אמנות סלע מסתורית חושפת את סודות השושלת הראשונה של מצרים


לוח סלע חדש ליד אסואן חושף הצצה נדירה לאליטה המוקדמת של מצרים, עוד לפני בניית הפירמידות, ומעורר שאלות על התהוות המדינה הפרעונית

פטרוגליפים עתיקים מתקופת השושלת הראשונה במצרים, חרוטים על לוח סלע שהתגלה באסואן. מתוך המחקר
פטרוגליפים עתיקים מתקופת השושלת הראשונה במצרים, חרוטים על לוח סלע שהתגלה באסואן. מתוך המחקר

פאנל חרוט מאזור אסואן עשוי להציג את אחת הדמויות הפוליטיות הראשונות של מצרים. הוא מגלה כיצד השתמשו השליטים באמנות כדי לתבוע בעלות על המרחב ולהפגין סמכות.

מחקר עדכני מתאר פאנל אמנות סלע בסמוך לאסואן, מצרים, שעשוי להיות תיאור מוקדם של דמות רמת דרג מהשושלת הראשונה, ובכך מציע נקודות מבט חדשות על ראשית המדינה המצרית.

התקופה שבין סוף האלף הרביעי לפני הספירה סימנה עידן מהפכני בהיסטוריה של מצרים, כאשר כוחות אזוריים החלו להתאחד, עד להקמת המדינה המצרית תחת שלטון נרמר סביב 3100 לפנה"ס.

למרות חשיבותה, אופייה המדויק של ההתאחדות הזו עדיין אינו ברור דיה.

"היווצרות המדינה במצרים הקדומה והתהליכים שהובילו לכך עדיין קשים להבנה," מסביר ד"ר דוריאן ואנהול מהמוזיאון Musée du Malgré-Tout, שעמד בראש המחקר. "לאמנות הסלע של עמק הנילוס התחתון יש פוטנציאל לזהות ולנתח את הצורות המוקדמות ביותר של כוח פוליטי באזור זה ואת האופן שבו השתמשו בנוף כדי להביע ולבסס סמכות. עם זאת, מספר הדוגמאות הרלוונטיות מוגבל."

סמליות ודימויי סירות באמנות הפרה-שושלתית

מסיבה זו, גילוי פאנל הפטרוגליף שעשוי להציג את אחד התיאורים הראשונים של דמות פוליטית מצרית נחשב לבעל ערך מיוחד.

החריתה השתמרה במצב מרשים ונדמה שהיא מציגה סירה מפוארת הנמשכת על ידי חמישה אנשים. אדם אחד עומד מאחור ומנווט עם משוט, בעוד אחר יושב על גבי במה מוגבהת, אשר החוקרים מפרשים כאלונקה מלכותית.

דימוי של סצנה פרימיטיבית עם כלי שיט וטקס פולחני, השראה אמנותית עתיקה.
איור של סצנת סירה חרוטה מאמנות סלע מצרית קרדיט: Dorian Vanhulle, AKAP

"סירות הן בין המוטיבים הנפוצים ביותר באיקונוגרפיה המצרית," אומר ד"ר ואנהול. "במהלך התקופות הפרה-שושלתית והפרוטו-שושלתית (בערך 4500–3085 לפנה"ס), התקופות שהקדימו את מצרים הפרעונית, הסירה הופיעה בכל מקום והושקעה בה משמעות אידיאולוגית וסמלית מורכבת."

תיארוך הפאנל – עליית המדינה

כדי לקבוע את תיארוך הפאנל, בחן ד"ר ואנהול את הפטרוגליף ביחס לתיאורי סירות ידועים ממסורות אמנותיות וחומריות קדם-פרעוניות.

בהתבסס על הקבלות סגנוניות, הוא הסיק שהחריתה מתוארכת ככל הנראה לשלב המעבר בין התקופה הפרוטו-שושלתית לתקופה השושלתית המוקדמת – תקופה מכוננת שבה החלה להתגבש המדינה המצרית, הרבה לפני בניית הפירמידות הראשונות.

מעניין לציין שהאמנות מציגה דמיון חזותי וסמלי חזק לדימויים בחסות המדינה מסוף התקופה הפרוטו-שושלתית ועד לתקופת נרמר. פרט בולט אחד הוא הסנטר המוארך של הדמות היושבת, שעשוי לרמז על הזקנים המלאכותיים שנשאו מלכי מצרים החל מהשושלת הראשונה.

פרט זה מחזק את ההשערה שהדמות היושבת מייצגת חבר במעמד השלטוני הגבוה ביותר של מצרים הקדומה.

אמנות סלע ככלי של סמכות

יתרה מזאת, האיכות הגבוהה של הדימוי מרמזת שהוא הוזמן על ידי סמכות פוליטית מוקדמת במצרים, מה שמעיד שאמנות סלע הייתה שיטה מרכזית באמצעותה תקשרו האליטות המצריות הקדומות את כוחן.

לממצא זה יש השלכות משמעותיות על הבנת ראשית המדינה המצרית.

"הפאנל הוא תוספת חשובה לגוף היצירות החרוטות הקיים, שיכול לעזור לנו להבין טוב יותר את תפקידה של אמנות הסלע באירועים הקריטיים שהובילו להקמת המדינה המצרית," מסביר ד"ר ואנהול. "החריתות בסלע הפכו לכלי בידי השלטון לתקשור, לסימון הנוף ולהפגנת עוצמה."

בנוסף, הממצא מצביע על חשיבות התיעוד המהיר של אמנות הסלע.

"הנוף של העמק ושוליו המדבריים עובר כיום שינויים בלתי הפיכים, בין השאר בשל פעילויות כרייה וחציבה," מסכם ד"ר ואנהול. "הצורך בביצוע משימות הצלה כמו זו שהובילה לגילוי הפאנל שנדון כאן – אינו ניתן להפרזה."

למאמר המדעי

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.