"מהפכת הרכב האוטונומי תשנה את פני הכבישים"

כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה בכנס המיחשוב הממשלתי e-GOV – מדובר במהפכה שתקל על הגודש בכבישים ועל מצוקת החנייה, ואף תנגיש את התחבורה לאוכלוסיות מודרות רבות – ילדים, נכים, קשישים ועיוורים

מכונית קונספט מאובזרת בממשקי אדם מכונה, בדרך למכונית אוטונומית. המכונית עוצבה על ידי חברת עיצוב שוויצרית עבור מכון RINSPEED. הדגם הוצב בתערוכת סביט 2015 שהתקיימה בחודש מארס 2015 בהנובר, גרמניה. צילום: אבי בליזובסקי
מכונית קונספט מאובזרת בממשקי אדם מכונה, בדרך למכונית אוטונומית. המכונית עוצבה על ידי חברת עיצוב שוויצרית עבור מכון RINSPEED. הדגם הוצב בתערוכת סביט 2015 שהתקיימה בחודש מארס 2015 בהנובר, גרמניה. צילום: אבי בליזובסקי

"הרכב האוטונומי ישנה את פני הכבישים, מפני שמדובר במהפכה. היא מכילה כמה נדבכים: נהיגה אוטונומית, קישוריות, כלכלה שיתופית ושיטות הנעה – בעיקר מעבר מרכב מונע דלק לרכב חשמלי, וכן נבחנת הנעה במימן. הוא גם יסייע לפתור את מצוקות הגודש בכבישים והחנייה", כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה.

ד"ר סופר דיבר בכנס World e-GOV Forum 2018, שהתקיים באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. הוא ציין כי "עוד היבט חשוב במהפכת הרכב האוטונומי הוא המעבר מבעלות לשירות. אנחנו משתמשים ברכב הפרטי בין 3% ל-4% מהזמן, כאשר בשאר הזמן הוא תופס מקום חנייה. היכולת להזמין רכב אוטונומי-חשמלי, שישרת אותנו לפרק הזמן הספציפי שבו אנחנו זקוקים למכונית, תסייע לפתרון מצוקת החנייה. המהפכה הזו גם תנגיש את הרכב לאוכלוסיות מודרות רבות – ילדים, נכים, קשישים ועיוורים".

עוד הוא דיבר על היבט התקשורת בין המכוניות האוטונומיות לבין עצמן, ובינן לבין התשתיות בדרכים. "באחרונה קיבלנו ממשרד התקשורת רוחב פס של 200 מגה-הרץ בתחום ה-5.9 ג'יגה-הרץ. תקשורת כזו תוכל לאפשר להימנע מטעויות ותאונות, תביא ליעילות אנרגטית ותאפשר בקרת תנועה יעילה", אמר.

אלא שעד למימוש מלא של הרכב האוטונומי, או אפילו של חלק משמעותי מהמהפכה, יש עוד כברת דרך ארוכה. "כיום, מרבית המכוניות האוטונומיות הן בדרגה 2 בסולם של מ-1 עד 5, כאשר 1 הוא מכונית ידנית ו-5 – רכב אוטונומי מלא", אמר ד"ר סופר. "רכבים מדרגה 2 יודעים להאיץ ולבלום לבד, ולחשב בעצמם את המרחק בינם לבין עצמים אחרים בכביש. מרצדס, אאודי וב.מ.וו עומדות להשיק דגמי דרגה 3, שיאפשרו בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר אוטונומי בין נתיבים, הורדת ידיים מגלגל ההגה, שמירה על מרכז הנתיב, עצירה מוחלטת במקרה שהנהג לא מגיב, והחזרת יכולת אוטונומית לאחר חוסר ציות".

רכב אוטונומי, אילוסטרציה. מקור: Jaguar MENA.
רכב אוטונומי, אילוסטרציה. מקור: Jaguar MENA.

הוא אמר כי במשרד התחבורה מביטים על דברים שנעשים בתחום הרכב האוטונומי במדינות אחרים בעולם, והקימו אתרי ניסוי לרכבים כאלה בישראל. "במסגרת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה הקמנו 18 שטחי ניסוי של רכבים אוטונומיים והמטרה שלנו היא להפוך את ישראל לאחד ההאבים הגדולים בעולם, כדי שחברות הרכב ירצו לבוא ולערוך כאן ניסויים", הוסיף. בין אותם אתרים ציין ד"ר סופר את הקטע בנתיבי איילון מכפר שמריהו להרצליה, שנפתח באחרונה לתנועת מכוניות "רגילות", אולם במהלך הבנייה שלו הוא שימש לניסוי של שיירות אוטונומיות. "יש לנו גם סימולטורים, מרכז סייבר ומערכות לנסיעה פיזית", אמר.

"אפשר להשתמש באתרים לכל ניסוי בתחום התחבורה החכמה – רמזורים, חיישנים, תקשורת רכב לרכב ובין רכב לתשתית, אינטגרציה בין מערכות, היתוך חיישנים ופלטפורמות לרכב. כל חברה שרוצה יכולה לפנות למנהלי הפרויקטים בחברת נתיבי איילון, שהיא זרוע הביצוע שלנו, ולבצע כל ניסוי בתחום. המטרה שלנו היא לבצע בשנה הבאה בין 120 ל-150 ניסויים משמעותיים, ולעבוד בצמוד עם החברות והסטארט-אפים בתחום", הוסיף.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. כל החברות שמייצרות מכ"מים לרכבים החצי-אוטונומיים והאוטונומיים מתנהלות כ"מיקרוגל" על הכבישים ובנוסף מפתחות עבור עצמן מעבדים ייעודיים שמגדילים מאוד את תקציבי הפיתוח ולכן צפויות להיעלם בעתיד הקרוב.

    החברות שהלכו על פתרון בעזרת מצלמות, הן אלו שיובילו את השוק בעתיד הקרוב והרחוק.
    רוב השוק עובד כיום עם מצלמה אחת (מובילאיי וכד'), כזו שיודעת לזהות מטרות וסכנות מאוד מסוימות על הכביש. לא כל דבר הן בנויות לזהות ויש המון התראות שווא. הן לא מסוגלות לפעול ביעילות בכל מזג אוויר כמו ערפל כבד, חושך מוחלט, שלג, סינוורים וכו'.

    העתיד שייך לחברות שהשכילו לפתח מוצרים המשתמשים ב-2 ו-4 מצלמות שונות (שילוב של מצלמות אור נראה עם מצלמות אינפרה אדום), הבנויים לעבוד בכל מזג אוויר ולזהות כל עצם בתלת מימד (שכידוע, עם מצלמה אחת אי אפשר לבנות תמונה תלת מימדית).

    חברה דוגמת פורסייט, שהשתתפה ב-CES בשנתיים האחרונות ואף הוענק לה פרס החדשנות בקטגוריית הרכב השנה, ועוד חברות רבות וטובות הן אלו שיזכו להוביל את השוק. מה גם שהן משלבות לתוך המוצרים שלהן מעבדים שקיימים בשוק, על מנת לעבד את התמונה המתקבלת מהמצלמות לתלת מימד.

  2. לא ברור איך רכב כשירות יקטין את העומס על הכבישים, שכן העומס נגרם בגלל שהרבה אנשים צריכים להגיע באותו זמן לעבודה/בית.
    נראה לי שעד שזה לא יפתר עדיין ידרשו הרבה מכוניות ומכונית כשרות לא יהיה דבר כל כך זול.

  3. מתקיים הרבה מאוד שיח על חזונות ותוכניות שהלו"ז ליישומם, אם ועד כמה שיהיה – הוא בטווח הרחוק. אין לי דבר נגד שיח כזה, נהפוך הוא. הבעיה היא שהשיח הזה אינו מלווה ביישום של תוכניות נדרשות לטווח הקרוב והבינוני, כשהמצב הולך ורע מידי יום.
    אספר בהקשר לכך אנקדוטה מצערת:
    לפני כ – 7 שנים הצעתי, כיזם וכמשפטן, למדען של משרד התחבורה (גם אז, דר' שי סופר) ולמדען של המוסד לבטיחות מיזם לניטור דפוסי נהיגה חריגים של אוכלוסיות סיכוניות (נהגים צעירים, נהגי משאיות, נהגים רצידיוויסטים בעלי רקורד חריג של עבירות, וכו'), שהתבסס על "קופסה חכמה" המופעלת תוך כדי נהיגה ברכב, עם קישוריות למוקד ממוחשב של פיקוח והתראה בזמן אמת לנהג. לפי הערכות של מומחים, היא היתה עשויה לצמצם בעשרות אחוזים את שיעור התאונות הקטלניות. התוכנית הוצעה גם למשטרת ישראל (מו"פ). היא לוותה, בנוסף למעטפת הטכנולוגית, גם במעטפת משפטית ראויה.
    נדהמתי להיווכח שאף אחד מהגורמים שהיו צריכים לקפוץ על המציאה – לא התפנה לעיין בה, ולמעשה בקושי הסכים להיפגש ולבדוק את תוכנית המיזם. במקביל – המערכות העדיפו לקדם ולהפעיל רעיונות ומערכות מיושנים ובלתי יעילים כמו שיטור סטנדרטי, מצלמות מהירות וכו'. עקב חוסר הענין או האדישות, בסופו של דבר ויתרתי על המיזם, מתוך תחושה שמשחקים במערכת שיקולים לא רלוונטיים ואפילו זרים.
    אציין, כי בניגוד ליחס מהמערכת הממלכתית, חברת מובילאיי – שפתחה אז מערכת אחרת המבוססת על קופסה חכמה – דוקא כן התעניינה ומצאה את התוכנית טובה ( כפי שמסר לי פרופ' שעשוע בשעתו – מובילאיי לא לקחה אותה מאחר שמטרתה היתה ליצר לשוק הפרטי ולא למערכות מדינתיות).
    אני תוהה כמה תוכניות מועילות נוספות לטווח המידי והבינוני נדחות ע"י המערכות הממלכתיות לטובת תוכניות כושלות או תוכניות לטווח הרחוק, משיקולים שבמקרה הטוב אינם מקצועיים.

  4. הכירו דת חדשה נוספת – ה"רכב האוטונומי ". מתחרה ראויה לדת "אנרגיית השמש "
    1. לגבי פרק הזמן שיהיה רלוונטי. אני מעריך הרבה מעל התחזיות . בעיקר כי מדובר בטכנולוגיה מאד יקרה .
    2. היתרון הגדול של רכב אוטונומי הוא בהפחתת התאונות . וזה יתרון עצום ומשמעותי.
    3. רכב אוטונומי לא יפחית את העומס בכבישים נהפוך הוא. משפחות שיוכלו להרשות לעצמם יחזיקו מספר רכבים אוטונומיים במקביל .לאמא אבא ולכל ילד .
    4. אנשים לא יוותרו כל כך בקלות על בעלות פרטית . מי שיוכל להרשות לעצמו ימנע לנוע ברכבים ציבוריים (מזוהמים , בלויים , ונדירים בעת שעות הביקוש )
    5. יש כבר רכבים לפי דרישה – קוראים להם מוניות . רוב האנשים כמובן מעדיפים רכבים פרטיים .

    הרבה מדי משאלות לב לעולם טוב יותר .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן