צוות המעבורת “קולומביה” הצליח לצלם מהחלל “פיות ושדונים”

ה”פיות” – הבזקים אדומים שנשלחים מענני סערה, וה”שדונים – עיגולים אדומים זוהרים בגובה 300 ק”מ צולמו לראשונה מהחלל במסגרת מחקר על תופעות אלקטרוניות בו משתתף אילן רמון * רשמים מהיום השביעי – 22.1.2003

אנשי צוות מעבורת החלל “קולומביה” צילמו “פיות ושדונים” ש”רקדו” על עננים, וייתכן כי תמונות אלה יסייעו למדענים לפתור את התעלומה האלקטרונית שאינה נראית בדרך כלל לעין אדם.

האסטרונאוט דייב בראון צילם את ה”פיות”, שהן הבזקים אדומים הנשלחים מענני סערה בגובה 20 ק”מ לתוך היונוספירה ואת ה”שדונים”, שהם עיגולים אדומים זוהרים בגובה 300 ק”מ.

מחקרי התופעות האלקטרוניות האלה מתבצעים ע”י האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, כחלק מתוכנית הניסויים הישראלית .MEIDEX
“זו הפעם הראשונה שצילמנו בהצלחה תמונות כאלה”, אמר יואב יאיר, מתאם הפרויקט הישראלי לניסויים במעבורת החלל. יאיר ציין כי בראון לא ראה את ההבזקים ולא ידע מה צילם עד שהמדענים בקרקע הורידו את קבצי התמונות וניתחו אותן. “צריך להיות בר מזל במיוחד כדי לצלם את זה, כי זה נמשך 0.1 מילי-שנייה,פחות מאלפית השנייה”,אמר יאיר. “למרבה המזל, אלוהים היה הפעם לצידנו והצלחנו”.

ה”פיות” התגלו ב-,1989 וה”שדונים” ב-.1994 גילויים הביא להתחלת מחקרים רבים בפיזיקה של האטמוספרה העליונה. עד עתה היו תמונות שצולמו מהקרקע או ממטוסים.
מצלמות המעבורת קלטו את ההבזקים בעת שניסו לצלם את סופות החול, שהן אחד הניסויים שאמור לבצע רמון. אך זאב לוין, מאוניברסיטת ת”א, המנהל את הניסויים הישראליים, אמר כי החורף הוא התקופה הגרועה ביותר לחיפוש סופות חול באיזור המזרח התיכון. לדבריו, הצוות עוד לא נתקל בסופת חול כלשהי, ובמקום זה הוא עוקב אחר “נוצות” חומרים מזהמים המגיעים מאירופה ומרחפים מעל איזור המחקר