גילוי מסת מינימום עבור גלקסיות מספקת הצצה לחומר האפל

מפת הגלקסיות ברדיוס של חצי מיליון שנות אור משביל החלב. (איור: אוניברסיטת קליפורניה)

באמצעות ניתוח אור מגלקסיות ננסיות הסובבות את שביל החלב, מדענים מאמינים כי גילו את מסת המינימום עבור גלקסיות ביקום- 10 מיליון מסות שמש. מסה זו עשויה להיות אבן היסוד של החומר המסתורי והבלתי נראה הקרוי “חומר אפל”. כוכבים הנוצרים מתוך אבני יסוד אלו מתקבצים לכדי גלקסיות. מדענים יודעים מעט מאוד על מאפייני המיקרו של החומר האפל, למרות שהחומר מהווה כחמש שישיות מכלל החומר ביקום. “ע”י גילוי מסת המינימום עבור גלקסיות, אנו יכולים להבין טוב יותר כיצד מתנהג החומר האפל, אשר חיוני גם בהבנה כיצד נוצר היקום שלנו והחיים כפי שאנו מכירים אותם”, אומר לואיס סטריגרי, חוקר מוביל במחקר מטעם אוניברסיטת קליפורניה, אירבין.

חומר אפל שולט בהיווצרות מבנים ביקום. בלעדיו, גלקסיות כמו שביל החלב שלנו לא יכלו להיווצר. מדענים יודעים כיצד כבידת החומר השחור מושכת חומר רגיל וגורמת לגלקסיות להתהוות. הם גם חושבים שגלקסיות קטנות הופכות בבוא העת לגלקסיות גדולות יותר כמו שביל החלב שלנו.

הגלקסיות הקטנות ביותר הידועות לנו, מכונות גלקסיות ננסיות, בהירותן משתנה מגלקסיה לגלקסיה, היא נעה בין אלף בהירויות שמש, לבין 10 מיליון מבהירות השמש. לפחות 22 מתוך גלקסיות הננסיות מקיפות את שביל החלב. מדענים מאוניברסיטת קליפורניה חקרו 18 מתוכן באמצעות טלסקופ קאק שבהוואי וטלסקופ מגלן בצ'ילה, במטרה לחשב את מסותיהן. ניתוח של אור הכוכבים בכל גלקסיה, אפשר למדענים לקבוע באיזו מהירות הם זזים וחישובי המהירויות הללו עזרו להם בגילוי מסת כל גלקסיה.

החוקרים ציפו שהמסות ישתנו מגלקסיה לגלקסיה כאשר על פי ההיגיון הגלקסיות הבהירות יותר אמורות להיות בעלות מסה גדולה יותר, והגלקסיות החיוורות בעלות מסה נמוכה. אך למרבה הפלא, לכל גלקסיות הננסיות הייתה אותה מסה- 10 מיליון מסות שמש.

מאנוי קפלינגט, פיזיקאי ופרופסור לאסטרונומיה מטעם אוניברסיטת קליפורניה שהשתתף במחקר, על מנת להסביר את הממצאים, השתמש באנלוגיה שבה בני האדם משחקים את תפקיד החומר האפל.

“נניח שחייזרים עפים מעל כדה”א ומזהים אזורים עירוניים המוארים מאוד בלילה. מתוך ניתוח כמות האור באותם אזורים החייזרים מניחים שיותר בני אדם מתגוררים בלוס אנג'לס מאשר בבומבי, אך זה אינו המצב,” אומר קפלינגט. “מה שגילינו הוא יותר קיצוני וקרוב ללהגיד שכל אזורי המחיה, אפילו אלו שבקושי נראים לאותם חייזרים, מונים אוכלוסיה של כ-10 מיליון.”

“אנו נרגשים כי מבחינה ויזואלית גלקסיות אלו הן בלתי נראות, אך מכילות כמות עצומה של חומר אפל”, אומר ג'יימס בולוק, חוקר שותף ומנהל במרכז הקוסמולוגיה של אוניברסיטת קליפורניה. “זה עוזר לנו להבין בצורה טובה יותר את החלקיקים המרכיבים חומר אפל, וזה מלמד אותנו על היווצרות גלקסיות ביקום.”

המדענים אומרים שיכול להיות שמצבור של חומר אפל מתקיים ללא כוכבים. החומר האפל היחיד שניתן לאתר כרגע הוא החומר המואר באמצעות כוכבים.

