השיגור המוצלח מהודו והפליטה החלקה של הלוויין מהמשגר, כמו גם קליטת שידורים מהלוויין, אף כי לא באופן ישיר, הביאו לשיא מתח של עבודה שנמשכה שלוש שנים, של תלמידי תיכון מהרצליה ומשער הנגב שבנו אותו
לאחר שנתיים של עבודה, היום חמש דקות לפני 12:00 שעון ישראל זה קרה- הלווין “דוכיפת 3”, שתוכנן ונבנה כולו על ידי תלמידים מתיכון שער הנגב ומרכז למדעים הרצליה, שוגר לחלל לגובה של 550 ק”מ מתחנת השיגור בצ’נאי שבהודו.
כשעה וחצי לאחר השיגור, היה הלוויין אמור לתת אותות ראשונים לתחנת הקרקע בהרצליה, אך האותות לא נקלטו. עם זאת, חובבי רדיו מכל העולם קלטו את האותות כאשר הלוויין חלף מעל התחנות שלהם, והם העבירו אותם למרכז הבקרה, ושם פיענחו אותם ולמדו מהם כי כל מערכות הלוויין פועלות כסדרן וכמתוכנן. מחר בשש בבוקר צפוי מעבר נוסף של הלוויין מעל ישראל, הפעם גבוה יותר מעל פני האופק לעומת המעבר הנוכחי.
הלווין, שעלותו נאמדת בכ-3 מיליוני שקלים, הוא פרויקט משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מרכז למדעים הרצליה, מועצה אזורית שער הנגב, עיריית הרצליה וקרן יק”א.
דוכיפת 3, הוא הלווין השלישי שנבנה כולו על ידי תלמידים בישראל. דוכיפת 3, כמו קודמיו, דוכיפת 1 ודוכיפת 2, משמשים פלטפורמה חינוכית יישומית ומרתקת לתלמידים המעודדת תלמידים ותלמידות נוספים להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי החלל בפרט. את הפרוייקט מלווים צוות מנטורים המורכב ממהנדסים מנוסים מתעשיית החלל ומהאקדמיה שכולם נותנים יד ונוטלים חלק בפרויקט, הם מנחים את התלמידים ועוזרים להם לצבור ידע וניסיון.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: “בכל העולם מסתכלים עלינו, מדינת ישראל, בכם התלמידים ובמנטורים שלכם, בכל מי שהניח תשתית להיותה של ישראל מעצמת מדע, טכנולוגיה וחדשנות. אנו פועלים לקדם את הנגשת המדע בכל מקום, בכל דת ומכל מגזר. כל אזרחי ישראל צריכים להיות חלק מהפלא הזה ולמען כך פעלתי בארבע השנים האחרונות כשר המדע והטכנולוגיה של ישראל”.
דוכיפת 3, הוא לוויין חישה מרחוק שמטרתו לצלם את כדור ארץ ולהוות פלטפורמה לביצוע מחקרים בתחומי אקולוגיה ומדעי כדור הארץ. הלוויין, שגודלו 10X10X30 ס”מ והוא שוקל כ- 3.3 ק”ג. הלווין מצויד במצלמה ובאלגוריתמים און בורד לעיבוד תמונה, והוא יוכל לנטר זיהומי קרקע ומים, זיהום אוויר, לעקוב אחרי יערות הגשם, ההתפתחות עירונית, אסונות אקולוגיים ועוד. הלוויין ישוגר למסלול נמוך יחסית (LEO) בגובה של 550 ק”מ, מה שיאפשר לבצע ניסויים בצורה מבוקרת. יש לו יכולת טעינת תוכנה מהקרקע ויהיה ניתן לשלוח פקודות באמצעות פיקוח מהקרקע.
כ-60 תלמידים ותלמידות מכיתות ט’ עד י”ב השתתפו בשנתיים האחרונות בבניית דוכיפת 3 (50 מבתי ספר בהרצליה ועוד 10 מתיכון שער הנגב). התלמידים עבדו בצוותים על תכנון ופיתוח הלוויין, כתיבת התוכנה המפעילה אותו ובדיקתו בעזרת הדרכתם של מנטורים שמגיעים מהתעשייה או מהאקדמיה. בנוסף, הכינו התלמידים את תחנת הקרקע במרכז המדעים לקראת תקשורת מלאה עם הלווין לאחר השיגור, כשהוא אמור להקיף את כדור הארץ מדי שעה וחצי במהירות של כ-8 קילומטר לשנייה.
לאחר שהוכרז על הצלחת השיגור, שוחחנו עם שניים מהבוגרים -גפן אברהם והילה ריבלוב, ועם מנכ”לית הפרויקט מטעם התלמידים גל לוין.
לדברי גפן אברהם, SATNOGS – רשת עולמית של חובבי רדיו שעוקבים אחרי לווינים ומנסים לקלוט אותם. הם הצליחו לקלוט את הלוויין בפעם הראשונה בפנמה, קצת אחר כך קלטו אותו בפורטו ריקו .
