לא שנת אור, שנת סילון (והסתייגות של עורך האתר)

כדי להקל על אנשים שאינם אסטרונומים לתפוש את המרחקים ביקום, מוטב להשתמש ביחידת מרחק רלוונטית לחייהם

אמיר אקזל ניו יורק טיימס

הירח ומאדים כפי שצולמו לפני כחודש בעת שהמאדים חלף על פני הירח בזווית הראיה כפי שהדבר נצפה מכדור הארץ.. מרוחקים מכדור הארץ 0.04 שנות סילון ו-6.5 שנות סילון, בהתאמה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/astronomy240903.html

כשאסטרונומים מדברים על מרחקים בחלל הם משתמשים בכמה יחידות, שמבלבלות את הציבור הרחב ואפילו כמה מדענים. המרחק לשמש מוגדר כ”יחידה אסטרונומית” – כ-144 מיליון קילומטר. המרחק בין כדור הארץ למאדים כעת הוא פחות מ-56 מיליון קילומטר – כ-0.4 יחידות אסטרונומיות. המרחק הממוצע לכוכבי לכת אחרים הוא כמה יחידות אסטרונומיות (5 לצדק, 9 לשבתאי,39 לפלוטו).

אבל כאשר אנחנו עוברים לכוכב הקרוב ביותר, אסטרונומים משנים לפתע את יחידת המרחק. המרחקים לכוכבים נמדדים בשנות אור. שנת אור היא המרחק שהאור עובר בשנה, כ-9.6 טריליון קילומטר.
לרוב האנשים אין הבנה אינטואיטיווית על גודלה של שנת אור. חלקיק אור עובר בשנייה כ-300 אלף קילומטר; הוא יכול להקיף את כדור הארץ קצת יותר מ-7 פעמים בפרק הזמן הזה. אבל כאשר מגדילים את הטווח למרחק שחלקיק האור עובר בשנה, יש להכפיל את המרחק הזה ב- 60(שניות בדקה), ושוב ב- 60(דקות בשעה), וב- 24(שעות ביממה), וב- 365(ימים בשנה).

הכוכב הקרוב ביותר מחוץ למערכת השמש, אלפא קנטאורי, מרוחק מכדור הארץ4.2 שנות אור, כ-40 טריליון קילומטר. כאשר מוסיפים להרחיק, האסטרונומים משנים שוב את יחידת המרחק שלהם. עכשיו הם מדברים על פארסק (כ-3.26 שנות אור) ועל מגה-פארסק (כ-3.26 מיליון שנות אור). לא פלא שלמעט מאוד אנשים יש הבנה אינטואיטיווית של המרחקים האסטרונומיים.

אני מציע יחידת מרחק חדשה – “שנת סילון”. שנת סילון היא בדיוק מה שאפשר להבין משמה: המרחק שמטוס סילון עובר בשנה כאשר הוא טס ללא הפסקה. לאנשים שטסו במטוסים יש תחושה טובה של המרחק שאני מכנה “שנת סילון”. אם מניחים שמטוס סילון טס בממוצע במהירות של כ-960 קילומטר בשעה, המרחק שהוא עובר בשנה הוא כ-8.4 מיליון קילומטר. כך למשל, המרחק בין כדור הארץ לבין מאדים כעת הוא בערך 6.5 שנות סילון.

אנשי צוות אוויר שעבדו 15-14 שנים כבר עברו את המרחק מכדור הארץ למאדים. איש צוות אוויר שעבד 40 שנה ועומד לפרוש עבר את המרחק שבין כדור הארץ לשמש – כ-17 שנות סילון.

יחידת המרחק שנת סילון יכולה לשמש גם לתיאור המרחקים שבין כדור הארץ לכוכבים מחוץ למערכת השמש. אלפא קנטאורי נמצא במרחק של כ-4.7 מיליון שנות סילון. הנתון הזה נותן לנו תחושה טובה של המרחק אליו: אם נטוס ללא הפסקה כמעט 5 מיליון שנים, נגיע לכוכב הקרוב ביותר. סיריוס נמצא במרחק של כ-9.5 מיליון שנות סילון, ומרכז גלקסיית שביל החלב נמצא במרחק של כ-30 מיליארד שנות סילון.

הגלקסיה השכנה לגלקסיה שלנו, הגלקסיה אנדרומדה, מרוחקת מאתנו כ-2.5 טריליון שנות סילון, 2.2 מיליון שנות אור. הירח, לעומת זאת, נמצא במרחק של שבועיים טיסה, 0.04 שנות סילון.

הערת עורך האתר: הכוונה מאחורי השימוש ביחידות אסטרונומיות (בתוך מערכת השמש) ובשנות אור בחלל הרחוק נועדה להקטין את המספרים ולהימנע מהתעסקות עם מיליארדים וטריליונים ומיליוני טריליונים. להפך.
השימוש בפרסק במקום בשנת אור לכאורה משנה פי קצת יותר משלוש ולכן בעצם לא מזיז את סדרי הגודל אבל שם אפשר גם להשתמש בקידומות מגה פרסק וגיגה פרסק, מה שלא נתקלתי בהקשר לשנות אור, ואז ניתן לקצר מרחקים לפחות אינטואיטיבית בחלל.
ומלבד זאת, מונחים הנקבעים בקנה מידה של מעשי ידי אדם עשויים להיראות מיושנים. כאשר יפותח מטוס חלל מהיר ושווה לכל נפש עשויה מהירותו של מטוס הסילון להיראות מגוכחת והביטוי שנת סילון יהיה שקול לביטוי כוח סוס.

ידען האסטרונומיה