החללית JUICE שוגרה לירחי צדק

השיגור בקורו שבגואינה הצרפתית נדחה מאתמול עקב תנאי מזג האוויר * החללית נושאת עשרה מכשירים חלקם גם מתוצרת ישראל * תגיע למערכת צדק ביולי 2031

שיגור החללית JUICE ממרכז החלל קורו בגואינה הצרפתית. צילום מסך מתוך הטלוויזיה של סוכנות החלל האירופית וחברת אריאן ספייס

החללית Juice של סוכנות החלל האירופית שוגרה היום (14/4/2023) מנמל החלל קורו בגיאנה הצרפתית, באמצעות רקטת אריאן-5, לאחר עיכוב בשל תנאי מזג האוויר. משימת Jupiter Icy Moons Explorer (Juice) שואפת לחקור את הירחים הקפואים של צדק – קליסטו, גנימד ואירופה, שמאמינים כי הם מחזיקים עתודות עצומות של מים נוזליים שעשויים להכיל חיים.

המדענים משערים כיום כי למרות המרחק מהשמש וקבלת רק עשרים וחמישית מהאור הנופל על כדור הארץ, כוחות הכבידה של צדק מספקים מספיק חום ואנרגיה כדי לתמוך במערכות אקולוגיות פשוטות בירחים.

JUICE  נושאת 10 מכשירים מדעיים לחקר הגיאולוגיה של הירחים, מבנים פנימיים ואוקיינוסים תת-קרקעיים, עם מכשיר מכ”ם שנועד לחדור את קרום הקרח כדי לחקור את מעמקי האוקיינוסים. החללית תעבור מסע של 6.6 מיליארד ק”מ שיימשך 8.5 שנים – היא תגיע למערכת צדק ביולי 2031, תוך שימוש בתאוצה כבידתית בעזרת כוח המשיכה של נוגה כדור הארץ והירח כדי להגיע ליעדה, שם היא תבצע מטס בקרבת שלושת הירחים.

משימת Juice היא מאמץ משותף של יותר מ -80 מכונים וחברות מאירופה וארצות הברית, והיא נתפסת כצעד משמעותי קדימה בהבנתנו את מערכת השמש ואת הפוטנציאל לחיים מעבר לכדור הארץ.

המשימה תארך כשבע שנים כדי להגיע לצדק, שם היא תבצע סדרה של טיסות בין שלושת הירחים. JUICE תשתמש במגוון מכשירים מדעיים, כולל מכשיר מכ”ם לחקר האוקיינוסים התת-קרקעיים ומגנטומטר למדידת השדות המגנטיים סביב הירחים.

החללית JUICE מונעת על ידי שילוב של פאנלים סולאריים ומדחפים כימיים, המאפשרים לה לתמרן דרך מערכת צדק. המשימה צפויה לעלות כ-1.5 מיליארד יורו ותכלול תרומות ממגוון שותפים אירופיים ובינלאומיים.

משימת JUICE נתפסת כהישג משמעותי עבור סוכנות החלל האירופית ושותפותיה, שכן היא מייצגת צעד גדול קדימה בהבנתנו את מערכת השמש ואת הפוטנציאל לחיים מעבר לכדור הארץ.

1. נראה לי שאם היו משאירים את החללית במחסן למשך שלוש השנים הבאות ואז מעלים אותה על הסטארשיפ החדש של אילון מאסק (שאז כבר יהיה בוגר מבחינה טכנולוגית וראוי לשגר חלליות יקרות כאלו), אז היה אפשר לצייד אותה במספיק דלק כדי לשלוח אותה במסלול ישיר לצדק והיו מגיעים לצדק שלוש שנים מוקדם יותר, וחוסכים כך חמש שנים וחצי של טיולים במערכת השמש הפנימית.

2. סידרת הכתבות על JUICE יפה ומאירת עיניים. תודה לאבי. הפרויקט רציני – מסע לצדק זה קשה יותר ממסע לירח, בקרת כלי טיס מרחוק, או ללא מגע אדם, זה הישג. חקירה פעם ראשונה האם יש חיים בירחי צדק. יש שם מים, תיתכן פעילות וולקנית. החיים בכדור הארץ החלו בתנאים כאלה. גם אם החלו לפי תיאורית פנספרמיה (ע”י זריעה מסלעים שהגיעו מחוץ לכדור הארץ), סלעים שמגיעים מחוץ למערכת השמש קודם פוגעים בצדק אחרי זה בכדור הארץ. מחקרים מעניינים עתידיים.

3. לא ניתן להתיישב בכוכבים אחרים ככה. ישנם על הנייר פתרונות הנעה מהירים. חייבים ליישם מה שישים לדור ביניים. מסע לצדק לא צריך לארוך 6 שנים. מפרש קרינה, הנעה גרעינית עם כור גרעיני לכל דבר.

האירופים עדינים מידי – וכך חוטאים לחזון ההתיישבות בכוכבים אחרים. לפי הסתכלות על כמות הבורים בארצנו ובמדינות אחרות, האנושות עם נשק גרעיני עשויה לא לשרוד את עצמה. לפיכך להבנתי קיימת לנו חובה מוסרית להתיישב בכוכב אחר.