המדענים מקווים ללמוד על האפיונים המיקרוסקופים של החומר האפל כאשר מאיץ החלקיקים ההדרוני הגדול בשוויץ יושק בחודשים הקרובים. המתקן יאיץ שתי אלומות של גרעיני אטומים בטבעת בכיוונים מנוגדים והם יתנגשו ויצרו תנאים הדומים לאלו שהיו מיד לאחר המפץ הגדול. כך מקווים המדענים ליצור לראשונה חלקיקי חומר אפל במעבדה.

1. קובי,

עניתי לך כבר פעמיים בצורה רצינית שכללה קישורים, וכן תרגום של הקישורים. את התשובות שרצית קיבלת.

כל הודעה שתלווה בעלבון אישי לקוראי הפורום, תיחסם מעתה.

2. קובי,
    האמת היא שאין לדעת ולכן אף אחד לא יודע מה יקרה בעתיד. חורים שחורים, תאונות מחלות, עובדות, הכל תאוריות.

3. קובי הוא אידיוט, דתי וגם בן 10. אני גם מעריך שכשהוא יגדל הוא יהיה איזה מנקה או משהו מטומטם כזה או אחר

4. לאבי בליזובסקי

שאלתי כאן שאלה רצינית ואתם ממשיכים לענות שכאילו שזה
    מערכון של הגשש החיוור אז בבקשה ממכם אני לא בן 10
    אני בן 36 .
    ואבי בליזובסקי אתה בטוח שהיית שם בCERN כי לפי התשובות שאתה נותן לי
    אין שום הוכחה שהיית שם עלאק נותן לי קישור לכתבה על שני המדענים מהוואי שתובעים את הניסוי ואתה בתור כתב של הידען צריך גם לדעת מה יצא מהתביעה הזאת
    ועל זה עדיין לא קיבלתי תשובות ?
    מעניין מאוד
    וחשוד

מה אני ירויח מהניסוי הזה ?
    יא דפקט
    תשובות לעניין לא מוכנים לתת פה
    אז איזה מן אתר זה ?

7. לאבי בליזובזקי

רשמת לי בתגובות של האתר הידען משהו שירגיע אותי וזה הונה לכתבה על שני מדענים מהוואי שתובעים את הפעלת המאיץ ב-10 לספטמבר ויותר מזה לא כתוב כלום אז מה מרגיע בכתבה הזאת ?

8. קובי:
    נראה לי שהתשובות שנותנים המדענים אינן מרגיעות אותך.
    מצד שני – מה אתה יכול לעשות?
    אין סיכוי שתעצור את הניסוי.
    אז אנא, הרגע, וחייה כל יום כאילו הוא יומך האחרון.
    יש מי שהציע את זה בלי איום LHC מעל לראשו אז ייתכן שזו עצה טובה בשבילך.
    זכור שלפני היות המדע היתה תוחלת החיים נמוכה מ 36 כך שאפילו אם העולם יושמד ב 10 לחודש, אתה כבר יצאת מורווח.
    Seat back and enjoy the ride

9. למה חדש

תענה לי ברצינות ולא בצחוק אני לא ילד בן 10
    אני בן 36 אז בבקשה קצת כבוד

10. קובי
    הכוונה,
    א. אם נישאר בחיים אחרי הניסוי ונחכים מהתוצאות זה לא יכאב לך.
    ב. לעומת זאת אם יווצר חור שחור שיבלע את כדור הארץ גם לא יכאב לך.

אל תיקח ברצינות סתם בדיחה.

נ.ב.
    לפי מה שקראתי על ניסוי המאיץ בסרן כדור הארץ לא יבלע ע"י חור שחור.

11. קובי,

קראתי את זה באחת מהכתבות כאן. בבדיקה נוספת, יתכן שהתבלבלתי ולמעשה היה כתוב שכדה"א מופצץ כל העת בקרני רנטגן קוסמיות שהאנרגיה שלהן גבוהה יותר.

כך או כך, לפי התיאוריה הקיימת החורים השחורים, אם יווצרו, יתקיימו למשך זמן קצר להחריד – מיליארדית של מיליארדית של מיליארדית השניה, והגודל שלהם יהיה כל-כך מזערי שהם לא יצליחו לחולל נזק.

12. קובי
    ישנם 2 אפשרויות בקשר לניסוי במאיץ:

א. או שנחכים אחרי הניסוי.
    ב. או שלא נחכים כלל.

ב-2 המקרים אתה באופן אישי לא תרגיש כאב.

13. קובי,

המאיץ אמור למצוא חלקיקים שלא ניתן לגלות במאיצים אחרים. מציאת (או אי-מציאת) חלקיקים אלו תקבע סופית אלו תיאוריות הן הנכונות בפיזיקה המודרנית.

הבנת התיאוריות הללו יכולה להביא להבנה מלאה של כוח הכבידה והדרך בה הוא מתפקד עם שלושת הכוחות האחרים – החזק, החלש והאלקטרומגנטי. הבנה כזו יכולה להביא גם לשליטה בכוח הכבידה, בדומה לדרך בה אנו שולטים היום בכוח החשמלי.

וכפי שכבר הסברתי, צוותים של מדענים בלתי-תלויים כבר חקרו את הנושא לבוריו והראו שלתחזיות הזעם אין על מה להסתמך. אין מה לדאוג, כדור-הארץ ישאר על כנו גם לאחר הניסויים. חורים שחורים נוצרים כל הזמן באטמוספירה, ועדיין לא נשאבנו לאף-אחד מהם.

14. אז המטרה של הניסוי הזה בעצם ?
    עד עכשיו לא הבנתי
    כי ממה שאני קורא המאיץ אמור לשחזר את המפץ הגדול
    ולמצוא את החלקליק האלוהי
    היות ויש שחולקים על הניסוי הזה שעלול להווצר חור שחור ויבלע את כדור הארץ לגמרי ומזה אני מפחד
    מה יש לך להגיד בנושא ?

15. לקובי
    אני חייב להרגיע אותך.
    אתה יודע שישראל רוצה לדפוק את הכור האירני?, אז יש לי בשורה בשבילך, זה סתם כיסוי , ולמעשה ישראל עומדת לתקוף את המאיץ בסרן, והיא תעשה זאת בעזרת מתאבדים איראנים!, נכון שאף אחד לא מצפה לזה?,
    לכן, קובי יקר, לך לישון בשקט, ואין לך מה לדאוג בכלל.

לילה טוב חמודי
    נומי נום

16. לנקודה

אז למה אף אחד לא מנסה לעצור אותם ?
    אני מפחד פחד מוות
    לא רוצה למות
    אמאאאאאאאאאאאאאאאאאאא

17. לא רק חור שחור. הם יכולים לערער שם את אנרגיית האפס וזה ישמיד את כל היקום במהירות האור

18. קובי,

למעשה, כשעשיתי את הכתבה הזו והכתבה הקודמת על המאיץ, שוחחתי עם מספר פרופסורים לפיזיקה אצלנו באוניברסיטה.
    אין סיבה לחשש.

בגללך הפסדתי הימור בטוח על עשר דולר .

20. קובי,

נערכו כבר מספר מחקרים על הבטיחות של המאיץ. אתה יכול לקרוא את הסיכום בויקיפדיה:

מספר משפטים מהסיכום:
    “לאחר מחקרים מדוקדקים הגיעו מדענים למסקנה כי הניסויים במאיץ החלקיקים לא יסכנו את הפלנטה שלנו, מעבר לכל ספק סביר.”
    וכן, “קיימת עדות אמפירית חזקה כנגד האפשרות ליצירת סטריינג’לטס מסוכנים.”

לפי כל תיאוריה פיזיקלית המוכרת לנו כיום, החורים השחורים הזעירים שיווצרו יתפוגגו הרבה לפני שיספיקו לשאוב חומר מהסובב אותם. חורים שחורים כאלה נוצרים מדי שניה באטמוספירה של כדור-הארץ, והפלנטה אינה נהרסת בעטיים.

אז אפשר להירגע.

21. ליעל פטר
    מאיפה את יודעת שלא יקרה כלום לכדור הארץ ב-10 לספטמבר למה דיברת
    עם המנהל שמה ?

22. אם כבר דנים פה לגבי כל התהייה על החומר האפל ביקום,הייתי ממליצה להתבונן בכמה
    ארועים הסטוריים שקרו במקביל בשלהי שנות 1930+-באוסטריה ובאירופה באותה התקופה:מהבחינה האסטרונומית,תשתית מדעי הפסיכולגיה-חבורת פרויד,אדלר,ויונג.
    ו….החור השחור שנפער בלב..ישותינו..מי שבא לו שיבדוק עוד כמה מקבילות מסונכרנות
    לאותה תקופה,ויוסיף.

