סיקור מקיף

מהנדסי בראשית התגברו על התקלה; החללית עלתה למסלול שגובהו עד 131 אלף ק”מ

1מהנדסי SpaceIL והתעשייה האווירית תחקרו את התקלה, וחיסנו את מערכת הניווט מפני איתחולים פתאומיים * מנכ”ל SpaceIL ד”ר עידו ענתבי: אנו ממשיכים בדרכנו לירח. התמרון הבא – בעוד כשבוע

מרכז הבקרה של החללית בראשית. צילום יח"צ SpaceIL והתעשייה האווירית
מרכז הבקרה של החללית בראשית. צילום יח”צ SpaceIL והתעשייה האווירית

מהנדסי SpaceIL והתעשייה האווירית התגברו על התקלה שמנעה לפני כשלושה ימים את תמרון העלאת החללית בראשית למסלול גבוה יותר בדרכה לירח. לאחר השלמת הבדיקות והבחינה של תופעת האיתחול במחשב המשימה, וגם יישום מנגנוני הגנה בוצע הערב (ד’ 28/2/19) בשעה 21:30 תמרון מוצלח.
החללית בראשית נמצאת כרגע במסלול שבו הנקודה הרחוקה ביותר מכדור הארץ היא במרחק של כ-131 אלף ק”מ. התמרון בוצע על פי התכנון ובמהלכו הופעל המנוע הראשי של ‘בראשית’ למשך כארבע דקות. התמרון הבא צפוי בתוך כשבוע.

בתדרוך עיתונאים שנערך באמצעות שיחת ועידה, מסר מנכ”ל SpaceIL ד”ר עידו ענתבי כי: “כידוע לכולנו התרחשה תקלה ביום שני כאשר נסינו לבצע תמרון שבו רצינו להגביה את מסלול החללית מ-70 אלף בשיא גובהה לכ-130 אלף קילומטר. התקלה נגרמה עקב איתחול של מחשב המשימה בשלב מקדים לתמרון. הצוות של SpaceIL והתעשייה האווירית עבד כדי למצוא את מקור הגורמים לאיתחול ולהבין כיצד ניתן לחסן את תוכנת בקרת הניווט בפני אתחולים כאלה. ביצענו את התמרון בצורה מוצלחת. אנחנו נמצאים במסלול אליפטי שהגובה המרבי 131 אלף קילולמטר לאחר הפעלת מנוע ראשי במשך ארבע דקות. ”

“הצוותים שלנו מתחקרים לעומק את הביצועים של כל הרכיבים בחללית אבל ככלל החללית מתפקדת בצורה מצוינת ואנחנו ממשיכים בדרכנו לירח. השהיה בחלל היא אתגר, חלק מהתקלות נובעות מסביבת החלל עצמה.”
בתשובה לשאלת אחד העיתונאים הוסיף ד”ר ענתבי: “אין כרגע עיכוב בתאריך הנחיתה נמשיך להסתובב על המסלול הזה כשבוע, יש לנו עוד כמה ימי BUFFER טובים, אני מקווה שלא נצטרך לנצל אותם. יש למעלה מחודש ימים עד שנגיע לתמרון שבו נצטרך לבצע לכידת ירח שזה תמרון מורכב מאוד ומאתגר. בכלל כל הנושא של תקשורת עם החללית למרחקים הגדולים ואיתור מיקום החללית בצורה מדויקת מהווים אתגר גדול.”
“באשר לעוקב הכוכבים, אמר ד”ר ענתבי, “הוא לא הפסיק לתפקד. אומנם הוא מתפקד הרבה פחות מהתכנון, וזה מקשה ומכביד עלינו אבל המהנדסים שלנו למדו לחיות עם זה ולתכנן את מסלול החללית בהתאם.”

והוסיף עופר דורון, מנהל מפעל חלל של התעשייה האווירית: “התופעות שבהן נתקלנו היו יחסית קלות, בעיקר סוגיות של לוגיקה והתנגשויות תוכנה. מבחינת החומרה הכול מתפקד בצורה מצויינת. סך הכול זה יחסית נורמלי בשיגור של לוויין או חללית מסוג חדש. לא הכול ניתן לחזות באמצעות סימולציה.

” אנחנו שמחים מאוד שהתמרון הצליח הערב. אנחנו ממשיכים הלאה. במהלך השבוע הקרוב לא יהיו הרבה דברים מעניינים בבית אבל צוותי הבקרה יעמלו על הכנת התמרון הבא.” בהמשך עדכן דורון כי החללית שברה עד כה שני שיאים ישראליים – שיא המהירות ושיא המרחק מכדור הארץ של כל כלי חלל ישראלי ששוגר עד כה (וכמובן עד כה היו אלה לוויינים א.ב.).

עוד בנושא באתר הידען:

5 תגובות

  1. לפי התוכנה של נאס”א Eyes on the solar system שיא המרחק במסלול הנוכחי הור רק 121,000 ק”מ.

  2. מתי התמרון הבא?
    ועוד כמה יש עד שיגיע לגובה של ארבע מאות אלף ק”מ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.