חוקרי הטכניון גילו קשר בין החלבון LOR-1 לבין ממאירות ויצירת גרורות של תאי סרטן ה

חוקרים בטכניון גילו קשר בין ביטוי של החלבון LOR-1))Lysyl Oxidase Related Protein-1 לבין ממאירות ויצירת גרורות של תאי סרטן שד. החוקרים, פרופסור גרא נויפלד ותלמיד המחקר גל אקירי מהפקולטה לביולוגיה בטכניון, מסבירים כי LOR-1 משתייך למשפחה של אנזימים בשם ליזיל אוקסידזות (Lysyl Oxidases), המשתתפים ביצירת רשתות סיבי קולגן בתווך הבין-תאי. הקולגן, החלבון הנפוץ ביותר בגוף, הוא אחד מהמרכיבים החשובים בחומר החוץ-תאי ומהווה חלבון שלד.

התברר כי LOR-1 מתבטא ברמה גבוהה בתאי סרטן שד בעלי יכולת לשלוח גרורות, אך אינו מתבטא בתאי סרטן שד, שאינם בעלי יכולת שליחת גרורות. החוקרים מצאו, כי בגידולים שהונדסו גנטית כך שבטאו רמה גבוהה של LOR-1, קיימת שכיחות גבוהה של מוקדים פיברוטיים, אזורי גידול בעלי ריכוז גבוה מהרגיל של סיבי קולגן, וכי בין תאי הגידול יש ריכוז גבוה בהרבה של סיבי קולגן. יחד עם זאת, התברר כי אותם גידולים, המתפתחים מתאי סרטן שד המייצרים LOR-1 רקומביננטי, הפכו ממאירים יותר. תאי הגידול רכשו תכונות חודרניות, שאיפשרו להם לחדור לכלי דם (ראה תמונה) ולעצבים. תכונות אלו אופייניות לתאים סרטניים ממאירים, המסוגלים לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים.

בספרות המדעית ידוע, שנוכחות של מוקדים פיברוטיים בגידולי סרטן שד אנושיים מאפיינת גידולים ממאירים בעלי יכולת שליחת גרורות. תצפית זו מהווה לכאורה פרדוקס, מכיוון שהתפשטות תאים סרטניים מלווה בדרך כלל בפירוק של החומר החוץ-תאי. יצירה של רשת דחוסה של קולגן מקשה לכאורה על פירוק החומר החוץ-תאי ואמורה להאט את קצב התפשטות הגידולים הסרטניים. מתברר, כי ביטוי ברמה גבוהה של LOR-1 גורם בו זמנית ליצירת רשת סיבי קולגן ולעלייה בחודרנות הגידולים ומחקה בכך את התופעות, שנצפו בגידולי סרטן שד אנושיים.

בנוסף, מצאו החוקרים דרגת מתאם גבוהה בין רמת הביטוי של החלבון LOR-1 לדרגת הממאירות של גידולי סרטן שד אנושיים. התברר, כי החלבון מתבטא בכל שד תקין בצינוריות של בלוטות החלב, כנראה משום שבסביבת הצינוריות קיים גורם המעורר את יצירת ה LOR-1 באופן טבעי. בשלב הראשון של התפתחות גידול פולשני, בו התאים יוצאים מהצינוריות ודרגת הממאירות עדיין נמוכה, מאבדים התאים את ביטוי החלבון. אולם בשלב מתקדם יותר של התפשטות הגידול, כשהוא רוכש מאפיינים ממאירים ביותר, מתבטא החלבון LOR-1 בתאי הגידול ברמה גבוהה.

החוקרים משערים, שהמיקום בו מתבטא LOR-1 הוא שקובע את האינטראקציות שלו עם הסביבה ולפיכך את השפעתו על התקדמות הגידול הממאיר. כל עוד ממוקם LOR-1 בצינוריות החלב, הוא אינו גורם לתופעות סרטניות. אבל כש LOR-1 מתבטא בתאים סרטניים, שנדדו כבר אל מחוץ לצינוריות החלב, במיקום בו אין הוא אמור להימצא באופן טבעי, הוא גורם לשקיעה מאסיבית של קולגן בסביבת הגידול הסרטני. נראה כי הסביבה עשירת סיבי הקולגן תומכת בהתפשטות הגידול במנגנון, שעדיין לא זוהה.

המחקר, שהתפרסם בכתב העתCancer Research , נעשה בשיתוף פעולה עם המעבדה של פרופסור מיכל נאמן מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון וייצמן וד”ר אדמונד סבו מהמחלקה לפתולוגיה במרכז הרפואי כרמל.