כבר ציינתי בגירסה קודמת של וויכוח זה שהצעה מסוג זה אינה הוגנת כי אם תפסיד לא תצטרך לשלם:)

24. לקובי המבוהל

מה הבעיה שלך?, אני מוכן להתערב אתך שכדור הארץ ימשיך להתקיים גם אחרי הפעלת המאיץ. מה אתה אומר?, אלף דולר שלי תמורת עשר דולר שלך, התערבנו?
    תחשוב ותרגע.

ערב טוב

25. לא שמתי לב שלמעלה בהודעתי הקודמת בטעות זה הראה אותי כ"משתמש אנונימי"

בכל אופן,

קובי,
    כפי שרשמתי- ב-10 בספטמבר יפעילו את המאיץ ושום דבר לא יקרה לכדה"א.
    אז אתה יכול להרגע

26. ליהודה

אז ב-10 לספטמבר מה הולך לקרות עדיין לא הבנתי ?
    הם מפעילים את המאיץ ?
    או שיחכו
    למה אף אחד לא עוצר אותם אם זה מסוכן ?

27. לקובי
    צר לי אבל מטעים אותך בגדול!. אין צורך בחור שחור בגודל של מיליוני שמשות כמו זה הנימצא במרכז הגלקסיה. לעניות דעתי, גם חור שחור בגודל שמש יספיק.
    במחשבה שניה גם חור שחור בגודל שימשיה יספיק בהחלט. הוא כבר יבלע את כדורינו הנערץ.

וליעל ולהוגין המגיבות ב ה’ הידיעה, לא לדאוג!
    לא ינום ולא יישן שומר ישראל(יות)

יום טוב,
    ותמיד בחיוך

28. קובי,

קח דברים בפרופורציות. התנגשויות של חלקיקים במהירויות גבוהות מתרחשות כל הזמן ביקום ועובדה שאנחנו עדיין כאן והעולם עדיין לא קרס.
    חוץ מזה, בשביל ליצר חור שחור מסוכן, כמו זה הנמצא במרכז כל גלקסיה ספירלית, אתה צריך קצת יותר משני פוטונים שמתנגשים במאיץ באורך 27 ק"מ.

29. לנקודה
    אז בסדר, הגענו לנקודת המחלוקת שביננו. אתה אומר שמיליון אחוז זה סביר ואני אומר שמיליון אחוז (אפילו אלף אחוז) זה לא סביר.
    יחליטו המגיבים מה סביר ממה.

30. למה העולם שותק להם אם עלול להווצר חור שחור חס ושלום לא עלינו על כדור הארץ
    מה הם רוצים לחסל אותנו ?
    אני לא מבין

31. לא יהודה, לא התינוקות אפלים. התינוקות רגילים. רק שיש שם חיידק שאותו לא ראינו ולא שמענו עליו בחדשות.
    "יתכן" איננו מדברים על יתכן, יתכנו אינסוף דברים. מדברים על מה סביר. ומה שאתה אומר הוא לא סביר.

32. לד"ר אש אש אש
    מצא חן בעיני:- "החומר האפל הוא החומר הטפל"!, הגדרה נחמדה.
    לגביי ההמשך, כאן אני מוטרד!
    מתק השפתיים בו אתה מנסה לפטות את יעלת החן שלנו דורש מאיתנו משנה זהירות ושמירה על האוצרות המעטים של המין היפה המגיבות באתר זה. נקווה שאין בך מטרות אפלות בהצעתך הספק תמימה.
    וליעל נציע, לא להתפתות מעוברי אורח באתרינו המגובים בחום ובאש.
    אנו נעמוד כאן על המשמר!

יום טוב, ובחיוך!

33. נקודה יקרה
    אני מוקסם מדוגמת המוהלים המשודרגת ואוחז בה בחום בשני ידי.
    נכון שהבעיה יכולה להיות משהו אפל בתינוקות האפריקאים, אבל ייתכן גם שהבעיה היא בכלים לניתוח ובמוהל הנירגש מעוצמת זרג שחרחר של תינוק אפריקאי מצוי.
    אני, רואה גיזענות מסויימת בהטלת כל כובד האשמה באפלותם של התינוקות האפריקאים וחושב שאולי זו בכל זאת אשמתו של המוהל וכליו שלא התאימו בדיוק לגודל החדש של מושא הברית. ועל זה נאמר :- הגודל כן קובע!
    וזה נכון גם בגלקסיות.

