סיקור מקיף

אור ועופות

באביב משמשת ישראל נתיב נדידה עבור מיליוני עופות, רבות אינן משלימות את מסלול הנדידה בגלל גורמים מעשי ידי אדם, גורמים ומחסומים שבמקרים רבים עם מעט התחשבות ומחשבה ניתן להסירם

עופות נודדים על רקע השקיעה. צילום שוחרר לציבור בידי הצלם ג'רי סגראבס. מתוך ויקיפדיה
עופות נודדים על רקע השקיעה. צילום שוחרר לציבור בידי הצלם ג'רי סגראבס. מתוך ויקיפדיה
באביב משמשת ישראל נתיב נדידה עבור מיליוני עופות, רבות אינן משלימות את מסלול הנדידה בגלל גורמים מעשי ידי אדם, גורמים ומחסומים שבמקרים רבים עם מעט התחשבות ומחשבה ניתן להסירם.

בעבר התיחסתי למפגעי האור המלאכותי שאחד מהם הוא הבילבול שיוצרים אורות מלאכותיים אצל עופות בלילה, רבות הציפורים שעפות בלילה ומנתבות את דרכן בעזרת גרמי-שמים, אורות מלאכותיים גורמים להן לסטיות שלפעמים מסתיימות במוות, כך גם המשיכה למגדלים מוארים (או חשוכים שנראים כמו מאגרי מים), רבי- קומות ומבנים אחרים מסומנים באורות בעיקר עבור מטוסים. הטעויות נגרמות בעיקר כאשר ערפל, גשם, אבק או תנאי ראות אחרים מחיבים את הציפורים לעוף נמוך, בגובה בו ניראים אורות מלאכותיים ככובים. ציפורים מבולבלות חגות סביב האורות ולבסוף מתנגשות במבנים. בשנים אחרונות הוקמו מגדלי תקשורת רבים, אלה ממוקמים במרחקים קבועים גם באיזורים מרוחקים ושוממים ושוב כדי לסמנם עבור מטוסים יש בראשם תאורה קבועה, תאורה שגרומת טעויות לצפרים, טעויות גורליות.

קבוצת צפרים בארה”ב. US-based Partners in Flight , חיפשה פתרון שיציל עופות מטעויות, על פי סקר של הקבוצה: רק בארה”ב, מתים כל שנה 5 מיליון עופות בגלל התנגשויות במגדלי תקשורת, על פי הצפרים, כשמוסיפים למספר זה התנגשויות במיבנים אחרים ומשקללים את ההתנגשויות בקנה מידע עולמי, מתקבל המספר המדהים- 50 מיליון! 50 מיליון עופות בעולם מתים בגלל טעויות ניווט שנגרמות ע”י אורות מלאכותיים.

הצפרים חיפשו איך להפחית את הפגיעה ומצאו דרך פשוטה קלה וזולה, החלפת הנורות בראשי המבנים לנורות מהבהבות, מאחר והציפורים מנווטות בעזרת גרמי שמים שאורם קבוע תהיה התיחסותן שונה לאור מהבהב. ואכן בניסוי בשטח אומתה ההנחה, הצפרים קיבלו רשות ממשטרת מישיגן, לשנות את צורת התאורה ב-21 מגדלי תקשורת שגובהם כ-140 מטר, כל מיגדל הואר באחד מארבעה אופנים: הבהוב לבן, הבהוב אדום, אדום קבוע ואדום בעוצמה נמוכה. במשך עשרים ימים, כל בוקר, אספו מתנדבים את פגרי הציפורים לרגלי המגדלים, הספירה הראתה כי לסוג התאורה השפעה גדולה על מס' המתנגשות, לרגלי מגדלים בהם היתה תאורה אדומה מהבהבת היו 70% פחות פגרים! כלומר מעבר לנורות אדומות מהבהבות יציל מיליוני ציפורים ממוות בהתנגשות.

מאחר והתאורה בראשי מגדלים, רבי-קמות, מגדלי תקשורת ואחרים מחויבת ע”י רשויות התעופה, הרי שבידי רשויות התעופה הסמכות לשנות את אופן התאורה, (שינוי שיחסוך באנרגיה), שינוי שיציל מיליוני ציפורים, שינוי שיטיב עם כל הצדדים!

6 תגובות

  1. המגיב המגניב:
    לא ברורה לי סיבת טענתך.
    לא מדובר כאן בקיטורים אלא בפתרון אופרטיבי לבעייה.
    זה פיתרון שנוסה והוכיח את עצמו – בניגוד לספקולציה שברבות הימים תדאג האבולוציה לעניין (והרי ידוע שהאבולוציה אינה מסוגלת לפתור כל בעיה בזמן שיספיק כדי להציל את המין ובעלי חיים רבים כבר נכחדו בעקבות פעילות האדם)

  2. איזה בכיין!
    כרגיל, ככה אתה תמיד. אני עוד זוכר מהכתבה שהתלוננת על רעיון הקמת תעלת הימים. תעלה שיכולה לעשות לישראל רק טוב (ואולי להמליח את אדמת הנגב המזרחי, ביג דיל! גם ככה אין שם כלום..)
    ואני אומר, בוא ניתן לאבולוציה לעשות את שלה. מנסיון כבר ראיתי חתולים וכלבי רחוב שעוברים כביש במעברי חציה ומסתכלים ימינה ושמאלה לפני כן. ככה זה.. בסוף הבריות לומדות איך לחצות כביש בבטחה ואיך לא להתבלבל מאורות מלאכותיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.