סיקור מקיף

התעשייה האווירית תפתח ותייצר לוויין תקשורת חדש – דרור 1 שיופעל עבור משרד התקשורת ולא על ידי חברת חלל תקשורת

ההחלטה מגיעה כשהתעשייה האווירית לא קיבלה עדיין הזמנה מחברת חלל תקשורת ללוויין עמוס 8, וכעת לא ברור מה יעלה בגורלו, שכן הוא ייקח מחלל תקשורת את לקוחות העוגן הישראלים * עד לשעת סגירת הידיעה לא התקבלה תגובת חלל תקשורת, שגם לא מסרה עדיין בנושא הודעה לבורסה

הלוויין דרור 1. איור באדיבות התעשייה האווירית.
הלוויין דרור 1. איור באדיבות התעשייה האווירית.

התעשייה האווירית תפתח ותבנה את לווין התקשורת "דרור 1"  –  שלמעשה יתחרה בסדרת לווייני עמוס אותם ייצרה עד כה עבור חברת חלל תקשורת. מהתעשייה האווירית נמר כי דרור 1 מיועד לתת מענה לצרכי התקשורת הלוויינית של מדינת ישראל במשך כ- 15 שנים.  "דרור 1 מבוסס ברובו על טכנולוגיות כחול לבן שפותחו בתעשייה האווירית הכוללות מטע"ד תקשורת דיגיטלי מתקדם ויכולות "סמארטפון בחלל" המאפשרת גמישות תקשורתית לאורך כל שנות פעילותו בחלל. "

ההכרזה הנוכחית היא בהמשך להסכם שנחתם בין הממשלה לתעשיה האווירית בימים האחרונים בעקבות החלטת הממשלה מספטמבר 2018 לקידום אסטרטגיה ארוכת טווח בתחום לווינות התקשורת בישראל. החלטת הממשלה התקבלה כחלק מההבנה כי מדובר ביכולת חיונית של מדינת ישראל ונדרשת שמירה על עצמאות מוחלטת בתחום זה במקביל לשימור הידע והמומחיות שנצברו לאורך שנים בישראל .  חברת חלל תקשורת היא חברה ציבורית , שחלקים ממנה נמצאים בידיים זרות. למעשה היא היתה אמורה להימכר לחברה סינית זמן קצר לפני אובדן  הלוויינים עמוס 5 (שהפסיק לתפקד במסלול) ועמוס 6 (שהתפוצץ על המשגר בעת תדלוקו כיומיים לפני השיגור המתוכנן).

חברת חלל תקשורת הוקמה בתחילה כחברה בת של התעשייה האווירית שנועדה למכור את שירותי  הלוויין עמוס 1  ואכן בנוסף ללקוחות ישראליים – לשימושים ממשלתיים ולשירות לקוחות יס, היא גם מכרה משיבים ללקוחות באפריקה ובאירופה.  מאוחר יותר היא היתה הבעלים של לוויני עמוס הנוספים, שעוד שלושה מהם פותחו ונבנו בתעשיה האווירית (עמוס 2,3 ו-4 שפעלו בחלל שנים – עמוס 3 ועמוס 4 עדיין פועלים ועמוס 6 שכאמור התפוצץ בשנת 2016) בהמשך היא  הזמינה לוויינים מספקים אחרים – עמוס 5 מרוסיה ועמוס 17 ששוגר לאחרונה נבנה בחברת בואינג. זו הסיבה למתח בין התעשיה האווירית, שהיתה מעוניינת לשמר את הידע שפיתחה בתחום לווינות התקשורת לבין לוויין תקשורת שכחברה בורסאית ביקשה לבנות את הלווינים במחיר הנמוך ביותר האפשרי. נסיונות לגרום לסבסוד של הממשלה את הלוויין עמוס 8, כדי להשוות את מחירו לחברת חלל לייצור במקומות אחרים (הייצור בישראל יקר יותר בגלל העובדה שלמעשה כל לווין מפותח מחדש ואין אפשרות לחלק את ההוצאות בין לוויינים רבים כפי שעושות יצרניות כבואינג.

הלווין יפותח בחטיבת מערכות טילים וחלל של התעשייה האווירית האמונה על פיתוח ובניית מערכות הגנה אווירית כגון ברק 8, מערכת הנשק חץ 2+3, מערכות טילים, מערכות לווין מתקדמות כגון לוויני תצפית, ננו לווינים, משגרי לווינים ואת החללית בראשית שהגיעה השנה עד הירח ועוד. התעשייה האווירית מהווה מוקד ידע לאומי בתחומי המכ"מים, הלווינות, הכלים הבלתי מאוישים, התעופה האזרחית והסייבר.

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בועז לוי: "התעשייה האווירית, בית החלל של  מדינת ישראל, גאה לפתח ולבנות את דרור 1- לווין התקשורת הבא של מדינת ישראל לטובת יכולות התקשורת הלווינית החיוניות הנדרשות למדינתנו. הבשלתו של הסכם זה משקפת שיתוף פעולה פורה עם משרדי הממשלה העוסקים בפעילות זו. בשנים האחרונות התעשייה האווירית השקיעה תקציבי מחקר ופיתוח עצמיים ומאמצים רבים לשימור יכולות לווינות התקשורת בישראל ובפיתוח לווין התקשורת העתידי. אנו שמחים לצאת לדרך עם "דרור 1" -לווין תקשורת ישראלי המתקדם ביותר שנבנה אי פעם בישראל הכולל טכנולוגיות רבות "כחול לבן" ובעל יכולות דיגיטליות מתקדמות ביותר. הסכם זה מביא לידי ביטוי את חזית הטכנולוגיה בתחום החלל ואת הידע, הניסיון והיכולות שנצברו לאורך עשרות שנים בתעשייה האווירית לטובת כלל משתמשי הלווין העתידיים במדינת ישראל".

ביקשנו את תגובת חברת חלל תקשורת, אך זו לא התקבלה עד שעת סגירת הידיעה. במערכת ההודעות "מאיה" של הבורסה בתל אביב לא עדכנה החברה דבר על הסוגיה המהותית עבורה, ביומיים האחרונים הפיצה החברה שלוש הודעות , שתים מהן עוסקות בריבית על אגרות החוב של חלל תקשורת והשלישית, בכך שמנכ"ל חלל תקשורת, דוד פולק, חדל להיות בעל עניין בחברה.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן