סיקור מקיף

מכון דוידסון יכין את נבחרת ישראל לאולימפיאדה במתמטיקה

לנוכח ההישגים הנמוכים של תלמידי ישראל באולימפיאדות המתמטיקה בעבר, החליט משרד החינוך להטיל את מלאכת הרכבת הנבחרת ואימונה על מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. ההכנות לאולימפיאדה, שתתקיים ביולי 2011 – עוברות היום לשלב מואץ

לוגו אולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית
לוגו אולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית

ההישגים הנמוכים של נבחרת תלמידי ישראל באולימפיאדה המתמטיקה בשנים האחרונות הובילו את משרד החינוך להחלטה לבצע שינוי משמעותי בדרכי ההכנה של הנבחרת ואימונה. לאחר תהליך מורכב של בחינת הצעות של גופים וארגונים שונים, נבחר מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, לבצע את השינוי. ד”ר קובי לביא, ממכון דוידסון, עומד בראש תוכנית האימונים המאומצת של הנבחרת. איתו עובדת קבוצה של מאמנים מקצועיים בכירים, בראשות לב רדזיווילובסקי, ולהם מסייעים מדעני מכון ויצמן למדע.

תהליך הבחירה וההכנה של המתמודדים החל במבחן ארצי במתמטיקה בניהול האגף למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, שבו השתתפו כ-4,000 תלמידים מרחבי הארץ. מתוכם נבחרו 350 בעלי הציונים הגבוהים ביותר, המשתתפים היום באולימפיאדת המתמטיקה הארצית על שם פרופ’ יוסף גיליס במכון ויצמן למדע. 30 בעלי ההישגים הגבוהים ביותר באולימפיאדה זו, ימשיכו לשלבים הבאים בתוכנית האימונים שתוכננה במכון דוידסון לחינוך מדעי.

בשלב הבא יעברו 30 הנבחרים תוכנית אימונים מתוקשבת, שתותאם לכל אחד מהם, בנפרד. כך יוכל כל אחד מהמשתתפים למצות את מלוא הפוטנציאל שלו, ויעבוד באופן פרטני מול מדריכים שיתמקדו בו, אישית.

בחודש פברואר יוזמנו 30 המצטיינים למחנה אימונים בן חמישה ימים, בתנאי פנימייה, בכפר הנוער של מכון דוידסון, בקמפוס מכון ויצמן. כאן הם יעברו סדרת אימונים אינטנסיבית, בהדרכת אנשי מכון דוידסון, קבוצת המאמנים בראשותו של לב רדזיווילובסקי, ומדענים מהמחלקה למתמטיקה של מכון ויצמן למדע. מחנה נוסף יתקיים במתכונת זו בחול-המועד פסח, ובסופו ייבחרו מתוך 30 המשתתפים, 15 מצטיינים שיוזמנו למחנה נוסף בחודש יוני. בשלב זה ייבחרו שבעה חברי הנבחרת שייצגו את ישראל באולימפיאדה העולמית שתתקיים בהולנד, בחודש יולי 2011.

ד”ר לביא: “אנו, במכון דוידסון לחינוך מדעי, איננו מאמינים בקיצורי דרך. אנחנו מאמינים בעבודה קשה, בהתמדה, בנחישות, ובהתאמה של תוכנית אישית לכל חבר בנבחרת, דבר שיאפשר לכל אחד מהם להגיע למלוא יכולתו, ובכך לקדם את הנבחרת כולה. אנו מצפים שהשנה, הודות לתוכנית האימונים האינטנסיבית, ולהדרכה הפרטנית, נצליח להביא לנקודת מפנה, ובכך תיפתח מגמה של עלייה ושיפור מתמשך במיקומה של הנבחרת הישראלית בטבלת ההישגים העולמית במתמטיקה”.

ד”ר אריאל הייימן, מנכ”ל מכון דוידסון לחינוך מדעי: ההצלחה באולימפידה חשובה לא רק בהיבט התחרותי. אנו מקווים שהיא תסמל ותדגיש את החשיבות שמדינת ישראל מייחסת, ברמה הלאומית, למקצוע המתמטיקה, שמהווה בסיס מרכזי למקצועות המדעיים, שהצטיינות בהם חיונית לעתיד המדינה ולאופי החברה והכלכלה שלנו”.

