הטלסקופ הרשל איתר מולקולות חמצן בחלל

ערפילית אוריון ומולקולות חמצן בעקבות הגילוי של מולקולות אלו באיזורים בהם נוצרים כוכבים בערפילית אוריון בידי טלסקופ החלל הרשל איור: נאס"א

הטלסקופ הרשל איתר חתימות ספקטרליות של מולקולות חמצן באזור דחוס של גז ואבק בסמוך לאזורים בהם נוצרים כוכבים בערפילית אוריון.

טלסקופ החלל הגדול הרשל וגלאים בתחום התת-אדום מספקים את הממצא המאומת הראשון לנוכחותן של מולקולות חמצן בחלל, שאותרו במערכת בה נוצרים כוכבים בערפילית אוריון. אטומים נפרדים של חמצן נפוצים בחלל, במיוחד מסביב לכוכבים. אולם חמצן מולקולארי, המרכיב כעשרים אחוזים מהאוויר שאנו נושמים, התחמק מהאסטרונומים עד עתה.

"גז חמצן התגלה בשנת 1770, אולם לקח לנו יותר ממאתיים ושלושים שנים לומר בביטחון סוף כל סוף כי מולקולה פשוטה זו אכן קיימת בחלל," אמר פול גולדשמידט, אחד ממדעני מיזם טלסקופ החלל ע"ש הרשל של נאס"א, בפסדינה, קליפורניה. גולדשמידט הינו הכותב הראשי של מאמר המתאר את הממצאים ואשר פורסם בכתב העת המדעי Astrophysical Journal. הרשל הינו משימה של סוכנות החלל האירופאית המקבלת סיוע מנאס"א.

אסטרונומים חיפשו אחר המולקולות החמקניות בחלל מזה עשורים באמצעות בלונים, וכן באמצעות טלסקופים הנמצאים על הקרקע או בחלל. הטלסקופ השוודי אודין איתר את המולקולה בשנת 2007, אולם לא ניתן היה לאמת את התצפית שלו.

גולדשמידט ועמיתיו סברו כי חמצן לכוד בשכבת קרח המצפה חלקיקי אבק זעירים. הם טענו כי החמצן שאותר ע"י הרשל בערפילית אוריון נוצר לאחר שקרני השמש חיממו את גרעיני הקרח, תוך שחרור מים, שהפכו למולקולות חמצן.

"מנגנון זה מרמז כי חלק מהחמצן עשוי להיות חבוי," אמר גולדשמידט. "אולם לא מצאנו כמויות גדולות של חמצן, ועדיין איננו מבינים מה כה מיוחד בכתמים שמצאנו. ביקום עדיין אצורים סודות רבים."

"חמצן הינו היסוד השלישי הנפוץ ביותר ביקום וצורתו המולקולארית (O2) חייבת להיות שכיחה בחלל," אמר אחד מהחוקרים. "הרשל מספק כלי עוצמתי לפתרון תעלומה בלתי פתורה זו. המצפה מספק לאסטרונומים כלי חדשני שבאמצעותו ניתן להתבונן באוסף חדש לחלוטין של אורכי גל שבהם אולי מתחבאת החתימה הספקטראלית של חמצן."