34. אז ככה – יש כאן מס’ אנשים לא שפויים, ייתכן על גבול הטירןף, בחלקם נוטים לניתוק עצבי למציאות המתנהלת סביבם…

אחרים סובלים משדרת חרדות ולשלשת ריגשית.

ולבסוף יש את אלו המחדדים חידודים, מקשקשים קושיות וסוגדים לאל החומר הטפל, הידוע גם כ- “ה-חומר” ….

ליעל, במידה ותחושי כי אינך עומדת בלחץ, ואת חרדה לעתיד לבוא.. אשמח להחזיק את ידך ולבונקר נצעד, שלובים יד ביד…
    עד שהאופק ירטט…אם את מעוניינת נא צרי קשר

35. יהודה, נראה שאתה טועה הרבה פעמים בהבאת משלים שמתאימים להסבר הדוגמא.
    התחלת את המשל ב "מוהל שטעה במיליון אחוז" וזה בכלל לא מתאים לנמשל. הנמשל הוא שנוסחת ניוטון נכונה בכל המקרים שאנו מודדים ישירות במעבדות (עד קירוב תורת היחסות) ובסביבה הקרובה הניתנת להימדד טוב.

כלומר, משל טוב היה צריך להתחיל ב"מוהל שכל מהילה שלו שצולמה היתה מושלמת. וכעת שמענו בחדשות על מקרה באפריקה שבו לאחר המילה מתו מיליוני תינוקות. ואז ההיגיון אומר שלא המילה גרמה למוות אלא מחלה מסתורית שהיתה קיימת בתינוקות מלכתחילה.

יהודה, הבנת? אנלוגיה עושים בצורה כזו שהנושא במשל ובנמשל ממלאים תפקידים דומים בהצלחות ובכשלונות. ולא תפקידים הפוכים.

36. קובי,

במקרה הכי גרוע, אני מבטיחה לך שזה יהיה כ"כ מהיר שלא תרגיש כלום

37. להוגין- אני כניראה רגיל לחתום את שמי בסוף המסמך כמו שאני רגיל לעשות במסמכים המופיעים בעיסקי שלמרות הכותרת שלהם הכוללת את שמי, אני חותם בסוף.
    למגיב המגניב-אין כאן שום ניסיון להפנט.

ניראה לי שעניתי על רוב התגובות המתייחות לתגובתי
    ביי בינתיים

38. למיכאל- כניראה שקטונתי מלהבין את הקשר האינטואיטיבי בין בומביי, למסה אפילה ואיך זה נוגע לעובדה שהפרות צימחוניות.
    לנקודה- אמרת:-"בגלל שהסטיה היא גבוהה מאוד. לא יתכן שנוסחת ניוטון כל כך לא נכונה".אז כדי לשדרג את דבר החוכמה הזאת אביא דוגמא שהתעסקנו בה לא מיזמן והיא ברית המילה. לפי דעתך מר נקודה מוהל שטעה במיליון אחוז בכמות המקוצצת של היהודי הצעיר והמיסכן, זה רק מהווה הוכחה שהוא מוהל טוב, ואפילו מעולה? צר לי מר נקודה, אבל אני וכניראה גם הוגין (כנציגת המין היפה) חולקים עליך!
    למגיב המגניב- אכן הוצאה נעשתה שם של הרבה מיליארדים. אני לא הייתי עושה אותה.
    ואני לא חושב שאנו לא מודדים טוב את המסה. לדעתי היא דווקא נימדדת בצורה מוצלחת מאד ע"י האור הבוקע מהגלקסיות. הסיבה לסתירה בין מהירות הגלקסיות לגרביטציה היא אחרת.

המשך יבוא
    ערב טוב

39. אז המאיץ של CERN מסוכן לאנושות או לא ?
    מה אמור לקרות באותו יום ההפעלה של המאיץ ב-10 לספטמבר ?
    ולמה אף אחד לא מנסה לעצור הניסוי הזה למרות חושבים שזה מסוכן לאנושות ?
    למה העולם שותק ?