עוד בנושא באתר הידען:

9 תגובות

  1. יוסיהו:
    למה אתה חוזר ואומר שאין לאולימפיאדה שום קשר למציאות מבלי להתייחס לטיעונים שהעליתי בעדה (שבפירוש מסבירים את הקשר שלה למציאות)?

  2. מוזר מאד, הגבתי, התגובה הופיעה, ועכשיו כשנכנסתי היא כבר לא פה. מי הזיז את התגובה שלי ולמה?

    ראיתי עכשיו עוד כתבה בנושא המצב האנוש של מערכת החינוך:
    בכיר במשרד החינוך: “ילדינו לא יודעים עברית”
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4006975,00.html

    לדעתי זה נושא שצריך לדון בו, ולא על אולימפיאדה במתמטיקה שאין לה שום קשר למציאות.

  3. יוסיהו:
    אני חוזר על דברי במיוחד בשבילך.
    זה נכון שחייבים לשפר את רמת המתמטיקה של כולם אבל באותה מידה צריך לקדם את המצוינים.
    קידום המתמטיקה אצל כולם אינו תורם דבר להישגי המתמטיקאים שיצמחו במדינה כי בכל מקרה – המתמטיקאים יהיו המצטיינים ולא הכלל.
    הוראת המתמטיקה לכל חשובה, לכן, לא לקידום המתמטיקה במדינה אלא לקידום הרציונליות של תושביה.
    כדי להביא לקידום המתמטיקה במדינה יש צורך בטיפוח מיוחד של המצוינים וזה מה שעושות אולימפיאדות המתמטיקה.
    מי שמשתתף בהן אינם סתם 15 ילדים אלא הילדים שיצמחו בסופו של דבר להיות המתמטיקאים המובילים במדינה.
    אין פה כל רמאות.
    מדובר כאן בשני מדדים שונים שכל אחד מהם חשוב ואין האחד מעיד על השני.

  4. ל-2
    אי אפשר להגיד את זה על כל נושא. מערכת החינוך במצב מאד רע. אני חוזר שוב, חשוב שכל ילד ילמד מתמטיקה בבית ספר, ולא ברמה של מדינת עולם שלישי(ראה מבחני השוואה).
    אין שום סיבה לקדם תדמית דמיונית, אם אין לה כיסוי. את זה עושים רמאים. אנחנו מנסים לרמות מישהו? בסופו של דבר מה שקובע זה הישגים אובייקטיביים. עם הישגים של מקום ראשון באיזה תחרות בה השתתפו 15 איש לא תקדם את ישראל לשום מקום. תדמית שקרית לא שווה פרוטה שחוקה. אולי לא יחשבו שאנחנו מדינה שיש בה רק מדבר וגמלים, אבל בסופו של דבר זה מה שנהפוך להיות. לא זה הדרך, ואם כן, אבדנו.

  5. ההכנות לאולימפיאדה מושכות קבוצה גדולה של מצטיינים קדימה ומביאות את כישרונם לידי ביטוי.
    גם זה חשוב.
    חשובים גם היוקרה והמעמד החברתי שמקנה האולימפיאדה לתלמידים שמשיגים בה הישגים.

    חייבים ללמד את כולם מתמטיקה כי המתמטיקה זה הכלי העיקרי של החשיבה הרציונאלית אבל אין כל דרך להפוך את כולם למצטיינים במתמטיקה והחידושים מגיעים רק מן המצטיינים.
    לכבול את המצטיינים לממוצע זה לירות לעצמנו ברגל.

    בקשר לפתיח של הכתבה, בכל זאת כדאי גם לזכור הישגים מסוימים שכן היו בשנים האחרונות.
    https://www.hayadan.org.il/davidson-institute-starting-training-israel-math-olympic-group-2912102

  6. ל-1

    שמע, אפשר להגיד אותו דבר על כל נושא….

    מבחינה תדמיתית, יש לישראל אינטרס להוביל בתחרויות עולמיות, להראות שאנחנו לא איזה עם כובש חסר השכלה עם צבא של גמלים במדבר.

    בכל מקרה, אני יודע שאני השתתפתי בשלב ב’ אחרי שלא עברתי את שלב א’.
    למעשה כל מי שנכנס לאתר של מכון ויצמן יכל להשתתף בשלב ב’.

  7. נבחרת של בזבוז כסף. אין שום חשיבות לנבחרת הזאת. מדינת ישראל זקוקה למתמטיקה בכל בית ספר ולא רק ל15 ילדים. על מי אנחנו מנסים לעבוד, על עצמינו?!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.