סיקור מקיף

בדיקה זהירה של המעבורת אנדוור לאחר 11 פגיעות ברק באיזור כן השיגור * ההמראה נדחתה ליום ב’ לפנות בוקר

אף אחת מהפגיעות לא היתה במעבורת עצמה, במכל הדלק החיצוני או במאיצי הדלק המוצק, אך נרשמו פגיעות בתורן המשמש ככליא ברק ובמגדל המים

המעבורת אנדוור כפי שצולמה אתמול, 10 ביולי 2009 תחת שמי פלורידה המעוננים. סיכוי של 60% לסופת רעמים
המעבורת אנדוור כפי שצולמה אתמול, 10 ביולי 2009 תחת שמי פלורידה המעוננים. סיכוי של 60% לסופת רעמים

עדכון, 11/7/09 שעה 20:00

שיגור מעבורת החלל אנדוור נדחה שוב ב-24 שעות, בשל הצורך של המהנדסים להעריך את מצבן של המערכות הקריטיות של המעבורת לאחר 11 פגיעות ברק באיזור כן השיגור 39A.

אף אחת מהפגיעות לא היתה במעבורת עצמה, במכל הדלק החיצוני או במאיצי הדלק המוצק, אך נרשמו פגיעות בתורן המשמש ככליא ברק ובמגדל המים. כן השיגור מצויד במערכת הגנה מפני ברקים המורכבת מכבלים שאמורים להרחיק את הברקים מהמעבורת עצמה.
“לא גילינו עד כה פגיעה באף אחת ממערכות המעבורת” אומר מייקל מוזס, יו”ר צוות ההכנה לשיגור.

שתי הפגיעות היו חזקות דין כדי לגרום לצורך בבדיקה נוספת של המנדסים רק כדי להיות בטוחים שמערכותיה של אנדוור מוכנות לטיסה. אף כי הערכות ראשונות לא הראו בעיות, המהנדסים רצו זמן נוסף כדי להיות בטוחים שבדקו הכל כנדרש. “אנחנו חייבים להיות בטוחים ב-100% שיש לנו מערכות טובות לכל האורח” אמר מוזס.
כעת מועד השיגור הוא יום א' 19:13 דקות שעון החוף המזרחי (יום ב' 02:13 שעון ישראל) ולמועד זה תחזית מזג האוויר מנבאת 60% סיכוי לתנאים מתקבלים על הדעת, זאת בניגוד להיום שמלכתחילה הסיכויים לסופה עמדו על שיעור זה.

עדכון קודם בסביבות 12:00
התקלה במכל הדלק תוקנה, המעבורת מוכנה לשיגור, ומה בדבר מזג האוויר?

לפי הבדיקות שערכו מהנדסי נאס”א, נראה שדליפת הדלק תקונה, ולפיכך המעבורת אנדוור קיבלה אור ירוק לשיגורה למשימה STS-127 לתחנת החלל הבינלאומית. ואולם מזג האוויר עלול לגרום לדחיה נוספת. החזאים צופים סיכויים של 60% לסופת רעמים בשבת בערב במרכז החלל קנדי, שם שעת השיגור היא 19:39.

מייק מוזס, מנהל אינטגרצית שיגור המעבורות במרכז החלל קנדי אומר: “בשורה התחתונה עבור הצוות הכל מוכן לשיגור, אין לנו בעיות רציניות לטפל בהן”. ואולם הוא הוסיף: :אנחנו במצב טוב לשיגור אך יש לנו כמה אתגרים מצד מזג האוויר, אבל אני בטוח שנתגבר עליהן.”

שני נסיונות שיגור קודמים ב-13 וב-17 ביוני בוטלו לאחר שהתגלתה דליפה בצינור מימן בצידו של מכל הדלק החיצוני. תקלה זו התגלתה במהלך התידלוקים שעות אחדות לפני המועד המתוכנן של השיגור. מהנדסי נאס”א החליפו יחידה של מעטפת טפלון בשתי יחידות נפרדות וגמישות יותר, וביצעו תידלוק נסיוני ב-1 ביולי שעבר בהצלחה וללא דליפות.

המשימה בת 16 הימים תכלול חמש הליכות חלל ובעזרתם תסתיים התקנת מעבדת החלל היפנית קיבו, תתווסף פלטופורמה לצידו החיצוני של הרכיב שתאפשר חשיפת ניסויים לתנאי חלל וכן יבוצעו עבודות תחזוקה הכרחיות.

הצוות כולל את המפקד מארק פולונסקי, הטייס דאגלאס הארלי, וכן את האסטרונאוטים דייויד וולף, כריסטופר קאסידי, תומס מארשבום וטימוטי קופרה וכן את ג'ולי פטיט הקנדית .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.