40. שלום לכולם

היה לי יום עמוס (ומוצלח) בעבודה והנה חזרתי. אז הבה ונקרא את התגובות ונתחיל להגיב. טורקי , טורקי.

אז ערב טוב בינתיים

41. יעל:
    כפי שראית, וויקי מצביעה בעצמה על מקורות אחרים ואחד מאותם מקורות הובא גם בתגובת המשך שלי.

42. יפה מיכאל, אני תמיד שמחה ללמוד דברים חדשים. וכשקראתי זאת בויקי זה בהחלט נשמע לי מוזר שהחומר האפל מצד אחד אינו מבצע עידוש כבידתי ומצד שני משפיע בכבידתו על הגלקסיות, כי בשני המקרים מדובר על השפעת הכבידה של החומר.

בכל מקרה, כפי שלא ניתן תמיד לסמוך על הגרסא העברית של ויקי, גם על הגרסא האנגלית לא תמיד ניתן להסתמך, למרות שההגיון מחייב שהגרסא האנגלית תהיה קצת יותר עדכנית.

בכל מקרה ויקי זה לא תורה מסיני, אך יש לאתר הזה כמה יתרונות רציניים.

אנסה למצוא חומר נוסף בנושא העידוש הכבידתי והשפעות הכבידה של החומר האפל ממקורות אחרים.

43. אגב, התמונה הראשונה משמאל בקישור שהבאתי מוויקיפדיה נלקחה מכאן:
    כפי שתראו ניתן לראות כאן גם כיצד ההתנגשות בין הגלקסיות משפיעה על החומר הרגיל ואינה משפיעה על החומר האפל.

44. מצאתי את הסיבה לטעותה של פטר.
    בוויקיפדיה בעברית אכן כתובה הטענה המוזרה שחומר אפל אינו מעדש.
    כל פעם מחדש אני מצטער להווכח בעליבותה של גרסת ויקיפדיה העברית לעומת האנגלית

45. דקל ומישהו:
    יש הבדל עצום בין חומר אפל לבין אתר.
    חומר אפל ממוקם באזורים מסוימים ובאחרים הוא איננו. אתר היה אמור להיות בכל מקום.
    חומר אפל אינו משתתף בשום אינטראקציה המוכרת לנו מלבד הכבידה, אתר היה אמור להעביר את כל הגלים האלקטרומגנטיים ולא יוחסה לו השפעה על הכבידה.

פטר:
    חומר אפל דווקא כן גורם לעדוש כבידתי וזו אחת ההוכחות לקיומו, כפי שניתן לראות דווקא בויקופדיה.
    הביטי בסעיף 1.3 בקישור הבא:

א:
    החומר האפל אינו מוכר אבל העדויות הקיימות מצביעות כנראה על כך שהתשובה לרוב שאלותיך שלילית.
    נראה שהחומר האפל אינו מנהל כל אינטראקציה עם חומר רגיל (לפחות לא באנרגיות המתקיימות מחוץ למאיץ החלקיקים).
    למשל, וזה מתייחס גם לדברי פטר, בתמונות של שתי גלקסיות שהתנגשו ניתן לראות כיצד מרכיבי החומר הרגיל פוגעים זה בזה ונבלמים בהתנגשות בשעה שמרכיבי החומר האפל עוברים האחד דרך השני ודרך החומר הרגיל של הגלקסיה ללא הפרעה (את מרכיבי החומר האפל מזהים על פי העידוש הכבידתי)

לכל מי שדיבר על אי תקפותם של חוקי ניוטון/היחסות במרחקים אלה אין לי אלא לחזור ולהזכיר את גלקסית שאול.

46. א.,

בויקיפדיה יש הסבר מצויין על החומר האפל אך אני יכולה גם לתמצת לך פה.

חומר אפל זהו חומר שאפשר לראות את השפעת הכבידה שלו על כוכבים ותנועת גלקסיות אך אי אפשר לראות אותו.

