תקלה בשעון הביולוגי? ייתכן שמקורה במיקרו-רנ"א שלכם

מולקולת מיקרו-רנ"א המצויה בתאים היא מרכיב מרכזי והכרחי בשעון הביולוגי של האדם

החוקרים: דר. סבסטיאן קדנר ותלמיד המחקר אורי וייסביין. צילום: האוניברסיטה העברית בירושלים

מתקשים להירדם? עייפים או רעבים כל הזמן? מחקר חדש באוניברסיטה העברית הראה לראשונה כי מולקולת מיקרו-רנ"א המצויה בתאים היא מרכיב מרכזי והכרחי בשעון הביולוגי של האדם. המחקר, שנערך על ידי ד"ר סבסטיאן קדנר ותלמיד המחקר אורי וייסביין ממכון סילברמן למדעי החיים באוניברסיטה העברית בשיתוף חוקרים אמריקאיים, עולה כי בעיה במיקרו-רנ"א עשויה לגרום לשיבושים בשעון הביולוגי.

"המחקר הנוכחי הוא אחד מהראשונים שמראים תפקיד ברור של בקרה של מיקרו-רנ"א במוח בכלל ובהתנהגות בפרט" אומר ד"ר קדנר. "פיתוח תרופה לטיפול במיקרו-רנ"א לשיפור תפקוד השעון הביולוגי יתאפשר במידה שתוצאות מחקר עתידי יצביעו על תפקוד דומה בבני אדם".

לבני אדם ולבעלי החיים שעון ביולוגי הקובע מקצבים יומיים של 24 שעות. המקצבים נוצרים על ידי שעון פנימי המווסת את רוב התהליכים הפיזיולוגיים, כדוגמת מחזורי שינה-ערות ורעב-שובע. למרות שהראיות לקיומם של מקצבים אלה ברורות ונחקרות מעל ל-150 שנה, רק לאחרונה התחילו מדענים לחשוף את המנגנון שמייצר את המקצבים. רוב התגליות בתחום מבוססות על המנגנון ששולט על השעון הביולוגי בזבוב הפירות שהוא כמעט זהה למנגנון שבבני אדם.

מבין הביטויים של השעון הביולוגי, מחזור השינה-ערות הוא זה שאופיין בצורה הטובה ביותר. מחזור השינה-ערות פועל הודות לשעון המצוי בתאי עצב מיוחדים במוח, הן בבני אדם והן בזבוב הפירות. לתאים אלה יכולת למדוד זמן בצורה מדויקת מאוד באמצעות מנגנון של "לולאת משוב" הקיים בגוף. לולאת המשוב היא מנגנון שבו שני חלבונים בשם "שעון" (Clock) ו-"מחזור" (Cycle) מעוררים את הביטוי של שלושה גנים אחרים בשם "תקופה" (Period), "חסר-זמן" (Timeless) ו-"תפוז מכני" (ClockworkOrange). כאשר גנים אלה מופעלים, החלבונים שמקודדים בהם מצטברים וכתוצאה מכך מעכבים את פעילותם של "שעון" ו-"מחזור" ומביאים למעשה לעיכוב הייצור שלהם עצמם. כל מחזור של הפעלה ועיכוב לוקח בדיוק 24 שעות. מנגנון זה מבוקר בצורה קפדנית מה שמאפשר לו להיות כה מדיוק.

המחקר מגלה כי למולקולות מיקרו-רנ"א תפקיד מרכזי ביכולת של השעון הפנימי של האדם למדוד באופן מדויק 24 שעות בכל יממה והן הכרחיות כדי לשמור על המקצבים היומיים. המולקולות התגלו רק לאחרונה והוכח שהן משתתפות במגוון תהליכים בבעלי חיים. על ידי שימוש בטכניקות חדישות שרובן פותחו במסגרת המחקר, הראו ד"ר קדנר ותלמיד המחקר וייסביין שמיקרו-רנ"א בשם bantam מזהה ומבקר את התרגום של החלבון "שעון".

1. תמיד אמרתי שאני בן-אדם של 30 שעות ביממה ולא של 24…הממ..אז יכול להיות שבאמת יש משהו שגם גורם למחזור הזה של הפעלה ועיכוב להיות בעל ערך שונה מ-24 שעות ולא רק סינכרון שגוי מול המציאות..

2. ייתכן שפה מצוי המפתח להבנת בעיות או "הפרעות" השינה בקרב ילדי הספקטרום האוטיסטי (ASD)
    האם המשמעות מאפשרת מניפולציה של מיקרו רנ"א בעתיד?