סיקור מקיף

חלל תקשורת חוששת מהשלכות תחרות אפשרית בה מצד התעשייה האווירית

הסאגה סביב החלטת חברת חלל לבנות את הלוויין עמוס 8 בארה”ב, והחלטת התעשיה האווירית לבנות לוויין ולשווק אותו בעצמה, שנרמז שהממשלה תעביר את פרויקטי התקשורת אליה, הגיעה היום לבורסה בתל אביב

הלווין עמוס 5 בעת בנייתו במפעל ברוסיה. צילום: רוסקוסמוס, יוני 2012.
הלווין עמוס 5 בעת בנייתו במפעל ברוסיה. צילום: רוסקוסמוס, יוני 2012 בשנת 2015 אבד הקשר עם הלוויין. אף אחד מלווייני עמוס שנבנו על ידי התעשיה האווירית לא פסק לפעול בעת שהותו בחלל.

 

הסאגה סביב לוויין התקשורת הבא של חברת חלל עדיין נמשך.  הודעת התעשייה האווירית כי תפתח לוויין תקשורת ותמכור את השירותים שלו בעצמה לממשלה, ותגובות העידוד שקיבלה מהממשלה בדמות משרד המדע כי יתמכו בתהליך דיווחה אתמול חלל תקשורת בדיווח מיידי לבורסה באמצעות המשנה למנכ”ל החברה יצחק שניברג בו נכתב כי מהות האירוע: הודעה מטעם הממשלה.

“בהמשך להודעת החברה בדבר התקשרותה בהסכם לרכישת לוויין עמוס 8 עם חברת LORAL SPACE SYSTEMS, LLC, , קיבלה החברה ביום 2018.4.29 מכתב מאת גורם ממשלתי, שעיקרו הודעה על כוונת גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע”א לנקודת שמים W°4 בהתאם לצרכיהם. אין בידי החברה להעריך את ההיתכנות והסיכוי למימושו של לוויין כזה.”

בהמשך להודעת חברת חלל תקשורת שיצאה היום לבורסה, מבהיר משרד המדע והטכנולוגיה כי הממשלה פועלת מאז דצמבר 2016 לקדם פיתוח ומימוש לוויין תקשורת בבעלות מדינת ישראל שייבנה בתעשיות החלל הישראליות.  מנכ”ל משרד המדע פרץ וזאן הצהיר באחרונה בדיון בכנסת כי המשרד מוכן להקצות תקציבים נוספים לנושא וקרא למשרד האוצר להקצות משאבים לנושא.

בתגובה הוציא משרד המדע את התגובה הבאה:

“לאחר החלטת חברת חלל לממש באופן עצמאי לוויין מתוצרת זרה, הודיעה הממשלה לחברת חלל שהיא ממשיכה בעמדתה המקורית למען מימוש לוויין תקשורת תוצרת כחול לבן.”

“כוונת הממשלה ממשיכה את הקו שקבעה ועדת החלל בראשות מנכ”ל משרד המדע וזאן בדצמבר 2016. על פי המלצות הוועדה, המתווה המיטבי הלוקח בחשבון את כלל הצרכים אל מול העלות למדינה, הוא שימוש בלווייני תקשורת מסחריים מתוצרת ישראל והפעלתם באמצעות חברה ישראלית.  מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי, קובעת הוועדה כי יש צורך לגבש מתווה שיאפשר פיתוח תשתיות ויכולות לצורך גישור על פער העלויות.”

“לפי דו”ח הוועדה: “מערך של לווייני תקשורת מחזק את היתירות והבטחון התקשורתי של ישראל בעת חירום”. הוועדה קבעה כי למדינת ישראל צורך חיוני ביכולות עצמאיות להשגת מידע ולהעברתו באמצעות לווייני תקשורת ישראליים.” נכתב בהודעת משרד המדע.

כאמור גם לממשלה ברור שהתעשייה האווירית פחות תחרותית מול חברות המייצרות מאות לוויינים בשנה, ולכן כספי משלם המסים יצטרכו לשלם את ההפרש ואולם גם ברור שתשתית לוויינית חשובה למדינה מבודדת כמו ישראל, שתלוייה היום במספר כבלים תת ימיים. זאת כמובן בנוסף לסוגיית שימור הידע שנצבר בתעשייה האווירית בפיתוח לווייני עמוס הקודמים, כאשר הובע חשש שהתע”א תצטרך לפזר את הצוותים, לפטר חלק מהעובדים ולהעביר אחרים לתחומים אחרים, מה שלא יאפשר לשמור את הידע שנצבר.

התפוצצות הלוווין עמוס 6 על כן השיגור ב-2016 הגיעה בדיוק בשלב קריטי ולאחריו נשמעו האשמות הדדיות בין חברת חלל לבין התעשייה האווירית לפיו הצד השני הוא זה שגרם לכך שלא נבנה לוויין גיבוי.

חברת חלל מצדה מחוייבת לבעלי המניות שלה לרכוש את הלוויינים במחיר הזול ביותר. לכאורה הממשלה טוענת כי פשוט תתחרה בחברת חלל, והיות והיא לקוח העוגן של לווייני עמוס, היא עלולה לגרום לקשיים בגיוס כספים לבניית עמוס 8 בארה”ב ע”י LLC. לפיכך הפרשנים רואים זאת כנסיון לכופף את חברת חלל כדי שתרכוש לוויין מהתעשיה האווירית.

באותו נושא באתר הידען:
משרד המדע: “נקדם לוויין תקשורת בבעלות ממשלת ישראל”
לאחר הודעת חלל תקשורת על רכישת עמוס 8 מלוראל, תע”א תבנה לוויין תקשורת ותשווק אותו בעצמה
 
עמוס 8 לא ייבנה בתעשיה האווירית. חלל תקשורת חתמה על הסכם לרכישתו מלוראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.