כאשר האסטרונומים ממפים את תנועת הכוכבים והגלקסיות הם רואים שכמות המסה בכל גלקסיה לא תואמת את תנועתה, וכן שלא יכול להיות שמהמפץ הגדול ועד היום הצליחו הצבירים והגלקסיות להתאגד באופן שהם נמצאים בו בלי שתהיה עוד מסה כלשהי שמשפיעה מבחינת הכבידה שלה.
    אך הבעיה היא שאסטרונומים יודעים שיש איזשהי מסה שמשפיעה על הכבידה של הכוכבים והגלקסיות, אבל אי אפשר לראות את המסה הזו, החומר הזה לא מאיר.
    ודבר נוסף שגיליתי כשהסתכלתי הרגע בויקי זה שלא רק שהחומר לא מאיר, אלא שהוא גם לא גורם לעידוש כבידתי- הוא לא מעוות את האור שעובר לידו מכוכבים שמאחוריו- וזה ממש מוזר.

47. אותו חומר אפל.. נניח לרגע שהוא אכן קיים, במה לכל הרוחות מדובר?. נניח ויכולתי למלא סיר בחומר שכזה החומר היה מוחשי? אפשר היה לשקול אותו? לפסל בו צורות של ארנבות וגמדי גינה? אני מבין בערך את הפתרון האלגנטי שהתאורייה מספקת לשאלות הנוגעות במסה ותנועה של גלקסיות, אבל לא ברורים המאפיינים של החומר הזה, חללית תתנגש בו?, אפשר לטחון אותו ולפזר כדשן? שמשהו יסביר בבקשה!

48. קובי,

הנה כתבה בנושא
    ברמת העקרון זה אכן יכול להיות סוף העולם, אך לא סביר.

כששאלתי את אחד הפרופסורים אצלנו האם הסנריו של בליעת כדה"א ע"י חור שחור זעיר שיגדל היא קבילה, הוא ענה שגם כשהפצצה הגרעינית היתה בחיתוליה כולם חשבו שתיווצר תגובת שרשרת שתשמיד את כל כדה"א- וזה לא קרה.

נוסף על כך, ראוי לציין שמיטב המוחות ממדינות רבות מעורבות בסיפור, וסביר להניח שלמרבית המדענים הללו, אם לא לכולם, אין משאלת מוות, כך שרוב הסיכויים שלא נמות.

49. היגס
    יפה!!אם כך נאה דורש,נאה מקיים ..והמתחיל במצווה,אומרים לו גמור.ועל החתום אצלך:
    בכבוד רב,בוזון.
    ולמגניב:אופס,בזה הרגע גנבת ליהודה את חותמו.חכה שיהודה..יראה..אוהווו.
    חוץ מזה,לאיזה כיתה עלית אמש??משום מה נראה לי ,שמה שאמרת פעם לינון,היתה
    מטאפורה.האם אני טועה??

50. אז מה אמור לקרות ב-10 לספטמבר ?
    שמישהו יעצור אותם בעזרת השם
    אני מקווה מאוד שזה לא סוף העולם ?
    שמישהו יענה לי באופן מקצועי בעניין

51. הוגין
    לדעתי חשוב לחתום גם בסוף כמו בראש
    כי לעיתים מתחילים לענות וזה מתפתח משורה למשפט וכן הלאה אז נגיד אם בתחילה את/ה אדם מוגדר אחד/ת ככה וככה…. לבסוף את.ה כבר מישהו/י אחר/ת גם ככה וככה אבל מישהו/י אחר/ת ואז צריך ללכת להביט במראה ולהוציא תעודת זהות לדעת מי את/ה יותר קל ופשוט לחתום בסוף וזה מזכיר לך מי את/ה ועוד כמה דברים ששכחת בדרך.

52. ל-9. (דקל), הפעם הקדמת אותי…

כבר שנים שאני טוען שהחומר האפל הוא כמו אותו
    "אתר" מסתורי שאינשטיין הפריך את קיומו – ועתה
    הוא חוזר בשם חדש:"חומר אפל".

53. יהודה??
    יש לי שאלה,מדוע אתה טורח לחתום בסיום,אם שמך בלאו הכי מתנוסס וברור בכותר?
    לא שאלתי על-מנת להעליב,אלא להבין למה נחוץ לבזבז אנרגיה..ואולי ישנה סיבה נסתרת
    שלא הבינותי?

54. יהודה, ברור שאתה צודק שזה מאוד מוזר ואפשר לומר גם מסריח שיש בגלקסייה רק 0.01% מהמסה הנדרשת לקיומה. ועל סמך זאת קובעים את התמצאותו של חומר היפוטתי שדבר לא ידוע עליו. לכן השקיעו עשרות מילארדים בהקמת הLHC-b.
    אם לא יגלו שם כל חומר אפל אז סביר להניח שחומר כזה אינו קיים, או שהוא פשוט חומר רגיל בתנאים מיוחדים.
    בכל מקרה, תמיד תזכרו שפרדוקסים פותרים מההתחלה (כלומר מהנתונים) ולא מהסוף (כלומר הבעיה). בסוף עוד יכולים לגלות ששיטות מדידת המסה האסטרונומיות הן אינן נכונות במרחקים גלקטים..

55. שאלתי כזאת:
    האם יצליחו השווצרים,הידועים כמומחים מס’ 1 -ביצירת שעונים,לברוא מחומר “אפל”
    עולם “מתקתק”על-ידי האצת שתי האלומות של גרעיני האטומים,בטבעת בכיוונים מנוגדים
    ובום-במפץ גדול מעבדתי,יפיצו לנו מאופל ,חלקיקי אור “חדש”??
    בקיצור,מהאופל הכי עמוק,מה כבר יש להפסיד??לי נותר לזרום איתכם וכל חלקיקי המחשבות…ונראה מה יהיה..במפץ החדש….

56. אולי באמת יש כמות גדולה מאוד של חומר אפל בלקסיות ננסיות, מנגד יכול להיות שחוקי ניוטון אינם תקפים במקרים אילו, בסך הכל חסר לנו המון ידע, לפי דעתי אין אפשרות לשלול לחלוטין שום סברה, כל עוד אין לנו מספיק הוכחות.

57. סבדרמיש יהודה
    אולי תפרט מדוע נוסחת ניוטון נשברת במרחקים כאלו ואולי יש בידך נוסחה כלשהי המתארת את שבירת הסימטריה הזאת כפונקציה למרחק

58. יהודה בדיוק להיפך.
    בגלל שהסטיה היא גבוהה מאוד. לא יתכן שנוסחת ניוטון כל כך לא נכונה…

התפרצת לדלת סגולה 🙂
    במשל שהובא על בומבי שמשו אנשים בתפקיד חומר אפל ולא "חומר אפל בתוך פרות קדושות" והרי ידוע שפרות – ובמיוחד פרות קדושות, מתנזרות מאכילת בשר אדם.

60. איך טעיתי בחתימת שמי, כניראה שזה בגלל ההתרגשות מהתגובה.
    אז שוב יום טוב

61. ידעתי שאתה לפחות תגיב. ואני ממש מודה לך על ההתייחסות לתגובתי. בימים טרופים אלה, בהם כל אחד מתייחס רק לעינייניו, גם זה משהו. .
    לגביי מהות תגובתך המלומדה, נותר לנו לברר רק כמה מסה אפלה יש בפרה הודית קדושה ממוצעת.

סברמיש יהודה

62. ציטוט מהמאמר:-
    "מכיוון שהגלקסיות ננסיות מורכבות בעיקר מחומר אפל- היחס בין חומר אפל לחומר רגיל הוא בערך 10,000 לאחד- תגלית מסת המינימום חושפת את מאפייני הבסיס של חומר אפל." סוף ציטוט.
    תשימו לב מה הם עושים כאן. כדי להסביר את תנועת הסיבוב המהירה של הגלקסיות הננסיות, הם דבקים בנוסחת הגרביטציה של ניוטון, אבל, מכיוון שהמסה לא מספיקה הם מגדילים אותה ע"י חומר אפל. העיקר שלא לוותר על נוסחת ניוטון.
    אז אם לצורך כך הם היו מוסיפים עוד כמה אחוזים של מסה (אפלה), ניחא, אפילו הייתי מוותר למדענים החוגגים אם הם היו מוסיפים מאה או מאתיים אחוזים, אבל הם מוסיפים לנתונים שלהם מיליון אחוזים של מסה!!!, פי עשרת אלפים מהמסה הניראת שיש להם העיקר לא לוותר על נוסחת הגרביטציה של ניוטון האהוב.
    תגידו מגיבים יקרים, זה לא ניראה לכם מגוחך???? מיליון אחוזים תוספת???
    המסקנה היחידה שניתן להסיק מהמדידות הנ"ל של הגלקסיות הננסיות שבסביבת שביל החלב, שנוסחת הגרביטציה של ניוטון לא מדוייקת לחלוטין כבר במרחקים של כמה עשרות אלפי שנות אור והתנועה ניגרמת בגלל סיבה אחרת !!!
    נא להגיב בעדינות.