סילון שירק חור שחור נראה בתמונה ראשונה של מערך טלסקופים חדש בבריטניה

המערך מפוזר על שטח נרחב בתוך בריטניה ויתפקד כטלסקופ אחד, דבר המשפר את הרזולוציה שלו

העידוש הכבידתי והחור השחור היורק סילוני חומר. צילום: מערך טלסקופי הרדיו  e-Merlin
העידוש הכבידתי והחור השחור היורק סילוני חומר. צילום: מערך טלסקופי הרדיו e-Merlin

מערך חדש של טלסקופי רדיו צילם את התמונה הראשונה שלו המראה סילון עצום של חומר נורה החוצה מגלקסיה שבליבה חור שחור רב עוצמה

התמונה שצולמה על ידי מערך הטלסקופים e-Merlin בבריטניה, חושף פליטת רדיו המשתרעת כקשת החוצה מקוואזר המרוחק כ-9 מיליארד שנות אור מאיתנו. קוואזרים הם האיזורים המרכזיים של גלקסיות הנשלטות ע"י חור שחור סופר מאסיבי היורק אנרגיה – ואשר נחשבים לכמה מהעצמים הבהירים ביקום.

העצם המסוים הזה ידוע כקווזאר כפול משום שסילוני האור שלו מתכופפים על ידי גלקסיה קרובה יותר לכדור הארץ הנמצאת בדרך בשל עקמומיות החלל. קפיצה כזו בחלל מתבטאת בעדשות כבידתות היוצרות שכפול והגברה של תמונת אותו קוואזר, אומרים המדענים.

הגלקסיה שבדרך, האחראית לעידוש הכבידתי נראית אף היא בחלק מהתמונות ממש מעל הקוואזר. אור הרדיו בתמונה של e-Merlin מעלה את האפשרות שגם גלקסיה זו מכילה חור שחור אף כי קטן יותר מזה של הקוואזר.

"תמונה ראשונה זו של הקוואזר הכפול מדגימה בבירור כמה שימושי עשוי e-Merlin להיות במחקר של עדשיות כבידתיות" אמר ניל ג'קסון מאוניברסיטת מנצ'סטר בהודעה לעיתונות שפרסמה האוניברסיטה. "באמצעות מיפוי עיקום האור בידי המסה, נוכל לחקור את הדרכים שבהם כוכבים וחומר אפל מפוזרים בגלקסיות וכיצד הדבר השתנה ככל שהיקום התפתח."

e-Merlin גם עשוי לסייע לאסטרונומים לענות על שאלות מפתח הקשורות למקור והתפתחות הגלקסיות, הכוכבים וכוכבי הלכת.

מערך טלסקופי הרדיו מתוכנן לייצר תמונות רדיו מפורטות של כוכבים וגלקסיות, תוך שימוש בשבעה טלסקופים המפוזרים על פני 220 קילומטרים בכל רחבי בריטניה כאילו מדובר בטלסקופ אחד. טלסקופים מפוזרים בצורה כזו מתפקדים כסוג של עדשת מיקוד, ומאפשרים לאסטרונומים לחקור פרטים עדינים של אירועים אסטרונומיים החוצה עד לקצה היקום הראה. אומרים החוקרים.

לידיעה באתר הטלסקופ