חוקרים ישראלים פיתחו חומר המפחית את הסיכון המוגבר לאלצהיימר ודמנציה בקרב חולי סוכרת

דמנציה. איור: shutterstock

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים שרמות גבוהות של סוכר בדם מהוות גורם סיכון לירידה בתפקוד המוח ולדמנציה מוקדמת. עוד עולה מהם כי לחולי סוכרת סיכון כמעט כפול לפתח אלצהיימר בהשוואה לאנשים לא סוכרתיים. כעת, חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו את המנגנון שמגביר את הסיכון של חולי סוכרת לחלות באלצהיימר ודמנציה ופיתחו לראשונה חומר שצפוי להפחית את הסיכון שלהם לחלות במחלות אלה. החומר מוגן בפטנט אשר נרשם באמצעות “יישום”, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית.

קבוצת המחקר בראשות פרופ’ דפנה אטלס מהמחלקה לכימיה ביולוגית שבמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, ערכה ניסויים בחולדות סוכרתיות במטרה לבחון את מנגנון הפעולה העשוי להיות אחראי לשינויים במוח עקב רמת סוכר גבוהה. החוקרים מצאו כי לחולדות הסוכרתיות פעילות גבוהה של אנזימים המכונים MAPK קינאזות המעורבים בהנחיית התגובות התאיות למגוון גירויים, דבר הגורם לפעילות דלקתית בתאי המוח ולמותם של תאים. מהמחקר עולה כי חולדות שקיבלו מדי יום במשך חודש זריקה של רוזיגליטזון, תרופה הנמצאת בשימוש להורדת סוכר, נהנו מירידה מובהקת בפעילות אנזימי ה- MAPK ובהיקף התהליכים הדלקתיים במוח. לדברי עורכי המחקר, ממצא זה מהווה הוכחה חד משמעית ראשונה לקשר שבין רמת סוכר גבוהה לתהליכים דלקתיים במוח.

פרופ’ אטלס פיתחה שורה של מולקולות המחקות את פעולת החלבון תיורדוקסין שתפקידו להציל את התאים ממוות מוקדם הנובע מעקה חימצונית ויצירת רדיקלים חופשיים. המולקולות TXM נמצאו יעילות במודלים שונים והצליחו למנוע את הפעלתם של הקינזות. אחת המולקולות שנבדקה במודל הסוכרתי הייתה
TXM-CB3 אשר הצליחה להפחית משמעותית בקרב החולדות הסוכרתיות את פעילות האנזימים המעורבים בתהליכים הדלקתיים במוח ובהאצת מותם של תאי המוח. מתוצאות המחקר עולה כי המולקולה הצליחה כנראה לעבור את מחסום הדם-מוח ולשפר את מצבם של תאי המוח, על אף רמת הסוכר הגבוהה ממנה סבלו החולדות.

תוצאות המחקר הופיעו השבוע בכתב העתRedox Biology , העיתון הרשמי של האגודה האירופית לביולוגיה של רדיקלים חופשיים ורפואה ושל החברה למחקר רדיקלים חופשיים של אירופה. “המחקר סולל את הדרך לטיפול מניעתי של נזקי סוכר גבוה ולהקטנת רמת הסיכון לחלות בדמנציה או אלצהיימר אצל חולי סוכרת או אנשים עם רמת סוכר גבוהה” מסבירה פרופ’ אטלס. “לאחר שהמולקולה שפיתחנו נוסתה בהצלחה בקרב חולדות, נוכל להמשיך לפתחה ולבחון את השפעתה גם על בני אדם”.

המחקר נתמך בחלקו על ידי תכנית נופר המנוהלת ע”י מנהלת מגנט במשרד המדען הראשי במשרד המסחר והתעשייה. במחקר השתתפו ד”ר מייקל טרוס, הדוקטורנט משה-כהן-קוטנר בתמיכת הקרן על שם חיה ושלמה מרגלית והסטודנטיות לנה חומסקי והילה בן יהודה.