סיקור מקיף

חוקרי הטכניון פיתחו מתקן שנועד לשפר את הבטיחות בצמתים

מתקן ממוחשב יותקן בצומת בתל אביב ויסייע לנהגים לקבל החלטות נכונות

צוות חוקרים במכון לחקר התחבורה בטכניון, בראשותו של פרופ' דוד מהלאל, פיתחו מתקן שנועד לסייע לנהגים לקבל החלטות נכונות בצמתים.  המתקן נועד להעלות את רמת הערנות של הנהג המתקרב לצומת לא מרומזר.  במצבים בהם  נוצר סיכון ועלולה לקרות תאונת דרכים, המתקן יוצר התראה לנהג.
 “מדובר בתמרור חכם לצומת לא מרומזר”, מסביר ד”ר יותם אברמסון, אשר פיתח את השיטה. “אנו מציבים שתי מצלמות על עמוד בצומת, האחת פונה לדרך הראשית והאחת לדרך המשנית. מתחתיהן מותקן מחשב המעבד כל העת את הנתונים שהוא מקבל מהמצלמות. כאשר הוא מזהה סכנת התנגשות, הוא מפעיל נורות מהבהבות בשני תמרורי 'תן זכות קדימה' המוצבים בצומת. ההבהוב נועד להגביר את ערנות הנהגים המתקרבים אליה”.
החוקר מוסיף כי תאונות בצומת לא מרומזר עלולות להיגרם בשני מצבים: כאשר הנהג בדרך המשנית לא מבחין בתמרור ואינו יודע כי אין לו זכות קדימה, או כאשר הוא מבחין בתמרור אך אינו מעבד בצורה נכונה מידע מהצומת. “בשני המקרים מקבל הנהג החלטה לא נכונה”, מדגיש ד”ר אברמסון. “ההנחה היא כי אמצעי ההבהוב יסבו את תשומת ליבו של הנהג לתמרור ויעלו את רמת הערנות שלו”.
הצומת שנבחר לניסוי – ריינס-אסתר המלכה בתל אביב – הוא צומת עירוני המאופיין בראות מוגבלת ובמהירות גישה גבוהה בדרך הראשית.  הצומת הוא בעל ארבע זרועות הדומות בחתך הדרך.  בצמתים אלה, לא נוצרת אצל הנהג הבנה אינטואיטיבית של משטר העדיפויות ולכן ההבחנה בתמרור היא חיונית ביותר.
בתום החלק הטכני של הניסוי ינותח המצב בצומת עם ובלי המתקן. החוקרים מקווים כי המתקן יפחית את התאונות ומקרי “כמעט תאונות” בצומת, מבלי לפגוע בזרימת התנועה בדרך הראשית.
בעתיד מקווים חוקרי הטכניון להתקין פיתוח נוסף שלהם, “רמזור חכם” אשר נכנס לפעולה כאשר הוא מזהה נהג העומד לחצות את הצומת באור אדום, אם על ידי הבהוב ואם על ידי דחיית האור הירוק בכיוון השני. “מערכת כזו תשמש גם כמצלמת אכיפה”, מדגיש ד”ר אברמסון. “נהג שעמד לחצות את הצומת באור אדום וגרם לדחיית האור הירוק בכיוון השני, ייחשב כמי שעבר באור אדום וייענש בהתאם”.
“המחקר הוא חלק ממגמה של המכון לחקר התחבורה להתפתח בתחום התחבורה המתקדמת (ITS)”, אומר פרופ' דוד מהלאל, ראש המכון. “במסגרת מגמה זו אנו מבצעים מחקרים שונים שכוונתם לפתח “תשתיות חכמות” המשלבות מיחשוב ומיכון במערכות תחבורה. המחקר ממומן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובסיוע של אגף התנועה בעירית תל אביב. 

 

2 תגובות

  1. פיתחתי שיטה המשלבת כיכר עגולה עם רמזור ועוד מספר מרכיבים המבוססים על חוקי התנועה הקיימים.
    כאשר השיטה תרשם כפטנט היא תחשף.
    בדיקות סימולציה שערכנו, הוכיחו כי קיבול הצומת גדל בכ-15% והתאונות בצומת מסוג זה, שואפות לאפס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.