דגי הבס בנהרות ארה”ב הפכו לדו-מיניים

זאת בעקבות שימוש בכימיקלים בתעשיית חומרי הניקוי, שנאסרו באירופה ובקנדה

דגי באס בעלי פה קטן
דגים אנדרוגניים, המראים סימנים חיצוניים הן של זכרים והן של נקבות נמצאו לעיתים קרובות בדי חוקרים באזורים בעלי אוכלוסיה צפופה או פעילות חלקאית מאסיבית. כך עולה ממחקר של השירות הגיאולוגי האמריקני.

הדגים הטרנסקסואליים נמצאו במקווי מים רבים בארה”ב בעשרות השנים החארונות, לרבות באגמים הגדולים, באגן הפוטומאק, לרבות בחלקים שלו במערב וירג'יניה, וכן בחוף של דרום קליפורניה. הגורם לבעיה אינו ידוע, אך החוקרים חושדים כי מי שופכין עירוניים וחקלאיים מזהמים את המים בכימיקלים המעודדים ייצור אסטרוגן.

חוקרי השירות הגיאולוגי נמצאו כי בגופם של דגי בס בעלי פה קטן (smallmouth bass) זכרים היו ביצים לא מופרות ולא מפותחות כמו שיש לנקבות, ורמת הטסטוסטרון שלהם גבוהה – באיזורים בהם האוכלוסיה האנושית צפופה במיוחד. המחקר גם גילה כי הסיכוי להפיכת דגים לדו-מיניים מהסוג המכונה testicular oocytes היה הגבוה ביותר מעט לפני ובמהלך עונת ההשרצה באביב.

התוצאות פורסמו בגליון האחרון של כתב העת Aquatic Animal Health.

ויקי בלייזר, החוקרת הראשית של המחקר, אמרה כי דגי הבס נאספו מנהר שנדואה, ערוץ דרומי של הפוטומק, ובאגן נהר הפוטומאק עצמו. בנהר השנדואה, שיעור הדגים הדו-מיניים היה גבוה, 80-100 אחוזים” אמרה בלייזר. באגן הפוטומאק עצמו, ל-75% מהדגים היה testicular oocytes – בעיקר באיזורי חוות ובאיזורים מיושבים, והשיעור ירד ל-14-35% באיזורים פחות מיושבים ולא ליד חוות גדולות.

בערוץ הדרומי, נע שיעור הדגים הדו מיניים בין 47 ל-77% בהתאם לצפיפות האוכלוסיה והחוות.
לפני כשנה פנה מועדון סיירה לסוכנות הפדרלית להגנה על הסביבה בדרישה לאסור על שימוש בכמה תרכובות כימיות בחומרי ניקוי ביתיי םותעשייתיים משום שהם מאמינים שהמרכיבים הללו גורמים לדגים זכרים לפתח מאפיינים נקביים. מועדון סיירה גם דרש מה-EPA להגביל את השימוש במוצרים אלו באזורים שבהם מפעלי טיהור השפכים אינם מצוידים בהסרת nonylphenol ethoxylates (NPE). התרכובות, נגזרות של נפט משמשות בעיקר בחומרי ניקוי אך גם בתעשיית הנייר ובחומרים הנמצאים במטפי כיבוי האש.

השימוש בתרכובות NPE מוגבל בקנדה ובאירופה במידה גבוהה יותר מאשר בארה”ב, שם מוטלת הגבלה רק על שימוש ב- nonylphenol (NP) החל מדצמבר 2005. יצרניות חמרי הניקוי פרוקטור אנד גמבל ויוניליבר החליפו את החומר בכימיקלים אחרים במוצריהם, ורשת השיווק וולמארט מחפשת דרכים להוציא את ה-NPE מחנויותיה באמצעות עידוד חברות למצוא חלופות.

ידיעות קודמות בנושא

סיפורי דגים – דגים משנים את מינם בגלל הגלולות למניעת הריון

עד אמצע המאה לא ישארו דגים בים

1. איתי בירנבאום
    לידעתך, הוכח מדעית כי אנשים אשר מקניטים אישיות מינית של מישהו, הם בעצמם מעורערים מינית !
    (חומר למחשבה).

2. המגיב המגניב מצאתי תחלופה זולה לניתוח שינוי המין שלך, תלך לאגן הפוטומאק תשחה שם קצת או שתטבול באמבטיה של סנו אני בטוח שנזק זה לא יעשה

3. המגיב המגניב
    מה אתה מדבר בכלל
    אתה קורא לעצמך "המגיב המגניב" ואתה אומר שאני הומו ?!?!?
    איזה מאעפן !!!
    פיכמן

4. וואי נכון, איתי בירנבאום צודק !
    הדגים עברו טרנספורמציה ליניארית וכעת הם מהווים פתרון הומוגני !

5. שאלה קצת מגוחכת:
    האם זה ישפיעו על הפיריון של הדגים?
    כלומר, זה שהם דו מיניים, זה אומר שהם בהכרח לא יזדווגו או לא יהיו פוריים בשביל להתרבות?

6. עצוב.