מאייל הצפון לעין ביונית

חוקרים במחלקה לביולוגיה באוניברסיטת טרומסו שבנורבגיה, גילו במפתיע שאייל הצפון (reindeer), להבדיל מיונקים אחרים, יכול לראות בתחום העל-סגול (אולטרה סגול – UV). יתרה מזאת, הישרדותו תלויה ביכולת זו לצורך הימנעות ממפגשים עם טורפים לבנים כשלג כמו זאבי שלג ודובי קוטב, וגם להשגת צמחי המאכל האהובים עליו במיוחד (חזזיות) החבויות על סלעים מתחת לשלג, ולהימנעות ממאבקים על טריטוריה.

אייל הצפון מתכונן להשיל את קרניו. צילום: shutterstock

מאת: שמעון בוגן

מאז תחילת הנדידה של האיילים לאזורי הקוטב, לפני כ – 10,000 שנה, ובזכות האבולוציה, שגשגו אותם בני המין שעיניהם הסתגלו לראיית אור אולטרה סגול מבלי שיגרם נזק לרשתית העין שלהם. השלג מחזיר לפחות 90% מאור השמש, כולל קרינת UV מזיקה, ורק קרינת ה UV לבדה נבלעת בפרוות ההסוואה הלבנה של טורפים, בצמחים שבשלג ובכתמי שתן של איילים מתחרים. את הבלתי נראה לעין האדם רואים האיילים כעצמים כהים מוגדרים היטב, על רקע השלג הלבן הבוהק (קישור).

ד"ר גלן ג'פרי חוקר את מבנה העין והפיסיולוגיה של הראייה אצל אייל הצפון. המטרה הביומימטית היא לגלות את המנגנון שמגן על הרשתית ועל קולטני האור העצביים שבתוכה מנזק בלתי הפיך בהשפעת קרינה אולטרה סגולה ולשכפל אותו, ובמידת האפשר לנסות לשקם ראייה שנפגעה מקרינה כזו (קישור).

קבוצת חוקרים ומהנדסים באוניברסיטת מישיגן חברה למיזם, ששואף להעשיר בני אדם רגילים ביכולת ביונית של ראיית-על בכל תחום הספקטרום האופטי, מהאולטרה סגול עד לאינפרה אדום. הפיתוח מבוסס על התקן ננוטכנולוגי דו-שכבתי של גראפן בעל רגישות שיא לקרינה בכל אורכי הגל של צבעי הקשת, ללא אמצעי עזר וללא מערכות תומכות (קישור).

השימושים העיקריים הקיימים כיום בראיית אור אולטרה סגול מוחזר, הם בצילום לצרכים רפואיים לגילוי מוקדם של סרטן עור, בצילום אווירי לאבחון שימושי קרקע לחקלאות, בצילום עילי לזיהוי מבנים באתרים ארכיאולוגיים, בחקר יצירות אומנות, בשחזור אומנותי ובזיהוי פלילי. שימושים נוספים נמצאים בשלבי פיתוח.

ההישג המדעי כבר היכה גלים בקהילות המדענים, הטכנולוגים והעתידנים. הנועזים שביניהם כבר רואים בחזונם מצלמות של טלפונים סלולריים עם עדשות רב ספקטרליות, ובני אדם עם עדשות מגע לעיניים לראייה חדשה ולא שגרתית של העולם (קישור). ראייה המיוחסת לצייר הנודע קלוד מונה, שנחשב בסוף ימיו לבעל ראיית-על של אור UV בעין אחת, לאחר שעבר ניתוח להסרת עדשה בעין שמאל עקב קטרקט חמור. אכן, בלוח הצבעים המאוחר שלו תפשו הגוונים הכחולים הבוהקים את מקום האדום, החום והכתום.

מקור הידיעה

1. הדבר שהכי כל לייצר זאת מצלמת UV
    צריך נייר לבן שכתוב עליו לבן זוהר אפשר גם מדבקות זוהרות ועדשה ועדשה של משקפיי קריאה מומלצת עדשת פלסטיק ולא זכוכית
    יש לשים את המדבקה הזוהרת במוקד העדשה ולעינכם תתגלה הדמות של העצם ב UV
    אפשר לקנות פילטר UV לשפר את המוצר

2. איילי צפון שרואים באולטרא סגול הם לא שלב בדרך לכל מיני טכנולוגיות אזוטריות בנוסח "התקנים ננו טכנולוגיים דו שכבתיים" וכל מיני עיניים ביוניות, אבל הם בהחלט שלב בדרך לבידוד הגן האמור, שתילתו בעוברים אנושיים ויצירת בני אדם משודרגים שמסוגלים לראות בפלטה רבת גוונים מאוד, בת ארבעה, חמישה ואולי אפילו יותר צבעי יסוד (כי צריך גם אינפרא אדום, ואפשר להוסיף עוד כמה צבעי יסוד בטווח הספקטרלי הנראה). רק תארו לכם איך ייראה גלגל הצבעים שלהם ואיזה מסכי מחשב נצטרך ליצור עבורם!

3. משום מה לא הצליח המתרגם להדגיש את העיקר –
    כי הראיה המיוחדת של האייל מאפשרת לו להבחין בטורפים
    ובחזזיות (שאינן ״צמחים״) ב ח ו ר ף החשוך.