סיקור מקיף

פרס ל"אקו-ספירה" שבגן המדע במכון ויצמן

הפרס ניתן מטעם הארגון הבין-לאומי למוזיאוני מדע וטכנולוגיה (ASTC) – לאות הוקרה על יצירת חוויית ביקור יוצאת דופן

ה"אקו-ספירה", מתחם חינוכי ייחודי המאפשר למבקרים – בני נוער ומבוגרים – לחוות ולחקור באופן פעיל תופעות טבע, ולגלות את יחסי הגומלין בין רכיביה השונים של מערכת אקולוגית, זיכה באחרונה את גן המדע בפרס מטעם הארגון הבין-לאומי למוזיאוני מדע וטכנולוגיה (ASTC) – לאות הוקרה על יצירת חוויית ביקור יוצאת דופן.

ד"ר משה רשפון, אשר ייסד את הגן ומנהל אותו עד היום, קיבל לפני מספר שנים את "פרס החדשנות" של הארגון. מאז חיפש צוות הגן דרכים לייצג בו גם נושאים מתחומי מדעי החיים ומדעי הסביבה. פרופ' ישראל בר-יוסף העלה לפני הצוות את רעיון "הבועה האקולוגית" שפיתחה ד"ר תמר שק. ועדת ההיגוי שהוקמה, אותה ריכזה ד"ר נטע מעוז, כללה את ראש המחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה, פרופ' דן יקיר, אשר עומד כיום בראש ועדת ההיגוי, ראש המחלקה
דאז למדעי הצמח, פרופ' רוברט פלור, ד"ר תמר שק, כיום היועצת המדעית של
ה"אקו-ספירה", ד"ר רוני אשכנזי, אשר אחראית על החינוך בגן, וד"ר משה רשפון, שיכללה והרחיבה את הרעיון למתחם כולל.

ה"אקו-ספירה" נבנתה על-ידי האדריכל דן פלג ומעצב הפנים פרופ' חנן דה-לנגה, כמבנה כיפתי שקוף ומיוחד הקרוי כיפה גיאודסית – מבנה עשוי משטחים משושים ומחומשים (בדומה לכדור-רגל), אשר תורמים ליעילות ולחוזק מקסימליים. בתוך כיפת ה"אקו-ספירה" ניתן למצוא את כל
המרכיבים של מערכת אקולוגית: צמחי מים וצמחי יבשה, דגים, סרטנים ואצות, וכמובן גם קרקע, אוויר, ומי בריכות
והשקייה. את הפעילות המוצעת למבקרים, המתקיימת במסגרת מכון דוידסון לחינוך מדעי, מרכזת מיטל מרקוביץ, והיא נוגעת בשאלות כמו: מהי רשת מזון? למה הצמחים ירוקים? ממה מורכב אור השמש? את המענה לשאלות אלה, וכן לשאלות רבות נוספות, ניתן לגלות באמצעות צפייה במוצגים השונים, באמצעות פעילות בתחנות העבודה המפוזרות במתחם, וכן בסדנאות שונות. המבקרים יכולים להפר את האיזון העדין הקיים בין מרכיבי המערכת, ולבחון כיצד היא מתמודדת עם שינויים סביבתיים, ובעצם להפוך לחלק בלתי-נפרד מהמערכת האקולוגית כולה. כך ניתנת להם הזדמנות לחוות באופן אישי ובלתי-אמצעי את מקומו של האדם בטבע, ואת יכולתו להשפיע על התהליכים המתחוללים בה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן