התגלה הר הגעש הגדול ביותר בכדור הארץ – מתחת למימי האוקיאנוס השקט

הר הגעש הכבוי טאמו מאסיף שגובהו מעל הקרקעית 4 ק”מ ופסגתו בעומק של 2.2 ק”מ מתחת לפני האוקיאנוס השקט נוצר בהתפרצות אחת ואינו שרשרת הרים כפי שחשבו עד כה. הוא תופס שטח דומה לזה של האי הבריטי

הדמיה תלת ממדית של הר הגעש התת ימי טאמו מאסיף, מזרחית מחופי יפן. איור: ויל סייגר, אוניברסיטת יוסטון

צוות בראשות חוקרים מאוניברסיטת יוסטון גילו את הר הגעש הבודד הגדול ביותר שתועד על פני כדור הארץ. הוא מכסה שטח השווה לאי הבריטי. ההר, המכונה טאמו מאסיף, גדול כמעט כמו הרי הגעש הגדולים ביותר על מאדים, דבר המסווג אותו כאחד הגדולים במערכת השמש.

פרופ’ ויליאם סייגר, מהמחלקה למדעי כדור הארץ והאטמוספירה באוניברסיטת יוסטון החל לחקור את הר הגעש הזה לפני 20 שנה בקולג’ A&M למדעי כדור הארץ. המחקר של סייגר ואנשי צוותו יפורסם ב-8 בספטמבר בכתב העת Nature Geoscience – פרסום רב תחומי בתחומי מדעי כדור הארץ.

הר הגעש טאמו מאסיף, המרוחק כ-1,500 ק”מ מזרחית ליפן הוא ההר הגדול ביותר ברכס ההרים שצקי (Shatsky Rise), שרשרת הרים תת־קרקעית שנוצרה לפני 130-145 מיליון שנה בעקבות התפרצות של כמה הרי געש תת־ימים. עד כה, לא היה ברור אם טאמו מאסיף הוא הר געש אחד או שהוא מורכב מנקודות התפרצות רבות. באמצעות שילוב של נתונים שנאספו על־ידי ספינת המחקר JOIDES, אישרו החוקרים כי המסה הבזלתית המרכיבה את טאמו מאסיף אכן התפרצה ממקור אחד ליד מרכזו.

“טאמו מאסיף הוא הר הגעש הבודד הגדול ביותר שהתגלה על כדור הארץ” אומר סייגר. “יתכן שיש עוד הרי געש גדולים יותר משום שיש עוד תצורות מהסוג הזה כגון מישור אונטונג באי יאווה, אך איננו יודעים אם תצורות אלה הם הר געש בודד או תשלובת של הרי געש.”

טאמו מאסיף בולט בקרב הרי הגעש התת־ימיים לא רק בשל גודלו אלא גם בשל צורתו. הוא נמוך ורחב, ומשמעות הדבר היא שהלבה שהתפרצה זרמה למרחקים גדולים בהשוואה למרבית הרי הגעש על כדור הארץ. קרקעית הים מנוקדת באלפי הרי געש תת־ימיים, מרביתם קטנים ותלולים בהשוואה לכיסוי הרחב של טאמו מאסיף.
“זה איננו הר גבוה, אך הוא רחב מאוד, ולכן שיפוע מדרונותיו מתון. למעשה אם תעמוד על צידו, תהיה לך בעיה להגדיר היכן המדרון. אנו יודעים שהכמות העצומה של הלבה התפרצה ממרכז הר הגעש ויצרה תצורה דמויית מגן. עד כה, לא ידענו זאת משום שהמישור האוקיאני הוא תצורה אדירה המתחבאת מתחת למים. תצורה זו מצאה מקום טוב להתחבא בו”.
שטחו של הר הגעש טאמו מאסיף הוא 310 אלף קמ”ר, לעומתו, הר מאונה לואה שבהוואי, הר הגעש הפעיל הגדול ביותר על כדור הארץ עד כה, תופס שטח של 5,200 קמ”ר שהם רק 2% משטחו של טאמו מאסיף. לעומת זאת, שטחו של אולימפוס מונס, הר הגעש הגדול ביותר במאדים גדול רק ב-25% משטחו של טאמו מאסיף.

המחקר מסתמך על שני סקרים גדולים ובלתי תלויים שנערכו באיזור – האחד הוא מטעם המשלחת ה-324 שלOcean Drilling Program (IODP) שחקרה את תצורת שצקי ב-2009 והשני הוא נתוני החזרים סיסמיים שנאספו באמצעות שתי משלחות שונות בספינה מרקוס לאנגסת ב-2010 וב-2012. בסקרים אלו נחפרו דוגמאות סלע מכמה איזורים בטאמו מאסיף והראו כי שכבת הלבה, שעוביה 25 מטרים מאפיינת את הר הגעש הזה. נתונים סייסמיים ממשימות של מרקוס לאנגסט חשפו תצורה של הר געש ואישרו כי זרימת הלבה נוצרה במרכז והתפשטה למרחק של מאות קילומטרים ומילאה אגנים סמוכים.
לפי סייגר, גילו של טאמו מאסיף מוערך בכ-145 מיליון שנה, והוא הפך לבלתי פעיל כמה מיליוני שנים לאחר שנוצר.

פסגתו נמצאת בעומק של 2,200 מטרים מתחת לפני הים, וההערכה היא שבסיסו נמצא במים בעומק של כ-6 ק”מ. “כמות עצומה של מאגמה יצאה ממרכזו והמגמה הזו היתה צריכה להגיע ממעטפת כדור הארץ. לפיכך מדובר במידע חשוב עבור הגיאולוגים המנסים להבין כיצד פועל תוכו של כדור הארץ.”