הנדסה גנטית מעשה ידי הטבע

צמח שנאכל על ידי זחל (למעלה) והגרסה המהונדסת שהרגה את הזחל (למטה)

במקומות רבים בעולם ניתן למצוא ויכוח סוער הנוגע בשאלת הצמחים המהונדסים גנטית. התומכים בהנדסה הגנטית מאמינים שהצמחים המשודרגים יוכלו לפתור בעיות רעב ויובש בעולם, שרק יחמירו עם ההתחממות הגלובלית. המתנגדים להנדסה הגנטית טוענים, בין היתר, שאסור לערבב גנים בין מינים שונים, וכי הדבר אינו טבעי.

האמנם?

מחקר שהתקיים באוניברסיטת לונד בשוודיה מראה ששינויים גנטיים יכולים להתרחש באופן טבעי גם בין צמחים הגדלים בפרא, וכי מינים שונים יכולים להחליף ביניהם גנים. זהו סוג של הנדסה גנטית לא מכוונת ואקראית לחלוטין – ואולי עדיף בכלל שלא לקרוא לו הנדסה – אבל הגנים עדיין קופצים מצמח אחד לאחר.

קבוצת המחקר, המתמקדת בגנטיקה אבולוציונית, גילתה שגן המקודד לאנזים PGICהועבר ממין צמח עשבי, קרוב לוודאי Poa Palustris, אל צמח עשבי אחר ממין Festuca ovina. עקבות הדנ”א מראות גם שחלק קטן מהכרומוזום הועבר גם הוא. זהו המקרה המוכח הראשון של העברת גנים בעלי פעילות ידועה, מהגרעין של צמח עילאי אחד למשנהו.

“לרוע המזל, איננו יודעים בדיוק כיצד אירעה קפיצת הגנים בין המינים, וזה לא מפתיע מכיוון שהמאורע התרחש לפני אולי 700,000 שנים. ההסבר הסביר ביותר הוא שהגן הועבר על ידי טפיל או גורם מחלה כמו וירוס, ואולי בעזרתו של חרק שינק את עסיס הצמח,” אמר פרופסור בנגטסון, מנחה המחקר.

אם גנים קופצים באופן טבעי בין צמחים המשתייכים למינים שונים – וכפי שידוע לנו היום, גם בין טפילים ואורגניזמים אחרים החיים בשכנות ובתוך אותם צמחים – מה המשמעות בנוגע להנדסה הגנטית בצמחים? ברור שלא ניתן לפסול אותה עוד רק משום שמדובר באקט ‘לא טבעי’. יחד עם זאת, אני מאמין שיש מקום ליישום הגבלות וביקורות על ההנדסה הגנטית בצמחים על מנת למנוע אסון אקולוגי ו/או בריאותי.

ואחרון חביב – אני לא מפסיק להתפעל מהיופי של העולם הטבעי שמסביבנו. חשבנו שהמצאנו את ההנדסה הגנטית? היא הייתה קיימת בטבע מאז ומתמיד, בצורה אקראית ובלתי-נשלטת. ועדיין, פעם בכמה מאות-אלפי שנים, היא מצליחה להעביר גן פעיל בין מינים. כשאני קורא על התגליות הללו, אני חוזר לסרט ‘אווטאר’ ולעולם-האל פנדורה. זה היה כוכב לכת שבו הייתה קיימת אמא-טבע אמיתית שיכלה להנחות ולכוון את מהלך הדברים. אני מניח שהיא גם הייתה יכולה לבצע הנדסה גנטית כרצונה, באמצעים דומים. בכוכב שלנו, לצערי ולרווחתי, אין אל כזה, אבל עדיין קיים סיכוי להגיע להרמוניה. אנחנו, בני האדם, צריכים לקחת את המושכות לידיים ולהיות האלים של עצמנו, על אף כל הסכנות. כי אם אנחנו לא נעשה את זה, האל היחיד שישלוט בנו יהיה הגורל העיוור.

1. יוסי יערי “גדלים פרא” פירושו גדלים ללא שליטה.
    גדלים בפרא מתכוון גדלים בצמחיית הבר (לא מעובדת).
    in the wild .
    ההוכחה הזו חשובה מעבר ל”הכשר” ההנדסה הגנטית. היא מלמדת על מעבר גנים בין מינים שלא באמצעי רביה. האבולוציה משמרת תכונה זו אם הדבר משפר או לא פוגע בכושר ההישרדות. יכול גם להחווצר מין חדש.

2. למה כש ” אני קורא על התגליות הללו, אני חוזר לסרט ‘אווטאר’ ולעולם-האל פנדורה.”
    אולי מחקרים מהסוג הזה ודומיו מרמזים שאכן יש התערבות גנטית מכוונת ?

3. קיימות עוד דוגמאות של העברה אופקית,

לדוגמא עפצים על גבי צמחים. חרקים שמהנדסים גנטית את הצמח הפונדקאי וגורמים לו לייצר “גידול” בו הם מגדלים את צאצאייהם.

קיים בכנימות ובצרעות.

יכול מאוד להיות שקייםבאורגניזמים נוספים…

4. כתבה מעניינת.
    רק הערה אחת הנוגעת לעברית: “גדלים פרא” (ולא “גדלים בפרא”). בתחילה חשבתי שהתכוונת שהם “גדלים בפרו” וסתם טעית בהקלדה. כאשר נישנה הדבר הבנתי את השגיאה.