כוכב הלכת הננסי קרס עדיין גדל

מנתונים של החללית Dawn המקיפה את קרס, עולה כי  תת הקרקע שלו עדיין לא יציבה ותרכובות פחמן עלו אל פני השטח ויצרו כתמים גדולים

קרס. צילום NASA/JPL-CALTECH/UCLA/MPS/DLR/IDA
כוכב הלכת הננסי קרס. צילום NASA/JPL-CALTECH/UCLA/MPS/DLR/IDA

הנוכחות של תרכובות כימיות מסוימות על פני השטח של כוכב הלכתצ הננסי קרס מראה כי הוא עדיין מתפתח. כך עולה ממחקר שערך צוות בראשותו של פיליפו ג’אקומו קארוצו מהמכון האיטלקי לאסטרופיזיקה ופלנטולוגיה.

חברי הצוות השתמשו בנתונים שהפיק הספקטרומטר בתחום התת-אדום בחללית Dawn של נאס”א כדי למפות את ההרכב הכימי של כוכב הלכת הננסי המקיף את השמש בחגורת האסטרואידים בין מאדים לצדק.

מחקרים קודמים ונתוני החללית Dawn אישרו נוכחות תרכובות פחמן על פני כוכב הלכת. תרכובות הפחמן הם קבוצת המינרלים המגוונת והנפוצה ביותר על פני כדור הארץ, ומקורם בסלעי משקע.

ההנחה היא שגילוי של תרכובות פחמן על כוכבי לכת אחרים הוא ראיה לכך שבעבר התקיימו מים נוזלים כל כוכב הלכת.

במאמר שפורסם בכתב העת Science Advances,, הצוות מדווח כי התרכובות הללו  נמצאות בכל מקום על קרס, כשהגרסה השכיחה ביותר היא זו של תרכובת מגנזיום-פחמן.

עם זאת, החוקרים גם מדווחים על נוכחות של נתרן קרבונטי, במיוחד תרכובת בשם נאטריט (Na2CO3) הדבר היה בלתי צפוי כי אם קרס לא היה יותר מאשר כוכב לכת מת, התרכובות היו צריכים להתאדות אחרי מיליוני שנים.

במקום זאת, הם נוכחים באיזורים בשטחים של כקילומטר מרובע בעיקר ליד מכתשי פגיעה בעלי כיפות וערמות. בכמה מהמכתשים גם ניתן לראות תוואים על הקרקעית.

הממצא הוביל את החוקרים למסקנה כי תרכובות הנתרן-פחמן עשויים היו להידחף אל פני השטח בתוך נוזלים שעלו מתת הקרקע. מסתבר שתת הקרקע של קרס שוקקת פעילות משום שכוכב הלכת הננסי מתרחב.

באותו הנושא באתר הידען:

1. הרי כתוב בבירור במשפט האחרון של הכתבה כי :
    “קארוצו ועמיתיו מצביעים על כך שכתמים גדולים אלה נוצרו במיליון השנים האחרונות, וכי תהליך האידוי ההדרגתי שלהם עדיין בעיצומו.”
    לפיכך, אם מדובר בתהליך אידוי, הרי שהכותרת צריכה להיות :
    “כוכב הלכת הננסי קרס עדיין … קטן”
    לא “גדל” ולא “פעיל” אלא ….. “קטן”. כן?

במקום הכותרת “כוכב הלכת הננסי קרס עדיין גדל”, היה עדיף לדעתי “כוכב הלכת הננסי קרס עדיין פעיל”. פעיל במקום גדל.
    זאת דעתי. לשיפוטך.