הלווין קורוט המחפש כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש הניב הפתעות בשנת פעילותו הראשונה

בין היתר גילה הטלסקופ החללי פעימות גלי קול החולפים דרך כוכבים רחוקים וכן לפחות כוכב לכת אחד

הלווין COROTטלסקופ החלל קורוט של סוכנות החלל האירופית COROT (Convection, Rotation and planetary Transits), השלים לאחרונה את שנת פעילותו הראשונה במסלול סביב כדור הארץ. המצפה הניב הפתעות לאחר 300 ימים של תצפיות מדעיות.

הלווין צופה במספר רב של כוכבים, עד 12 אלף בו זמנית, באמצעות מכשירים משוכללים ובדיוק שלא ניתן להשיג ממצפים קרקעיים. המפתח לדיוק הרב של התצפית הוא בכך שלראשונה ניתן לכוון את הלווין לתקופות ארוכות לאותו הכיוון – עד 159 יום.

הלווין מודד את שינוי תפוקת האור של כוכבים אלה עד לרמה של אחד חלקי מיליון. רמת דיוק זו מאפשרת למדענים לחקור את הדרכים הרבות שבהם כוכבים משתנים. הפעימות יכולות להגרם או בשל תהליך פיסיקלי לא ידוע בתוכו של הכוכב או באמצעות עצם כמו כוכב לכת החולף לפני הכוכב.

סיסמולוגיה של כוכבים

עד כה צפה הלווין ב-30 כוכבים כחלק ממחקר משני העוסק בסיסמולוגיה כוכבית – החוקר שינויים זעירים בתפוקת האור מהכוכב הנגרמת על ידי גלים אקוסטיים החוצים דרך הכוכב. תבנית השינוים מספרת לנו המון אודות מה שמתרחש בתוך הכוכב. הכוכבים שנמפו בידי קורוט מתשרעים על טווח רחב החל מכוכבים הדומים לשמש שלנו ועד לכוכבים זקנים ומאסיביים יותר. תקופות התצפית נעו בין 20 ל-150 ימים של מחקר בלא הפרעה. לאחר ניתוח ראשוני של הנתונים מסתבר שהיו לתצפית תוצאות מעניינות.

מחקר תנודות של כוכבים הדומים לשמש מהווה מטרה חשובה בפעולת הלווין. תנודות אלה נמצאו כבר בשני כוכבים הדומים מאוד לשמש שלנו – תחילה HD49933 ולאחר מכן HD181420. עוצמת השונות חלשה מאוד ובהנתן זמן העקביות הקצר (משך הזמן שבו חוצה גל קול ספציפי את פני השטח של הכוכב), קשה מאוד לגלות אותם ולמדוד אותם.

גילוי כוכב לכת שני

ב-4 במאי 2007 דיווחנו כי מדעני COROT גילו כוכב לכת בשלב כה מוקדם של תפעול הטלסקופ, דבר שהיה מעל ומעבר לציפיות שהיו להם לפני השיגור. כוכב הלכת החדש מכונה Corot-exo-1b והוא שוכן במרחק 1,500 שנות אור בכיוון קבוצת חד-קרן, תגלית בה היו שותפים חוקרים במצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל אביב במצפה רמון. כעת מדווחים המדענים על כוכב הלכת השני COROT-exo-2b.

כאשר כוכב לכת חוצה מלפני השמש שלו, ישנו עמעום בתפוקת האור מן הכוכב, שאותו ניתן לגלות באמצעות קורוט. מכיוון שתהליכים רבים יכולים לגרום לחתימת האור להתנהג כך, כדי לאשר את אמיתות קיומו של כוכב הלכת, מתבצעת תוכנית אימות גדולה, הכוללת גם סיוע מטלסקופים קרקעיים. אף כי קורוט צפה באלפי עקומות אור, קצב הגילוי מוכתב בידי היכולת של הטלסקופים הקרקעיים.

כך למשל ברצף השלישי של תצפיות קורוט, התגלה כוכב לכת COROT-exo-2b מלפני הכוכב שלו באמצעות ניתוח עקומת האור בזמן אמת לצורך אישור התגלית. תצפיות נוספות בוצעו סימולטנית במצה להויט פרובנס בצרפת ובמצפה האירופי הדרומי בצי'לה, ואישרו את קיומו של כוכב הלכת ואף חישבו את מסתו.

COROT-exo-2b מקיף שמש דומה לשמש שלנו, אך טיפה מאסיבית, קרה ופעילה יותר. המערכת שוכנת במרחק 800 שנות אור מכדור הארץ בכיוון קבוצת הכוכבים נחש. COROT-exo-2b הוא ענק גזי, גדול פי 1.4 ומאסיבי פי 3.5 מצדק. צפיפותו הממוצעת היא 1.5 גרם לסמ”ק, טיפה יותר מזו של צדק. כוכב לכת מאסיבי זה מקיף את השמש שלו במשך פחות מיומיים ממרחק של כ-6 פעמים רדיוס הכוכב (השמש).

לידיעה המקיפה באתר סוכנות החלל האירופית