרטניים נפרדים מאפשר לחוקרים למדוד את השינויים החלים בתוכם. ביחד עם מחקרים קודמים, הממצאים החדשים מדגימים כי קצב התקשורת בין התאים הנבדקים מושפע משינוי בשיעור של פחות מאחוז אחד בכמות של מולקולה מסוימת בקרומית. ממצא זה מרמז כי התקשורת בין תאי המוח תלויה באופן הדוק בהרכב הכימי של הקרומית של כל אחד ואחד מהתאים. ממצא זה מהווה חלק חשוב בתצרף שיוכל להוביל לקבלת הסברים מניחים את הדעת על אודות המנגנונים בבסיס הלמידה והזיכרון האנושי.

המחקר פורסם בצורת עבודת דוקטור שכותרתה: “אנליזה של פוספוליפידים בקרומיות תאים באמצעות כרומטוגרפיה נוזלית ודימות ספקטרוסקופיית מסות”, שהוגשה לאוניברסיטת גות’נבורג, המחלקה לכימיה.
קישורית לעבודת הדוקטור