טלסקופ החלל הטרי COROT גילה כוכב לכת חדש

גם הטלסקופ של אוניברסיטת תל אביב מצפה רמון, סייע בגילוי כוכב לכת מחוץ למערכת השמש

כוכב לכת דמוי צדק שהתגלה על ידי החללית COROT

מעבר כוכב הלכת על פני השמש שלו. איור: סוכנות החלל האירופית

טלסקופ החלל COROT של סוכנות החלל האירופי, המופעל על ידי מדענים צרפתיים גילה כוכב לכת חם, גדול מצדק, כשהוא חולף על פני כוכב מרוחק. החללית ששוגרה ב-27 בדצמבר בשנה שעברה הוא הראשון שנועד לאתר כוכבי לכת דמויי כדור הארץ במערכות שמש אחרות.

מדעני COROT אומרים כי גילוי כוכב לכת בשלב כה מוקדם של תפעול הטלסקופ הוא מעל ומעבר לציפיות שהיו להם לפני השיגור. כוכב הלכת החדש מכונה Corot-exo-1b והוא שוכן במרחק 1,500 שנות אור בכיוון קבוצת חד-קרן.

טלסקופ החלל COROT צד אחר כוכבי לכת באמצעות ניטור כוכבים בנסיון לאתר אצלם שינויים זעירים בבהירות כתוצאה מעצם החולף לפניהם.

המכשירים על גבי סיפון הלווין, שמשקלו 650 ק”ג בלבד כה רגישים עד שהם מסוגלים לאתר כוכבי לכת סלעיים, הגדולים רק כמה פעמים מכדור הארץ. הטלסקופ צופה לעבר שדה כוכבים במשך ימים, והוא ימשיך בכך בשנתיים חצי הקרובות. לפי התוכנית יצפה ב-100 אלף כוכבים בתקווה למצוא עוד עולמות המאפשרים קיום חיים.

ד”ר סוזן איגריין Aigrain, חוקרת שותפה במשימה ומומחית לכוכבי לכת חוץ ארציים מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה שמחה על כך שהטלסקופ גילה כוכב לכת חוץ ארצי בשלב כל כך מוקדם לאחר השיגור. לדבריה, כוכב הלכת שהתגלה דומה במבנהו הבסיסי לצדק, אך גדול יותר – מסתו 1.3 מסות צדק ורדיוסו גדול יותר פי 1.5-1.8. הוא מקיף שמש דומה לשלנו, אך במרחק כה קרוב עד שהוא משלים הקפה כל יום וחצי.

הטלסקופ של אוני' ת”א במצפה רמון סייע לגלות כוכב לכת

צוות אסטרונומים בינלאומי הודיע השבוע על גילוי כוכב לכת חדש מחוץ למערכת השמש, במרחק 400 שנות אור מכדור הארץ. בצוות הבינלאומי השתתפו גם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב. הגילוי נעשה בעזרת מדידות שבוצעו בעזרת רשת של שלושה טלסקופים קטנים זהים הנמצאים בהוואי, באריזונה ובישראל.

גילוי כוכב הלכת, המקיף את כוכב האם 147509 HD, התאפשר באמצעות שיתוף פעולה בין שלושת מצפי הכוכבים, שעקבו ביחד אחרי הכוכב לאורך כל שעות היממה. כאשר השמש זרחה בהוואי התחיל הטלסקופ בישראל, הנמצא במצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל אביב במצפה רמון, למדוד את עצמת האור של אותו כוכב. בצוות השתתפו פרופסור צבי מזא”ה מאוניברסיטת תל אביב ותלמיד הדוקטורט, אבי שפורר מאוניברסיטת תל אביב.

ייחודה של הפלנטה החדשה הוא שהיא מסתירה חלק קטן מכוכב האם שלה, מצב הזהה לזה בו מתרחש ליקוי חמה. כיום ידוע על מאתיים כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, אך רק 14 מהם יוצרים ליקוי ומסתירים את כוכב האם שלהם.

1. המדע גילה 200 כוכבי לכת המקיפים שמשות אחרות
    אך העובדה שרובם בגודל צדק ומקיפים את כוכבם כל מספר ימים (חמים מאוד) לא מלמדת אותנו שום דבר על
    החיים בגלקסיה מלבד העובדה הפשוטה שזו התמונה המקסימלית שהטלסקופים החדישים ביותר יכולים לראות
    נכון להיום .
    הטלסקופים העתידיים יתנו לנו תמונה שונה לגמרי
    על מערכות שמש אחרות כך שהבעיה היא בעצם אצלנו
    (הסקת מסקנות מוקדמות)

2. במידה שישנם מים זורמים על כוכבים אחרים אז כדה”א חסר יחוד מכל בחינה . לאבי : תגלית מרשימה באמת היא גילוי כוכב שיש סבירות לקיום חיים עליו במרחק 1-4 שנות אור במרחקים אלו נוכל לשדר מסרים על מיקומנו אם אנחנו מצפים לקבל מה םתשובה בזמן סביר

3. מהנקודה הזעירה שלנו על כדור הארץ , שבעבר נחשבה כמרכז היקום ; הולכת ומתבהרת תמונה אחרת לחלוטין ; שהחיים על כדור הארץ הם רק דגם מייצג של אין סוף חיים , ביקום אין סופי;כאשר המרחקים בין החיים שמתקיימים על פלנטות יחודיות כמעט אין סופיים , ביחס ובמושגי הגדלים הסופים הקיומיים שלנו .