תאי ננו נלחמים בסרטן

הננובוטים הראשונים: תאים קטנים המכילים תרופות נגד סרטן הוחדרו בהצלחה וביצעו את המצופה מהם בעכברים. תקווה לחולי מלנומה ולסוגים מסוימים של סרטן ריאות, אך רק בעוד עשור או שניים

בתמונה: חלקיקי ננו מלאים בסוכנים כימותרפיים

תא ננו (nanocell) שיוכל לחדור לתוך גידול, לסגור את אספקת הדם אלילו ולספק לו מנה קטלנית של רעלים אנטי סרטניים פותח לאחרונה. שיטת הריפוי הכפולה, הארוזה בתא כפול זעיר, אינה פוגעת בתאים בריאים. היא הוכחה בטוחה כנגד מלנומה וסוגים מסוימים של סרטן ריאות בעכברים.
פרטים של הטכניקה החדשה, שפותחה בידי המכון הטכנולוגי של קליפורניה פורסמו בסוף השבוע בכתב העת נייצ'ר.
הרעיון של שימוש בחלקיקי ננו כסוג של “סוסים טרויאנים תרפויטיים”, הוא רעיון חדש לחלוטין. הטכניקה משלבת שתי שיטות של מלחמה בסרטן – הרעלת תאי הגידול וניתוק אספקת הדם לגידול.
עד כה לא ניתן להשתמש בשיטה הכפולה מכיוון שהכימותרפיה אינה יכולה להגיע לסרטן אם קו האספקה – קרי צינורות הדם – נחסמים. כמו כן, התרופה נדרשת להגיע בזמנים שונים – מחזור עצירת הדם ומחזור החדרת התרופה.

הצוות של MIT תקף את הבעיה באמצעות יצירת ננו תאים המזכירים בלון בתוך בלון. החוקרים הטעינו את הממברנה החיצונית של הננו-תא בתרופות anti-angiogenic (החוסמות את זרימת הדם) ואת הבלון הפנימי בסוכנים כימותרפיים (התרופות בכמות המתאימה לתא בודד). הם גם יצרו כימיה של פני השטח המאפשרת לננו-תא להמנע מהשמדה באמצעות מערכת החיסון של הגוף.
הננו-תא קטן כל כך שהוא חודר דרך כלי הדם של הגידול, אך גדול מכדי לעבור בכלי דם רגילים. בזמן שהוא נמצא בתוך הגידול, הממברנה החיצונית מתפרקת ומזרימה תרופה לעצירת זרימת הדם. כלי הדם המזינים את הגידול קורסים, והם לוכדים את חלקיקי הננו הטעונים בתוך הגידול ושם הם משחררים את התרופה הכימותרפית לאיטם.
נסיונות בעכברים הראו כי ננו-תאים הצליחו לכווץ את הגידול, לעצור את הופעתם של כלי דם חדשים, ולהמנע מנזקים לרקמות שכנות בריאות בדרך יעילה ביותר מאשר כל שאר טיפולי הסרטן.
שמונה מתוך עשרה עכברים שטופלו בננו-תאים שרדו למעלה מ-65 יום. עכברים שטופלו במיטב האמצעים הכימותרפיים שרדו רק 30 יום, בעוד חיות חולות בסרטן שלא טופלו מתו בממוצע בתוך 20 יום.
כמו כן העובדה שתאי הננו יעילים במקרים של מלנומה וסרטן ריאות, מעידה על כך שיש צורך לשנות משהו בתכנון כדי להלחם בסוגי סרטן אחרים.

מערכת אלגנטית
החוקר המוביל, רם ססיחאראן (Sasisekharan): “המודל מאפשר לנו להעריך באופן רמיונלי וסיסטמטי את שילוב התרופות ואת מנגנוו ההטענה שלהן. זה לא הולך להיעצר כאן. אנחנו רוצים להמשיך ולפתח את התפיסה החדשה.” ד”ר יהודה פולקמן מבית החולים לילדים בבוסטון, אומר: “זוהי טכניקה אלגנטית לתקיפת שני המרכיבים העיקריים בגידול – מערכת כלי הדם שלו והתאים הסרטניים.”
הנרי סקוקרופט ממרכז המחקר לסרטן בבריטניה: “זוהי גישה מקסימה לריפוי סרטן שנראית כמשתלמת במודלים של המחלות הללו בבעלי חיים.” הרעיון של שימוש בחלקיקי ננו כסוג של סוסים טרויאניים תרפויטיים ולתקוף את הסרטן מבפנים הוא רעיון חדש. אף כי התפיסה היא רק תחילתה של דרך ארוכה עד שתהפוך לטיפול שגרתי אצל חולי סרטן, התוצאות הראשוניות הללו נראות מבטיחות בהחלט.”

ידען ננו רובוטים