אסטרונומים צפו בכוכב לכת בגלקסית אנדרומדה

עד כה התגלו מעל 350 כוכבי לכת, כולן בשביל החלב * כוכב הלכת התגלה בזכות תופעת העידוש הכבידתי – כוכב שחלף בינינו לבינו והגביר את אורו

גלקסית אנדרומדה מתוך תוכנת גוגל סקיי

אסטרונומים מאמינים כי גילו את כוכב הלכת הראשון אי פעם בגלקסיה אחרת. עולם חדש זה הגיח לרגע אל שדה הראיה שלנו בגלקסיה הענקית הסמוכה אנדרומדה (המכונה גם M31). הוא נמצא במרחק של כ-2.5 מיליון שנות אור מאיתנו – רחוק מכדי להראות באופן נורמלי, אך הוא חשף את עצמו הודות לתופעה המכונה מיקרו עדשות כבדה שבה שדה המשיכה של עצם קרוב לכדור הארץ שימש כזכוכית מגדלת.

באורח מדהים, נדרשו לאסטרונומים חמש שנים כדי להבין שהם תפסו כוכב לכת מחוץ לגלקסיה שלנו. הם צפו באירוע מיקרו-עדשה כאשר חקרו את גלקסית אנדרומדה – אותה ניתן לראות, אם כי באורח עמום גם בעין בלתי מזוינת, בשנת 2004.

הצוות הבינלאומי שהשתמש בטלסקופ הבריטי ע”ש אייזיק ניוטון באי הקנארי לה פלמה, חשבו באותו זמן שהם לוכדים זוג כוכבים מקיפים זה את זה ואולם סימולציות ממוחשבות וחישובים אחרים שכנעו אותם כי הם צפו למעשה בכוכב ובמלווה קטן יותר, בגודל של כוכב לכת הגדול פי שש מצדק.

בצוות חברים מדענים מהמכון הלאומי לפיסיקה גרעינית (INFN) בלצ'ה, איטליה, ביחד עם מדענים משוויץ, צרפת ורוסיה.

למעלה מ-300 כוכבי לכת התגלו סביב כוכבים אחרים בגלקסיה שלנו, ונאס”א שיגרה לאחרונה בעלות של כ-600 מיליון דולר חללית בשם קפלר שמטרתה לצפות במאה אלף כוכבים כדי לאתר עולמות הדומים לכדור הארץ.

לידיעה באתר סיינטיפיק אמריקן

1. חן טי, המסקנה המתבקשת היא שאם היצורים התבוניים שאתה מזכיר בדבריך, מצאו דרך לעקוף או לטפס על המימד שבו האור נע, הם ממש לא יחששו מאיתנו, מקסימום הפחד שלהם יהיה הפחד של קבוצת לוחמים מיומנת כנגד פרות הרועות באחו. הגיוני שתהיה להם הטכנולוגיה להעלים אותנו ואת כל התרבות האנושית כהרף עין, האנלוגיה שאומנם לא הכי נעימה אבל מתבקשת היא ההשוואה להדברת מזיקים בחלקאות ומסקנהאחרת יותר חשובה היא שאנחנו לא מעניינים אותם בדרגה של יצירת קשר תרבותי, מקסימום מחקרי, כמו חוקר טבע שעוקב אחרי נדידת ציפורים, גם אם הוא יתחיל לדבר איתם החברה תחשוב שהוא התחרפן, בכל מקרה הוא יכול להתפעל מטבע הבריאה מבלי לההיפך לציפור-קוקו בעצמו.
    בשביל להיות אדם בריא ומאושר יותר אני מציע לך להתמקד גם באספקטים הרוחניים של הנפש ולא רק במימד החומרי, זה יועיל לך ויאזן אותך ואת הרצון שלך לדעת יותר, הקיצונית של צד אחד לא עוזרת, פרות גשמיים וחומרים נוצרים ברגע של איזון בין המימדים השונים של הרוח ושל החומר יחדיו.

אתה מדבר על חשבון פשוט לפיו לא סביר שחיים תבוניים יקדימו אותנו.
    כעת אתה ברור לחלוטין. תודה על הסבלנות הרבה והתשובה הכה מנומקת.

3. כנראה שדברי עדיין לא היו מספיק ברורים.
    החשבונות שערכתי לא התייחסו לגלקסיה זו או אחרת אלא לגיל היקום כולו (המוערך היום ב כ 13.5 מיליארדי שנים), לעובדה שמרגע זה ועד להיווצרות החומרים הכימיים המרכיבים אותנו עברו כמה מיליארדי שנים (שהיו נחוצות כדי שהדור הראשון של כוכבים יניב אירועי סופר נובה), שמאז שנוצרו החומרים הדרושים נדרשו עוד כמה מיליארדים עד להיווצרות מערכות שמש (כדוגמת שלנו) שיש בהן חומרים כאלה ושמרגע שנוצרו כאלו מערכות שמש נדרשו עוד כמה מיליארדים עד להופעתם של חיים תבוניים בתוכן.

4. כנראה שלא הבנתי אותך נכון קודם. כעת כשאתה מציג זאת כך, נראה שהאופציה היחידה לחיים תבוניים שנוצרו לפנינו היא רק מגלקסיות אחרות, נכון? גלקסיות שנוצרו מליוני שנים לפני מערכת השמש?

5. חן טי:
    כדור הארץ בן כארבעה וחצי מיליארד שנים (כגיל מערכת השמש כולה).
    ההערכה היא שהחיים נוצרו בו לפני כארבעה מיליארד שנים.
    זה אומר שעל כדור הארץ – מרגע שהוא נוצר – לא לקח זמן רב עד להיווצרות החיים הראשונים (כחצי מיליארד) – שכמובן היו חיים חד תאיים פשוטים ביותר – אבל מרגע שאלה נוצרו נדרשו עוד ארבעה מיליארד שנים כדי להגיע לחיים אינטליגנטים.
    לא הבנתי לאיזו "התקפה" התייחסה תגובתך.

6. טיעונים משכנעים מאד, אך אין כאן את המספרים הגדולים. הרי לא רק כדור הארץ לא עבר התקפה כזו, וכדור הארץ חווה שלוש תקופות של דניוזאורים לפני שהתחילו להתפתח כאן חיים תבוניים. מדובר בכמה עשרות מליוני שנים, לא?

7. חן טי:
    לא. כוונתי להיסטוריה ארוכה.
    אין לי מושג על ההתפלגות הסטטיסטית של גיל הכוכבים.
    כל מה שניסיתי לטעון הוא שכיוון שהיסודות הכבדים לא נוצרו במפץ הגדול אלא באירועי סופר נובה יכלה כימיה המבוססת על כאלה יסודות להתפתח רק אחרי שכוכבים מן הדור הראשון חוו – בסוף חייהם – לאחר כמה מיליארדי שנים מיום היווצרם – התפוצצות סופר נובה.
    יש להניח שגם אחרי שנוצרו חומרים אלה לקח להם עוד זמן להתקבץ וליצור כוכבים חדשים.
    מעובדות אלו עולה שבכמה מיליארדי השנים הראשונים מאז המפץ הגדול לא יכלו חיים המבוססים על כימיה של יסודות כבדים להיווצר – ועובדה זו מגבילה את הגיל אליו יכלו החיים בכוכב כלשהו להגיע.
    כמובן שגם מרגע שנוצרו חיים, סביר שיחלפו עוד כמה מיליארדי שנים בטרם יהפכו חיים אלה לאינטליגנטים ויתחילו לייצר טכנולוגיה.
    מכאן אני מסיק שבהחלט ייתכן שאנחנו (אתה ואני 🙂 ) בין היצורים האינטליגנטים הראשונים ביקום.

8. היי מיכאל,
    תודה על התשובה המלאה והמנומקת.
    אם הבנתיך נכונה, בביטוי היסטוריה בלתי מבוטלת, אתה מתכווןל הסטוריה שסטטיסטית אינה שכיחה בקרב כוכבי לכם רבים?

9. לינון – השאלה היא לא מי יגיעו לשם אלה מי ישאר כאן כשהם יחזורו

10. חן טי:
    אינני נוהג לעסוק בתחזיות מסוג זה ולכן אסתפק במספר הערות:
    אני נוטה להאמין שתנועה או אפילו תקשורת במהירות העולה על מהירות האור לא תתאפשר לעולם. זה מה שאומרת לנו תורת היחסות. אמנם תוארו כמה רעיונות המבוססים על עיוות ה"זמן מרחב" שעשויים לאפשר תנועה ממין זה אבל אינני מאמין שתמצא דרך מעשית לעשות זאת.
    זו – כאמור – רק הערכה כי לדעת באמת מה יהיה בעתיד אינני יכול.
    כדור הארץ הוא אמנם צעיר אבל מסתבר שכדי לאפשר כימיה מורכבת כמו זו שבזכותה אנו חיים נחוצה היסטוריה בלתי מבוטלת של יצירת חומרים כבדים בהתפרצויות סופר נובה.
    זה אומר שחיים מן הסוג שאנחנו מסוגלים לתאר לא יכלו להתפתח במערכות הקדומות ביותר.
    לכן מערכות תומכות חיים כפי שאנחנו מכירים אמנם יכולות להיות מבוגרות מאתנו אבל פחות ממה שאפשר היה לחשוב.
    המין האנושי התחיל לשדר קרינה אלקטרומגנטית לפני פחות ממאתיים שנה.

התוכל למחוק שתי תגובות אלו, מאחר ושמתי אותה תחת הכתבה "צמצום האפשרות לחיים על כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש" כי שם הדיון מתאים יותר. תודה מראש, חן 🙂

12. 2.5 מליון שנות אור?
    כלומר, אם נמציא חללית שתוכל לטוס במהירות האור, יקח לה 2.5 מליון שנה להגיע לשם.

מיכאל ואבי, אשמח לקבלת דעתכם לגבי תאוריה שלי:
    אם נניח לרגע שכדור הארץ הוא כוכב צעיר יחסית לכוכבי לכת אחרים בגלקסיה שלנו ובכלל (כמו שאני חושב שקראתי באיזה מאמר כאן) אזי ההתקדמות הטכנולוגית שלנו כאן יכולה להיות באיחור של מליון או מספר מליוני שנים ביחס לחיים תבוניים אחרים בגלקסיה שלנו או גלקסיה אחרת.
    בשלב ראשוני, גזע תבוני שיצא לחקור כוכבים אחרים בסביבתו, בוודאי כבר פיתח יכולת טיסה מהירה וזולה מספיק כדי שיוכל לייבא חומרי גלם- במחיר סביר- לכוכב האם וגם לבנות מושבות על כוכבים
    קרובים המאפשרים זאת.
    בשלב שני, כדי לקיים תקשורת יעילה בין הכוכבים נדרשת טכנולוגיה המאפשרת העברת מידע מהירה יותר ממהירות האור. פריצת דרך כזו תהיה הבסיס למעבר חומר במהירות שמעבר למהירות האור ואז לטיסה בינכוכבית במהירות זו או גבוהה יותר.
    כאשר יש אופציות כאלו, היכולת לחקור את כוכבי הגלקסיה שלך באמצעות טלסקופיים איכותיים באמצע החלל (כמו ממסרים המאפשרים תקשורת בינכוכבית) קלה וזולה ולכן לא חייב להיות קושי רב כדי לאתר את החיים על פני כדור הארץ.
    דעתי היא, שלאחר איתור החיים כאן, איתור חומרי הגלם הקיימים על פני כוכבנו, הגיעו למסקנה אותם שכנים, שאין פוטמציאל כלכלי בקשרי מסחר עם כדור הארץ, שלא לומר על אפשרות להפסדים עקב התנגדות צבאית לכל ביקור יוצא דופן.
    מהי דעתכם?

13. הדבר הכי מבאס זה שהאסטרולוגים ימצאו כוכב תואם כמו כדור הארץ אבל באסה כי הוא יהיה מיליארדי שנות אור =] מי יגיע לשם?!

14. את התגובה של נועם אהבתי 🙂
    ראיתם? כל העניין בסיפור קצר (וטיפה אחת שכל).

מה שכן, "סבתא של אחי" היא גם סבתא שלך, אז הייתי מחליף ב"אח של סבתי".

15. קוראי קלפי טארוט, קוראים בכף היד, מיסטיקנים, ואסטרולוגים זה סתם שטויות. הם עושים קופות על אנשים תמיםשחושבים שהמיסטיקנים דוברי אמת. איזו הוכחה יש להם שהם צודקים?

16. בס"ד
    שוב דברי טועבה במקום דברי חוכמה ותורה.
    מדענים – אתם מבזבזים זמנכם לשווא – האמת מצויה בתורה הקדושה.

17. ארנון,

דוד שלי, קורא בקלפי טארוט, אמר לי שנומרלוגיה זה סתם שטויות.
    סבתא של אחי, טענה תמיד שצריך להקשיב לקריסטלים, והאסטרולוגים לא מבינים מהחיים שלהם כלום.

הוגין חושבת, בעצם ** יודעת ** בחוש הפנימי של האצטרובל, שכולם צודקים במידה שווה.

18. ארנון ושלהבת:
    אולי תסגרו את הדברים ביניכם לפני שאתם באים לבלבל לנו את המוח?

19. חבר שלי נומרולוג חזה כבר מזמן את הגילוי הנ"ל (ע"פ ערך אנרומדה), אך בדיקה מעמיקה יותר של אסטרולוג (ע"פ תאריך הקמת הטלסקופ הנ"ל) הראתה שמדובר בטעות מדידה. אני מניח שבקרוב נשמע זאת גם מחברי צוות המדענים.
    אבי, אולי זה ישכנע אותך שיש דברים מעבר ?