שיגור מוצלח לחללית המאויישת האמריקנית הראשונה מזה כמעט עשור (שידור חי רציף)

האסטרונאוטים רוברט בנקן ודאגלס הארלי נמצאים כבר במסלול סביב כדור הארץ לאחר ששוגרו בהצלחה בשעה 15:22 שעון החוף המזרחי בחללית CREW DRAGON על גבי משגר פאלקון 9 שניהם פותחו ונבנו על ידי חברת ספייס אקס, חברת החלל הפרטית של אילון מאסק

שיגור החללית המאויישת Crew Dragon, כף קנוורל, 30/5/20. צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס"א
שיגור החללית המאויישת Crew Dragon, כף קנוורל, 30/5/20. צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס"א

האסטרונאוטים רוברט בנקן ודאגלס הארלי נמצאים כבר במסלול סביב כדור הארץ לאחר ששוגרו בהצלחה הערב (שבת) בשעה 15:22 שעון החוף המזרחי (22:22 שעון ישראל) בחללית CREW DRAGON על גבי משגר פאלקון 9 שניהם פותחו ונבנו על ידי חברת ספייס אקס, חברת החלל הפרטית של אילון מאסק. זאת לאחר שנסיון שיגור ביום רביעי בוטל בשל תנאי מזג האוויר. בשיגור נכחו גם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ וסגנו מייק פנס, שעומד בראש מועצת החלל הלאומית של ארה"ב.

האסטרונאוטים יעגנו בתחנת החלל 19 שעות לאחר השיגור, כאשר במהלך השעות הללו הם יבצעו תמרונים והפעלות של המנועים שיביאו אותם למפגש. הטלוויזיה של נאס"א תכסה את המבצע עד להגעתם לתחנת החלל כאן:

 

המשימה, המכונה SPACEX DEMO-2 של נאס"א היא טיסת מבחן אחרונה מקצה לקצה של מערכת הסעת האסטרונאוטים לחלל, ובכך מחזירה את ארה"ב ליכולת שיגורים עצמאית. "תודה שטסתם היום בפלקון 9 – אנו מקווים שתיהנו מהמשימה", אמר המהנדס הראשי של SPACEX, באלה רמורתי.

עד כה מערכות העגינה, ההכוונה הניווט והבקרה וכן מערכת תמיכת החייםשל החללית פועלות היטב. כמקובל בספייס אקס, גם בשיגורים לא מאויישים, השלב השני של המשגר נחת על אסדה בלב האוקיאנוס האטלנטי כדי להשמישו לשיגור חוזר. גם תהליך זה עבר חלק.

חללית ה-Crew Dragon מגיעה למסלול (בצד ימין) ובינתיים השלב השני של המשגר נוחת על אסדה בלב ים (משמאל) צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס"א
חללית ה-Crew Dragon מגיעה למסלול (בצד ימין) ובינתיים השלב השני של המשגר נוחת על אסדה בלב ים (משמאל) צילום מסך מתוך הטלוויזיה של נאס"א

השיגור התבצע מכן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בפלורידה, אותו כן ששימש לשיגורים במשימות אפולו ומעבורות החלל.

תוכנית הצוות המסחרי של נאס"א נוסדה כדי לשלב את תעשיית התעופה והחלל האמריקנית כדי להקל על פיתוח חלליות מאוישות בארה"ב. התוכנית הוקמה בשנת 2010 זמן קצר לפני פרישת המעבורות. עיכובים רבים בתוכנית גרמו לכך שרק בספטמבר 2014 בחברה נאס"א בבואינג ובספייס אקס לבניית חלליות מאויישות שישמשו גם את נאס"א להעלות אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלואמית וגם תשמש את החברות אסטרונאוטים פרטיים. זאת, לפחות בכוונה, לפנות את משאבי נאס"א לפתח את פרויקט אוריון שיוכל להסיע אסטרונאוטים מעבר למסלול כדור הארץ, ובראש ובראשונה – לירח.

החברות הזוכות התחייבו לבנות משגרים, חלליות ומערכות נלוות להסעת עד ארבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל. בכך ניתן יהיה להחזיר את גודלו של צוות התחנה לשבעה אסטרונאוטים, שיוכלו לבצע יותר משימות מדעיות, ולהפחית את החלק היחסי מזמנם המוקדש לתחזוקת התחנה.

עוד בנושא באתר הידען:

4 Responses

  1. סוף סוף חדשות מהנות
    לא בגדה מספחים אלא בחלל
    כל עבמ יקבל אזרחות של החברה המסחרית ונאסה

  2. מישהו יכול לעדכן בבקשה מתי לפי שעון ישראל הם אמורים להתחבר לתחנת החלל?

    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.