לדבריו, במסגר ת פרויקט דוכיפת 3 במסגרת לימודיו התיכוניים הוא פיתח את תוכנת תכנון המשימה, וכבוגר הגיע לצפות בשיגור ולסייע בקליטת האותות הראשונים. “עכשיו עובד על פיתוח לוויינים זולים יותר שלא רק גופים כמונ שממומנים היטב על ידי עירית הרצליה והממשלה אלא שכל בית ספר בעולם יוכל לבנות ולשגר לוויינים ולפתח את הידע המדעי והטכנולוגי של התלמידים. אני עושה זאת במסגרת עצמאית שממומנת על ידי הקרן לקידום יזמים צעירים בארה”ב, ואוניברסיטת ג’ורג’ מייסון בוושינגטון הבירה.
גל לוין מנכ”לית הפרויקט אומרת כי היום היה מאוד מרגש. “השיגור עבר בהצלחה המעבר לא היה אופטימלי, התנאים לא היו טובים, לכן נחזור מחר בשש בבוקר כדי לקלוט אותו אבל מקומות אחרים ברחבי העולם קלטו את הלוויין ואנחנו יודעים שהוא מתפקד.
“יום מאוד מאוד מרגש, זה באמת סיום עבודה של שלוש שנים אינטנסיביות שבהן עבדנו יום ולילה על הלווין הזה ועכשיו לראות שהוא באמת מתפקד ומשדר זה השג מדהים ועכשיו אנחנו נכנסים לתקופת התפעול שבה אנחנו מעלים כל יום פקודות, מקבלים טלמטריה. המשימה הראשונה שלנו תהיה לייצב את הלוויין ואחרי זה נתחיל לצלם תמונות.”
איך זה להיות חלק מפרויקט ייחודי בעולם
לוין: “אני מרגישה שיש לי זכות גודלה להשתתף בפרויקט כל כך ייחודי אין להרבה אנשים את ההזדמנות. אני שמחה שגיליתי את הפרויקט והצטרפתי. זה הרבה יותר מעניין מכל דבר אחר שעשיתי גם מבחינה טכנולוגית,. למדתי המון – למדתי כאן גם תקשורת לווינית, תקשורת רדיו כללית, תוכנה, פיזיקה הקשורה לבקרת הכוון. בנוסף זה נתן לי הרבה בטחון עצמי לדבר מול קהל. הרבה כישורים שאשתמש בהם בהמשך החיים.
הילה ריבלוב, כאמור בוגרת הפרויקט: “לפרויקט יש כל כך הרבה תרומה שרק את חלקה אנחנו מצליחים להבין. אנחנו מקבלים ידע שהוא גם מידע מדעי וטכנולוגי אבל גם לומדים על עבודה בצוות ושיתוף פעולה ואני בטוחה שיש עוד הרבה תחומים שאנחנו נחשפים אליהם ואפילו לא יודעים שקיבלנו. כשנגדל ונלך לעבודה, ניתקל בדברים ונגיד אה זה היה בפרויקט דוכיפת 3. הפרויקט הזה יוצא דופן בעולם, הוא קיים רק פה רק במרכז המדעים הרצליה, רק בארץ. אין עוד מקום שבו תלמידים יכולים לבנות לוויין, לשגר אותו לחלל ולתקשר איתו באופן קבוע.”
“היום היה אחד הימים הכי מרגשים ומדהימים ומלחיצים שהייתי חלק מהם. ואני מאושרת שהלוויין מתפקד כמו שהוא מתפקד ושהצליחו לקלוט אותו אבל יש לנו עוד הרבה עבודה. אנחנו צריכים לקלוט אותו אצלנו בתחנה ולהתחיל לעבוד – לצלם תמונות ולבצע את המשימה המדעית של הלווין.”
ריבלוב גם שמחה על שיתוף הפעולה עם תלמידי שער נגב. “יצא לנו להכיר חברים שלא מהסביבה שלנו ולעבוד איתם בסביבה מאוד מקצועית ומאתגרת.
עוד בנושא באתר הידען:
- “דוכיפת 3 מוכיח שגם תחת איומי רקטות ופצמ”רים אפשר לקיים חינוך מדעי איכותי” עדכון על הצלחת השיגור
- הלוויין דוכיפת 3 ישוגר בעוד כשבועיים מהודו
- דוכיפת 3 שנמצא כעת בשלבי פיתוח; יהיה חלק מלהק לווייני תלמידים וסטודנטים ישראלים של סוכנות החלל הישראלית
- לווייני דוכיפת הביאו למרכז המדעים ולעיריית הרצליה את פרס אגודת מרקו פולו
תגובה אחת
וואו מדהים, כל הכבוד!
חסרים קצת נתונים על היכולות של הלווין. האם הוא מצלם בתחום האור הנראה, או בתדרים אחרים?
כתוב שהוא יוכל לבצע כך וכך, האם יש כבר פרוייקטים מוכנים ללווין, או שזאת פלטפורמה שמחכה לפרוייקטים בתחומים שהוזכרו?
האם ניתן לצלם מהלווין בכל זמן שהוא, או שזה כרוך בעלויות נוספות?