קרס – סיכום ממצאים

סיכום הממצאים ממשימת הגשושית “שחר” (Dawn) של נאס”א, שחוקרת את כוכב הלכת הננסי קרס, הנמצא בחגורת האסטרואידים, מאז 2015.

כוכב הלכת הננסי קרס. מקור: נאס"א.
כוכב הלכת הננסי קרס. מקור: נאס”א.

החללית Dawn נכנסה למסלול סביב האסטרואיד קרס ב- 6.3.2015 ומאז היא מקיפה ומצלמת אותו. היא פועלת כבר מעבר לזמן שתוכנן עבורה. לקראת סיומה של תוכנית העבודה שלה הועלתה הצעה חדשה להוציאה ממסלולה סביב האסטרואיד ולשגרה לעבר אסטרואיד שלישי, אולם בסיכומו של דבר הוחלט להשאירה במסלול סביב קרס עד שמלאי הדלק שלה יאזל. בעבר דווח כי הגשושית מתוכננת להפוך ללוויין נצחי של קרס, גם לאחר שתחדל לפעול.

עד היום שוגרו למעלה מ- 20,000 תצלומים לכדור הארץ. התמונה המצטיירת היא של כוכב לכת, במקרה זו כוכב גמדי, כמעט חסר ייחוד. הרבה מכתשים ומעט מאוד פעילות טקטונית. נצפו בו מעט מאוד grooves. מקום בו נמצאת מערכת grooves מרשימה היא במכתש Yalide שקוטרו 270 ק”מ. נמצא בו מקבץ של שקעים ברוחב 1.5 ק”מ (1). מספירת המכתשים התברר שאין על קרס מכתשים שקוטרם גדול – 280 ק”מ. יש עליו 16 מכתשים שקוטרם גדול מ – 100 ק”מ (2). המכתש המפורסם ביותר הוא מכתש Occator בגלל הכתמים הבהירים שהתגלו בתוכו. מכתשים מעניינים הם מכתש Kupalo שקוטרו 26 ק”מ שקרקעיתו ישרה ועל דפנותיו פסים בהירים (3), מכתש Urvana שקוטרו 163 ק”מ במרכזו נמצאת בליטה ועליה אזור בהיר. סמוך לבליטה רכס של גבעות. כן מצויים ברצפת המכתש רשת של סדקים, אזורים ישרים ואזורים מחוספסים. במכתש Dantu שקוטרו 125 ק” מצויים, אזורים בהירים מבודדים, סדקים ארוכים ומבנה זיגזגי במרכזו (4) ומכתש Haunlani קוטרו 34 ק”מ. יש בו סימנים ברורים למפולות סלעים. במרכזו רכס. רצפתו כמעט נקייה ממכתשים (5).

כוכב הלכת הננסי קרס. מקור: נאס"א.
כוכב הלכת הננסי קרס. מקור: נאס”א.

הגוף הבולט ביותר על קרס הוא הר בעל מורדות תלולים מאוד המתנשא לגובה של 5 ק”מ ולו בסיס אליפטי שאורכו 17.6 ק”מ. הר זה קיבל את השם Ahuna Mons. הוא נראה כמו פירמידה קטומה. מזכיר בצורתו Horst. צורת נוף כזאת קיימת בארץ והיא המצדה. ההערכה היא שמדובר בהר שצמח בעקבות קריאוולקניזם. הוא נבנה בעקבות התפרצויות חוזרות ונשנות של מים רוויים במלח שקפאו מיד אחרי שפרצו אל פני השטח. להר זה אין שום מקבילה כל שהיא על פני קרס (6).

על פני השטח של קרס פזורים 130 אזורים בהירים. הבולט שבהם הוא מכתש Occator (7).ההערכה היא שהכתמים הבהירם נוצרו בעקבות חום שהשתחרר עם פגיעתם של גופים שונים בקרקע האסטרואיד.הפגיעות הרבות הביאו להתכת תערובת של חומר סלעי , קרח ומלחים שפרצו מתוך הקרום (8). התברר שהכתמים הבהירים במכתש Occator מתבהרים במהלך היום ומשנים צורה. מסבירים זאת שלתופעה זו יש קשר לחומרים הנדיפים המתאדים בשל קרינת השמש. כאשר אזורים אלה נמצאים בצד המואר על ידי השמש ויוצרות פלומות המחזירות את אור השמש. פלומות אלה מתאדות במהירות, מאבדות מיכולת החזרת האור שלהן ויוצרות את השינויים אותם רואה הצופה (9). הצילומים הראו שהאור המוחזר מהאזורים הבהירים כחול יותר מאשר כתמים בהירים אחרים. המסקנה שהחוקרים הגיעו אליה שמדובר כנראה בסוג של מגנזיום הנקרא hexsahydrite, דומה ל – Epsom על כדור הארץ (10). על קרס נמצאו גם פילוסיליקטים.

מכתש אוקטור בקרס. מקור: נאס"א.
מכתש אוקטור בקרס. מקור: נאס”א.

סך כל חומרים מכילי מים על קרס מכסים שטח שקטן מ – 1 ק”מ. מדובר כנראה בקרח מים מתחת לפני השטח. מקורם כנראה בעקבות פגיעה של אסטרואיד על קרס או במפולת סלעים מקומית (11). מים נמצאו גם במכתש Oxo שקוטרו 10 ק”מ (12). בקווי הרוחב הגבוהים של חצי הכדור הצפוני יש כמות גדולה של מימן (13).

באשר למבנה הפנימי של קרס ההערכה היא שאין הפרדה מלאה בין הגרעין למעטפת ולקרום. מדובר בגרעין סלעי ומעליו מעטפת שהיא תערובת של קרח, מים וחומרים סלעיים ועובייה 190 – 70 ק”מ. מכיון שההפרדה היא חלקית ההערכה היא שבעבר קרס היה גוף חם אך לא היתה הפרדה מלאה בין המים לחומרים הנדיפים מהרכיבים הסלעיים. יכול להיות וישנן עדויות שפנימו קרס עדיין חם. מקור החום בחומרים רדיואקטיביים (14).

החוקרים גילו על קרס חלקיקים עתירי אנרגיה שמקורם ברוח השמש. הועלו שתי אפשרויות להסבר התופעה. על פי הסבר אחד לקרס אטמוספירה חלשה שעברה יינון על ידי חלקיקים אלה הבאים מהשמש שיצרו גל הלם כאשר רוח השמש הוטתה. ההסבר השני אומר שתוכו הפנימי המלוח של קרס מניע שטף חשמלי היוצר שדה מגנטי המטה את רוח השמש (11).

1. PIA 20969 :”Dawn LAMO image 207