תרופה הניתנת לחולי גושה חוסמת את שכפול נגיף הקורונה בתא

כך עולה ממחקר של קבוצת חוקרים מהמכון למחקר ביולוגי בנס ציונה, העוקבים אחר התרופה כחומר מעכב שכפול נגיפים, וכבר הוכיחו זאת על נגיפים קודמים

מעבדה ביולוגית. מחקר נגיף הקורונה. המחשה: מתוך jumpstory

הכתבה פורסמה באתר הידען ב-24/5/2020. יומיים לפני כולם.

תרופה הניתנת לחולי גושה חוסמת את שכפול נגיף הקורונה בתא. כך עולה ממחקר של קבוצת חוקרים מהמכון למחקר ביולוגי בנס ציונה בראשותם של ד”ר עינת בלייברג ויטנר וד”ר תומר ישראלי, העוקבים אחר התרופה כחומר מעכב שכפול נגיפים, וכבר הוכיחו זאת על נגיפים קודמים.
“הצורך בתרופות אנטי-ויראליות הוא אמיתי ורלוונטי” כותבים החוקרים במבוא למאמר שפורסם ב-BioArxive, אתר שמרכז מאמרים רפואיים טרם פרסומם הרשמי, כדי לעדכן את הקהילה המדעית.

לתרופות אנטי-ויראליות בעלות ספקטרום רחב יש יתרון מיוחד כאשר מתמודדים עם התפרצויות מהירות של מחלות, כמו מגיפת COVID-19 הנוכחית. נגיפים תלויים לחלוטין במנגנונים הפנימיים של התאים. עליהם לחצות קרומי תאים במהלך מחזור החיים שלהם, ולכן הם יוצרים תלות בתהליכים הכרוכים בדינמיקת הקרום. כך, במחקר זה בדקנו אם סינתזה של גליקוספינגוליפידים, רכיבים פעילים ביולוגית של קרומי התא, יכולה לשמש מטרה טיפולית אנטי-ויראלית.

התרופה סרדרגה משמשת היום כתרופת קו שני לחולי גושה, מחלה מטבולית השכיחה אצל יהודים אשכנזים. במחקרים קודמים של המכון התגלה כי אותן תכונות שעוזרות לה להקל על חולי גושה, הופכות אותה גם לתרופה אנטי ויראלית, והיא הוכחה כמעכבת כמה נגיפים מוכרים וספציפית את נגיף קורונה החדש, בכך שהיא מעכבת את השכפול שלו. מסתבר שהנגיפים, ובהם הקורונה משתמשים באותו מסלול תאי שפגום במחלת גושה. יש תרופות רבות המתמקדות באותו מסלול, ומכיוון שהנגיפים משתמשים במסלול דומה לזה שפגום במחלה הגנטית הרעיון היה לקחת את התרופה נגד גושה. החוקרים הופתעו לגלות שהיא פוגעת בנגיפים מארבע משפחות שונות. החוקרים בחנו את התרופה על תרבית תאים וגילו כי היא מעכבת את ההדבקה בקורונה בתאים הללו.

“בחנו את ההשפעה האנטי ויראלית של שני מעכבים של האנזים GlucosylCeramide Synthase (GCS): מרכיב אחד הנמצא בתרופה סרדלגה, המאושרת על ידי ה-FDA ומרכיב אחר – המקביל ל – venglustat, תרופה הנמצאת בשלב שלישי של ניסויים קליניים. מצאנו ששני מעכבי ה – GCS מעכבים את שכפולם של ארבעה נגיפי RNA שונים הנבדלים באיברי היעד ובמסלול ההדבקה נגיף הסינדביס, נגיף קדחת הנילוס המערבי, נגיף השפעת ונגיף הקורונה החדש ( SARS-CoV-2) גילינו כי מעכבי GCS מעלים באופן משמעותי את שיעורי ההשרדות של עכברים המודבקים בסינדביס. מהנתונים שלנו עולה כי מעכבי GCS יכולים לשמש טיפול אנטי-ויראלי רחב-טווח ויש לבחון אותם בהמשך בניסוי פרה-קליני וקליני. נגזרות של התרכובות הספציפיות שנבדקו כבר נחקרו קלינית מעצם היותם החומרים הפעילים בתרופות רשומות, ומשמעות הדבר הוא שאפשר לאשר שימוש בהם במהירות. עם מגיפת ה – COVID-19 הנוכחית, הדבר עשוי להיות רלוונטי במיוחד לזיהום SARS-CoV-2.

בעוד נגיף הסינדביס נבחן גם בתרביות תאים וגם בבעלי חיים, ההשפעה של התרופה על נגיף קורונה נבדקה רק בתרביות תאים ונמצאה יעילה, וכעת יש צורך להמשיך לשלבים הבאים של המחקר. עם זאת, מכיוון שמדובר בתרופה מאושרת שתופעות הלוואי שלה ידועות, ואשר עברה בדיקות בטיחות, הדבר עשוי לקצר את התהליך לניסוי קליני של בדיקת יעילותה בחסימת נגיף הקורונה בבני אדם.